Ilość aktywnych zestawów głośnikowych dostępnych obecnie na rynku jest ogromna. Za każdym razem gdy pojawia się nowy model, wielu użytkowników zastanawia się: „co jeszcze nowego można wymyślić?” za każdym razem odpowiedz jest inna. Jak będzie w przypadku testowanych zestawów? Skoro niema w nich „udziwnień” takich jak sterownie pilotem , albo wewnętrzne zasilanie, musi to być po prostu dobra jakość za coraz bardziej przystępna cenę. Zobaczmy czy to założenie jest słuszne.
Opis
Dostarczony do testu zestaw głośnikowy umieszczono w czarnej obudowie, która została odlana z super twardego polipropylenu odpornego na uszkodzenia i czynniki atmosferyczne . Obudowa pozwala na umiejscowienie zestawu praktycznie w dowolnej pozycji na scenie oraz podwieszenie zestawu i ustawienie go pod wskazanym kątem wobec publiczności lub wykonawców. W dolnej ściance obudowy znajdują się cztery podstawki gumowe zabezpieczające zestaw przed ślizganiem się po powierzchni sceny. W górnej ściance znajdują się cztery wypusty pozwalające na bezpieczne ustawienie jednego zestawu na drugim. W górnej i bocznych ściankach również znajdują się specjalne gniazda i wgłębienia służące do zawieszenia całego zestawu na odpowiedniej konstrukcji. W dolnej ściance dodatkowo znajdziemy gniazdo o przekroju 35 mm służące do umieszczenia całego zestawu na statywie. Zabezpieczenie stabilnej pozycji zestawu na statywie umożliwia dodatkowa śruba zaciskająca statyw we wgłębieniu. W górnej i bocznych ściankach umieszczono uchwyty służące do przenoszenia dość lekkiego, bo ważącego około 19 kilogramów, zestawu. Testowany zestaw jest dwudrożny, do odtwarzania niższego odcinku pasma częstotliwości w dolnej części przedniej ścianki obudowy umieszczono 15” głośnik nisko-tonowy z 2.5” cewką. W celu zwiększenia efektywności zestawu w konstrukcji jego obudowy wykonano otwory typu bass reflex. Membrana głośnika została zabezpieczona czarną stalową siatką. W przedniej ściance obudowy umieszczono cztery otwory rezonansowe, dwa z nich – o kształcie zbliżonym do trójkątnego, znajdują się w dolnej części, oraz następne dwa – w kształtach przypominających prostokąt, w górnej. Do odtwarzania wyższego odcinka pasma częstotliwości nad głośnikiem niskotonowym w centralnej części ścianki przedniej umieszczono jednocalowy driver z cewką 1.5”. Tuba rezonansowa stanowi jednolitą całość z przednią ścianką obudowy, a jej szerokość jest prawie równa średnicy głośnika nisko tonowego. Podział pasma następuje w punkcie znajdującym się około 2 kHz.
Zestaw wyposażono w dwa wzmacniacze: wyższy odcinek pasma obsługuje wzmacniacza klasy AB o mocy 50 W RMS, niższy jest obsługiwany przez wzmacniacz klasy H o mocy 250 W RMS. W tylnej ściance obudowy znajdziemy przełącznik napiec umożliwiający wykorzystywanie zestawu w różnych regionach świata gdzie stosuje się prąd o różnych parametrach. Sygnał sterujący praca zestawu możemy wprowadzić poprzez gniazda umieszczone w tylnej ściance obudowy. Gniazda są z linkowane co pozwala każde z nich używać jako gniazdo wejściowe oraz jako gniazdo wyjściowe przesyłające sygnał sterujący do kolejnego urządzenia. Są to dwa gniazda typu XLR – jedno typu male drugie female. Obydwa służą do wprowadzania (wysyłania) symetrycznego sygnału o poziomie mikrofonowym. oraz symetryczne gniazdo typu jack 1/4” służące do wprowadzania (wysyłania) sygnału o poziomie liniowym. Poziom głośności zestawu regulujemy za pomocą potencjometru obrotowego znajdującego się w tylnej ściance. Tuż obok tego potencjometru umieszczono potencjometr regulujący barwę. Regulacja polega na zmianie proporcji pomiędzy zawartością tonów środkowych oraz wysokich i niskich. W związku z tym ustawienie potencjometru zwiększające zawartość tonów środkowych nazwano VOCAL a odwrotne ustawienie nazwano MUSIC, środkowe określono jako FLAT i jest ono najbardziej uniwersalne. Testowany zestaw wyposażono w szereg zabezpieczeń. Jednym z nich jest limiter, o aktywności którego informuje dedykowana dioda znajdująca się tuż pod potencjometrem głośności.
Wrażenia
Stosunkowo niewielki ciężar, obudowa, pozwalająca na praktycznie dowolne umieszczenie zestawu, prostota w obsłudze i stabilność zabezpieczeń – ot główne cechy testowanego urządzenia. Czemu nie brzmienie? Bo dobra jakość brzmienia powinna być standardem, a nie zaleta i w przypadku OPERA LIVE 405 do brzmienia nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Brzmienie testowanego zestawu jest dynamiczne, co pozwala na używanie ich zarówno przy małej jak i przy dużej głośności niezależnie od tego czy współpracuje się z wykonawcami grającymi na instrumentach akustycznych, elektrycznych, wokalistami, mówcami, czy przy odtwarzaniu muzyki mechanicznej. Zarówno przy małej jak i przy dużej głośności pracy dostarczonych do testów aktywnych zestawów głośnikowych ich brzmienie pozostaje wyrównane, bez wyraźnych przekłamań – żaden odcinek pasma częstotliwości nie ginie ani dominuje nad resztą. Dzięki temu nawet przy dużej głośności brzmienie OPERA LIVE 405 nie jest drażniące. Oczywiście nie sposób nie docenić możliwości szybkiego ustawienia korekcji barwy poprzez jeden delikatny ruch gałka potencjometru obrotowego.
Podsumowanie
OPERA LIVE 405 to godny polecenia aktywny zestaw głośnikowy, który można stosować w rozmaitych systemach nagłośnieniowych. Wysoką jakość brzmienia, oraz zabezpieczeń czyni je stabilnym narzędziem pracy w każdych warunkach. 300 W RMS przy tej jakości brzmienia i wymiarach testowanych zestawów to dobry wynik. Połączenie tych właściwości pozwala uznać OPERA LIVE 405 za uniwersalny produkt. Zarówno w pomieszczeniach zamkniętych jak i na powietrzu testowane zestawy zachowują się stabilnie, oferując użytkownikowi selektywne dynamiczne i miękkie brzmienie. Obudowa testowanych aktywnych zestawów głośnikowych pozwala na dość dużą dowolność w zamontowaniu zestawów (na statywie, na ścianie, oraz na innych konstrukcjach, pozwalających utrzymać czterdziestu kilogramowy ładunek). Wyrównane pasmo przenoszenia oraz estetyka zewnętrzna pozwala zastosowanie zestawów w rozmaitych okolicznościach: w tym również uroczystościach, na których wygląd sceny jest nie mniej ważny od jakości brzmienia.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Moc: 300 W RMS (250 W + 50 W)
Głośniki: 1 × niskotonowy 15”, 1 × wysokotonowy 1”
Pokrycie dźwiękiem w poziomie: 90°
Pokrycie dźwiękiem w pionie: 60°
Pasmo przenoszenia: 60 Hz – 18 kHz
Punkt podziału pasma: 2 kHz
SPL: 128 dB
Złącza: INPUT × 2 [XLR, jack 1/4”], LINK [XLR]
Zabezpieczenia: termiczne, limiter, przeciw zwarciu
Wymiary: 406 × 650 × 350 mm
Ciężar: 19.2 kg
Cena: 1989 PLN
Do testu dostarczył:
Mega Music
ul. Leśna 15
81-876 Sopot
tel. (058) 5511882
Internet: www.megamusic.pl, www.dbtechnologies.com
Test ukazał się w numerze 5/2008 miesięcznika Muzyk.