Wielki sukces zaprezentowanego przed rokiem modelu YC61 sprawił, że Yamaha – odpowiadając jednocześnie na prośby muzyków z całego świata – rozszerzyła swoje portfolio o dwa nowe instrumenty z grupy określanej przez nią mianem Stage Keyboard – YC88 oraz YC73.
Jak łatwo zgadnąć, są to odmiany ubiegłorocznego instrumentu różniące się od niego nie tylko zakresem ale i typem klawiatury. W modelu YC88 zastosowano dynamiczną, doważoną klawiaturę z mechanizmem młoteczkowym NW-GH3 z 88 drewnianymi klawiszami, stworzoną wręcz do gry inspirowanej akustycznym fortepianem. YC73 wyposażono z kolei w klawiaturę z mechanizmem BHS (73 klawisze), idealnie odtwarzającą wrażenia towarzyszące grze na klasycznych pianinach elektrycznych. O ile zatem znany już YC61 skierowany jest głównie do muzyków grających na organach (klawiatura Waterfall), to nowe modele YC88 i YC73 dedykowane są odpowiednio pianistom oraz szeroko rozumianym klawiszowcom. Dzięki temu, cała rodzina instrumentów pokrywa szerokie grono użytkowników o różnych preferencjach co do klawiatury.
Wspólną cechą instrumentów YC jest wykorzystywanie przez niego trzech różnych „silników” audio – VCM (Virtual Circuitry Modeling), AWM2 i FM. Z połączenia tych rozwiązań (technologia modelowania, próbkowanie, synteza) i możliwości każdego z nich w zakresie kreowania barw otrzymujemy zróżnicowany i szeroki zestaw presetów. Do dyspozycji mamy barwy organowe i fortepianowe, barwy pianin elektrycznych (klasycznych i opartych na syntezie FM), różnego typu barwy syntezatorowe, jak również kilkadziesiąt innych barw (AWM2). Na pokładzie YC88 i YC73 znalazły się także rozmaite efekty (w tym oparte na technologii VCM), o które możemy wzbogacać nasze barwy. Z sekcją organową powiązane są m.in. efekty PRE-DRIVE, VIBRATO/CHORUS i PERCUSSION oraz ROTARY SPEAKER. Dodatkowo możemy przypisać do niej (podobnie jak do jednej z dwóch warstw sekcji Keys) różne efekty insertowe. Do dyspozycji mamy ponadto symulacje wzmacniaczy, pogłos oraz korektor MASTER EQ. Możliwe jest także nakładanie barw na siebie oraz przypisywanie różnych presetów do części podzielonej klawiatury, co rozszerza paletę możliwych do uzyskania barw.
Jako że YC88 i YC73 bazują na znanej już koncepcji, oferują ten sam szybki i intuicyjny sposób bezpośredniej kontroli parametrów z wykorzystaniem pokręteł i przełączników umieszczonych na panelu. Bezpośredni dostęp Eliminuje to konieczność przebijania się przez złożone menu, chociaż mamy je również do dyspozycji, ale znajdziemy tam różne inne ustawienia instrumentów. W nowych modelach YC mamy również wyświetlacz LCD oraz kilka mniejszych jednostek LED. W sekcji organowej umieszczono specjalnie zaprojektowane drawbary, natomiast w centralnej części ulokowano m.in. przyciski związane z programami Live Set i różnymi funkcjami. Do dyspozycji mamy też kontrolery PITCH BEND i MODULATION w formie zamontowanych skośnie dźwigni.
Na tylnych ściankach modeli YC88 i YC73 znajdziemy bogaty wybór gniazd umożliwiających współpracę z innymi urządzeniami. Do dyspozycji mamy pary wejść i wyjść audio typu jack 1/4”, jak również wyjścia typu XLR (niedostępne w YC61). Dostępne jest też oddzielne wyjście słuchawkowe oraz aż cztery wejścia dla kontrolerów nożnych. Instrumenty wyposażono również w złącza MIDI, a do wejścia podpiąć można dodatkową klawiaturę, którą można wykorzystać np. do sterowania drugim manuałem sekcji organowej. Do dyspozycji mamy ponadto porty USB umożliwiające komunikację z komputerem (np. w celu rejestracji dźwięku w połączeniu z Cubase AI lub innym programem) oraz pozwalające podpiąć pendrive.
Więcej informacji na stronie pl.yamaha.com.
Najbliższy punkt sprzedaży instrumentów i sprzętu marki Yamaha można znaleźć poprzez tę wyszukiwarkę.