Systemy transmisji bezprzewodowej są używane faktycznie wszędzie. Ilość firm produkujących systemy bezprzewodowe jest dość duża, a łączna Ilość serii takowych systemów jest naprawdę pokaźna. Średnio co miesiąc pojawia się nowa seria systemów bezprzewodowych. Cóż, skoro zapotrzebowanie nie maleje… Wśród producentów oferujących tego typu rozwiązania znajduje się też bardzo dobrze znana na całym świecie firma Beyerdynamic. Gama oferowanych przez nią systemów obejmuje trzy serie z rodziny Opus – Opus 100 MkII VHF, Opus 300 UHF i Opus 900 UHF. Każda z linii składa się z kilku modeli odbiorników i nadajników, a ponadto systemy z każdej z serii oferowane są w kilku różnych gotowych konfiguracjach. Przedmiotem dzisiejszego testu jest system Opus 369 – zestaw przeznaczony dla wokalistów i konferansjerów przyzwyczajonych do trzymania mikrofonu w ręce i potrzebujących dużej swobody ruchu. Przejdź my zatem do opisu jego możliwości.
OPIS
Większość systemów bezprzewodowej transmisji sygnału składa się z kilku podstawowych urządzeń, z których można skompletować system dopasowany do konkretnych potrzeb użytkownika. Są to odbiorniki, nadajniki, mikrofony różnego typu oraz akcesoria. Opus 369 jest systemem składającym się z nadajnika umieszczonego w obudowie mikrofonu, oraz odbiornika, do którego dołączono wszystkie niezbędne akcesoria potrzebne do pracy. Częstotliwość pracy każdego systemu jest ustawiana fabrycznie. W Danych Technicznych umieszczono najczęściej stosowane zakresy częstotliwości.
NE 300 S
Odbiornik NE 300 S umieszczono w czarnej metalowej obudowie o wymiarach 1210 × 204 × 44 mm. Obudowę odbiornika stworzono z myślą o użytkownikach preferujących umieszczenie odbiornika na dowolnej powierzchni podczas pracy – w tym celu w dolnej ściance obudowy umieszczono cztery solidne gumowe podstawki zabezpieczające przed ślizganiem się odbiornika. Większość odbiorników tego typu jest w takowe wyposażana, lecz różnica polega na tym że NE 300 S faktycznie się nie ślizga. Dla osób preferujących umieszczanie odbiornika w skrzyni transportowej typu rack dostępne są specjalne zestawy montażowe, które należy dokupić osobno. W przednim panelu obudowy odbiornika znajdują się podświetlany wyłącznik prądowy, wyświetlacz informujący o numerze używanego kanału pracy oraz poziomach sygnałów audio i radio. System Opus automatycznie synchronizuje częstotliwości radiowe pracy nadajnika i odbiornika, w tym cele w panelu przednim umieszczono dwa przyciski SCAN i ACT. Przycisk SCAN umożliwia wybór jednego z szesnastu dostępnych kanałów, a przycisk ACT umożliwia dostrojenie nadajnika do wybranej wcześniej częstotliwości. Kanał w którym nie jest obecny sygnał radiowy jest automatycznie wyciszany. O tym procesie sygnalizuje dioda NOISE ! W tylnym panelu odbiornika umieszczono gniazdo wyjściowe typu XLR oznaczone jako BALANCED AF OUTPUT poprzez które możemy wysyłać symetryczny sygnał audio. Obok tego gniazda znajduje się gniazdo wyjściowe typu jack 1/4” oznaczone jako UNBALANCED AF OUTPUT poprzez które możemy wysyłać niesymetryczny sygnał audio. Oprócz tego w tylnym panelu znajdują się dwa gniazda służące do podłączenia anten, oraz gniazdo służące do podłączenia dedykowanego zasilacza. Dodatkowo NE 300 S umożliwia ręczne regulowanie poziomu wyciszenia sygnału. W tym celu w tylnym panelu umieszczono potencjometr obrotowy SQ LEVEL.
SDM 369
Obudowę nadajnika wykonano z lekkiego stopu. Głowica mikrofonowa została zabezpieczona metaliczną srebrna siatką. W głowicy umieszczono wkładkę mikrofonową Opus 69 o charakterystyce hiperkardioidalnej. Z przeciwnej strony obudowy znajduję się pojemnik na baterie zasilającą nadajnik. Przykrywkę wykonano z lekkiego tworzywa sztucznego. W środkowej części obudowy umieszczono podświetlany wyłącznik nadajnika. Oprócz tego środkową część nadajnika pokryto tworzywem ułatwiającym trzymanie nadajnika w dłoni oraz wyciszającym dźwięki mogące powstać na skutek ocierania dłonią o powierzchnie nadajnika.
Wrażenia
Podstawowa zaleta testowanego systemu to jakość brzmienia. Głos ludzki brzmi klarownie i bez przekłamań. Stabilność transmisji sygnału audio droga radiowa również nie wzbudza żadnych zastrzeżeń. System jest odporny na zakłócenia spowodowane pracą oświetlenia scenicznego. Opcja ręcznego dostrojenia poziomu wyciszenia sygnału z pewnością służy zwiększeniu komfortu pracy w warunkach gdy kilka systemów pracują jednoczesne. Ustawianie parametrów pracy urządzenia jest wyjątkowo proste i nie powinno sprawić kłopotów nawet mało zaawansowanym w wiedzę techniczna użytkownikom, co niewątpliwie poszerza krąg przyszłych nabywców tego systemu.
Podsumowanie
Opus 369 jest stabilnie zachowującym się systemem. Może on znaleźć zastosowanie zarówno w dużych systemach nagłośnieniowych jak i w niewielkich klubach. Zespoły wykorzystujące własne nagłośnienie, wokaliści i konferansjerzy również z pewnością wykażą zainteresowanie testowanym systemem. Szczególna zaleta Opus 369 jest prostota obsługi, automatyczna synchronizacja oraz naprawdę dobre brzmienie.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
system
Dostępne zakresy częstotliwości radiowej transmisji: 740 MHz – 764 MHz; 774 MHz – 798 MHz; 798 MHz – 822 MHz; 850 MHz – 874 MHz; inne na specjalne zamówienie
Zasięg: 100 m
Pasmo przenoszenia: 65 Hz – 16 kHz
Odstęp sygnału od szumu: >105 dB
NE 300 S
True diversity (UHF)
Wyświetlacz: LCD
Funkcja wyciszania
Wymiary: 210 × 204 × 44 mm
Ciężar : 1 kg
WS 100 MD
Wymiary: 258 × 37 mm
Ciężar: 0.22 kg (bez baterii)
Bateria: 1 × 9V
Czas pracy baterii: około 15 godzin
Cena: 1790 PLN
Do testu dostarczył:
Mega Music
ul. Leśna 15
81-876 Sopot
tel. (058) 5511882
Internet:www.megamusic.pl, www.beyerdynamic.com
Test ukazał się w numerze 3/2008 miesięcznika Muzyk.