Jednym z najnowszych dodatków do szerokiej gamy efektów podłogowych marki BOSS jest kompresor basowy – model BC-1X. Jest on zbudowany w nowatorskiej technologii, polegającej na szerokopasmowej kompresji, która nie modyfikuje i nie zniekształca oryginalnego brzmienia basu.
OPIS
To niewielkie kompaktowe urządzenie zamknięte jest w estetycznej metalowej obudowie w kolorze zielonym o wymiarach i kształtach typowych dla tego producenta. Patrząc z góry z pozycji użytkownika widzimy na prawej ściance gniazdo wejściowe jack 1/4”, a na lewym boku wyjście tego samego typu. Na panelu umieszczono m.in. pokrętła służące do regulacji parametrów kompresora. Potencjometrem THRESHOLD regulujemy wartość progową sygnału powodującą uaktywnienie efektu. Oznacza to, że przy ruchu pokrętła w lewo słabsze sygnały, czyli ciche dźwięki z instrumentu podlegają kompresji. Ruch przeciwny (zgodny z ruchem wskazówek zegara) powoduje kompresję silniejszych sygnałów (głośniejszych) dźwięków. Pokrętłem RATIO określamy proporcje sygnału czystego do skompresowanego. Przy maksymalnie skręconej gałce w lewo stosunek ten wynosi 1:1, co oznacza brak kompresji. Ruch tego pokrętła w prawo powoduje zwiększanie stopnia kompresji. Trzecia gałka – RELEASE – reguluje czas uaktywnienia się efektu. Ruch pokrętła w lewo skraca czas od momentu ataku dźwięku do momentu zadziałania efektu. Ruch w prawo działa odwrotnie – kompresja dźwięku pojawia się po dłuższym czasie. Do dyspozycji mamy ponadto potencjometr LEVEL regulujący ogólny poziom sygnału wyjściowego.
Pod pokrętłami znajduje się wskaźnik, którego diody pokazują poziom kompresji. Im więcej diod świeci na zielono podczas pracy, tym większa kompresja. Na panelu BC-1X ulokowano też diodę LED opisaną jako CHECK, która świecąc czerwonym światłem sygnalizuje uaktywnienie efektu oraz wskazuje poziom baterii. Pobór prądu przez urządzenie jest relatywnie duży, dlatego wskazane jest stosowanie opcjonalnego zasilacza prądowego AC serii PSA. Tradycyjnie dla „kostek” marki BOSS do dyspozycji mamy dość dużą powierzchnię pozwalającą włączać lub wyłączać efekt. Pod przełącznikiem ulokowana jest komora dla baterii 9V.
WRAŻENIA Z TESTU
Test BC-1X przeprowadzałem grając na gitarze basowej progowej i bezprogowej. Urządzenie działa skutecznie i jest nieskomplikowane w obsłudze, a co najważniejsze – nie ingeruje drastycznie w oryginalne brzmienie instrumentu. W pewnych sytuacjach w studiu, a także na scenie podczas koncertu może wyraźnie podnieść jakość brzmienia basu. W moim prywatnym odczuciu należy tutaj działać z pewną dozą ostrożności, gdyż nadmierny poziom kompresji ogranicza naturalną dynamikę instrumentu. Musimy pamiętać, że dźwięk kształtują przede wszystkim nasze palce, a nie urządzenia.
Dlatego też sadzę, że zastosowanie tego urządzenia najlepiej sprawdza się w określonych gatunkach muzyki, głównie wchodzących w skład tak zwanej muzyki pop. Moje preferowane brzmienia powstawały przy ustawieniach pokręteł sterujących mniej więcej na „godz. 12”.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Impedancja wejściowa: 1 MOhm
Impedancja wyjściowa: 1 kOhm
Wejścia/wyjścia: INPUT, OUTPUT
Wymiary: 73 × 129 × 59 mm
Ciężar: 450 g
Cena: 950 PLN
Do testu dostarczył:
Roland Polska
ul. Kąty Grodziskie 16B
03-289 Warszawa
tel. (22) 6789512
Internet: pl.rolandeasteurope.com
Test ukazał się w numerze 6/2016 miesięcznika Muzyk.