Na jednym z youtube’owych kanałów firmy Yamaha pojawiło się kilka filmów, w których swoje presety dla instrumentów YC przybliża Blake Angelos. Bazując na barwach i efektach dostępnych w tych modelach należących do grupy Stage Keyboard „ukręcił” on kilka programów, którymi postanowił podzielić się z innymi.
Przypominamy, że seria YC obejmuje trzy instrumenty różniące się typem i zakresem klawiatury (od 61 do 88 klawiszy), wyposażone w moduł dźwiękowy wykorzystujący różne „silniki” audio (VCM, AWM2 i FM) bazujące na odmiennych technologiach (modelowanie, próbkowanie, synteza). W każdym z nich mamy do dyspozycji 190 barw różnych instrumentów klawiszowych (fortepiany, pianina elektryczne, organy, syntezatory) oraz 160 komórek pamięci na programy Live Set, które mogą obejmować barwy przypisane do trzech partii (Organ, Key A, Key B) oraz ustawienia efektów i innych parametrów. O ile 136 komórek Live Set zajmują programy fabryczne, to w pozostałych możemy zapisać własne lub stworzone przez innych, dostępne w serwisie Soundmondo. W nim właśnie znajdziemy m.in. programy autorstwa Blake’a Angelosa prezentowane we wspomnianych klipach. W instrumentach YC61, YC73 i YC88 mamy też do dyspozycji kilka różnych bloków efektowych. Regulacji wszystkich najważniejszych parametrów możemy dokonywać bezpośrednio z panelu dzięki dedykowanym kontrolerom. Poza pokrętłami i przyciskami do dyspozycji mamy też sekcję drawbarów oraz kontrolery PITCH BEND i MODULATION. Wszystkie trzy modele z serii YC oferują ponadto wejścia i wyjścia audio, złącza MIDI, wejścia dla kontrolerów nożnych oraz porty USB.
W filmach dostępnych na kanale Yamaha Synths Official, Blake Angelos omawia szczegółowo pięć przygotowanych przez siebie programów Live Set, z których każdy nadaje się do wykorzystania w projektach muzycznych o różnym charakterze. Pierwszym z nich jest Mean Seven Tfree, czyli program, którego główną warstwę stanowi barwa pianina elektrycznego 73Rd (przepuszczona przez kompresor oraz emulację wzmacniacza Case), nadająca się do funku, fusion, R&B czy hip-hopu. O ile ta barwa jest dostępna na całej długości klawiatury, to dla lewej ręki dostępne są dwie dodatkowe – organowa F3 (połączona z efektem LP Filter) oraz monofoniczna syntezatorowa Synth Bass. Druga propozycja to Pad of Krom, czyli barwa typu pad stworzona z połączenia różnych warstw i tekstur. W programie tym wykorzystano m.in. barwę organową F1 przepuszczoną przez efekt Flanger bazujący na technologii VCM. Do partii Key A przypisano w niej barwę o nazwie Nowhere (przepuszczoną przez efekty LoFi i Reverse Reverb), a do Key B preset Analog Pad, na którym zapięto kompresor.
Trzy pozostałe programy Live Set przygotowane przez Blake’a Angelosa bazują na barwach fortepianowych. W przypadku Aslan’s CFX 1 i Aslan’s CFX 2 podstawą jest oczywiście barwa CFX, z którą powiązano efekty Damper Resonance i kompresor. Różnice między tymi presetami dotyczą efektów, przez które przepuszczona jest barwa 73Rd przypisana do partii Key B. W „jedynce” są to kompresor i Chorus, natomiast w „dwójce” zastosowane zostały efekty LoFi i Ring Modulator (+ Looper Delay powiązany z oboma partiami klawiatury). Ostatnią propozycją jest Sanctified C3, czyli program Live Set wykorzystujący przede wszystkim barwę fortepianu Nashville C3, nadającą się świetnie do takich gatunków jak country czy americana. Do partii Key B przypisana jest tu barwa gitarowa Clean Gt 2 Voice przepuszczona przez przester British Lead i efekt Analog Delay, a w partii organowej zastosowano barwę H1 w połączeniu z efektem C3 w sekcji Vibrato/Chorus.
Poniżej znajdziecie klipy wideo z omówieniem tych pięciu programów Live Set i demonstracją ich możliwości.
MEAN SEVEN TFREE
PAD OF KROM
ASLANS CFX 1 i 2
SANCTIFIED C3
Te i inne presety przeznaczone dla różnych instrumentów klawiszowych firmy Yamaha są dostępne w serwisie Soundmondo.
Więcej informacji na stronie pl.yamaha.com.
zdjęcie główne: klatka pochodzi z klipu „Yamaha | Blake Angelos YC Signature Artist Sound Set | MEAN SEVEN TFREE” dostępnego na kanale Yamaha Synths Official w serwisie YouTube (https://youtu.be/1CtM6IUVgis)