Gitary basowe firmy Ibanez są od ponad trzydziestu lat popularnymi instrumentami niemal na całym świecie. W ubiegłym roku minęło dwadzieścia lat od wprowadzenia na rynek słynnej serii SoundGear, która nadal jest kontynuowana z powodzeniem. SoundGear stanowi dosyć liczną rodzinę instrumentów, w skład której wchodzą różne modele. Pomimo upływu lat basy z tej serii zmieniły się niewiele. Instrumenty te zachowały swój kształt oraz charakterystykę brzmienia. Przyczyną sporej popularności instrumentów Ibanez jest kompromis między wysoką jakością, a przystępną ceną. Z okazji dwudziestej rocznicy serii Ibanez wprowadził specjalne modele. Także na ten rok firma przygotowała nowe instrumenty, a także wprowadziła zmiany w dotychczas dostępnych modelach.
Jedną z tegorocznych nowości jest czterostrunowy bas SR300, który charakteryzuje się inną konfiguracją przetworników i elektroniką niż dostępny poprzednio model SR300FM. Jest to standardowy instrument produkowany w Indonezji, przeznaczony raczej dla szerszego grona muzyków.
Opis
Bas ten charakteryzuje się konstrukcją bolt-on, co oznacza, że szyjka jest przytwierdzona do korpusu śrubami w sposób klasyczny – w tym przypadku czterema. Konstrukcja ta sprzyja osiągnięciu tradycyjnego brzmienia z szybszym atakiem dźwięku, ale i też z krótszym wybrzmieniem w porównaniu do instrumentów o konstrukcji monolitu (neck-through-body). Nowy SR300 wyposażono w pięcioczęściowy gryf zbudowany z trzech segmentów drewna klonowego, oddzielonych dwiema listwami drewna palisandrowego. Wyprofilowany korpus o klasycznym kształcie i niewielkich rozmiarach i jest wykonany drewna agathis.
Pięcioczęściowa konstrukcja gryfu wpływa korzystnie na jego stabilność oraz, zgodnie z teorią wielu lutników, powinna wyrównać brzmienie. Dodatkowe wzmocnienie gryfu stanowi regulowany od strony główki metalowy pręt. Podstrunnica modelu SR300, wykonana z palisandru, jest wyposażona w 24 progów o średniej grubości. Na podstrunnicy widnieją standardowe znaczniki w kształcie czytelnych kropek. Łagodne i niewielkie kształty gryfu i korpusu wpływają korzystnie na komfort grania. Szyjka jest wyraźnie węższa niż w większości podobnych instrumentów. Szerokość gryfu na siodełku wynosi 38 mm, a na wysokości 24. progu 52 mm. Rozstaw strun na mostku jest raczej standardowy i wynosi średnio 19 mm. Menzura jest także standardowa i wynosi 34 cale (86.4 mm). Gryf jest wykończony bezbarwnym lakierem z lekkim połyskiem, co stanowi wystarczające zabezpieczenie, a wydatnie zwiększa komfort gry lewej ręki. Korpus testowanego basu jest wykończony lakierem poliuretanowym z połyskiem w kolorze czarnym, a raczej grafitowym, określonym przez producenta jako Iron Pewter (żelazny grafitowy). Model ten oferowany jest też w dwóch innych kolorach – Candy Apple i Pearl White.
Przetworniki i elektronika
Model SR300 jest wyposażony w dwa pasywne przetworniki dwucewkowe – EXF-4. Oba przetworniki wyróżniające się charakterystycznym zaokrąglonym profilem adekwatnym do promienia krzywizny łuku gryfu (tzw. radius) wyglądają identycznie. Producent nie podaje bliższych danych technicznych, jedynie rozróżnia przetwornik przy mostku i od strony gryfu. Przetworniki te dają bardzo wyrównane i raczej nowoczesne, chociaż dosyć ciepłe brzmienie. Sygnał z przetworników jest wspomagany jest układem aktywnym nazwanym Style Sweeper 3-band EQ z trzyzakresową korekcją barwy dźwięku. Przedwzmacniacz ten kontroluje następujące elementy: ogólną głośność, mieszanie sygnału obu przetworników, tony niskie i wysokie na jednym podwójnym potencjometrze oraz środek pasma w szerokim zakresie, co mocno zmienia charakterystykę brzmienia. To rozwiązanie (Style Sweeper) może ułatwiać szybkie zmiany brzmienia w zależności od techniki gry (tradycyjna i kciukowa). Układ aktywny jest zasilany baterią 9 V, znajdującą się w osobnym schowku, umożliwiającym szybką jej wymianę. Akcesoria są raczej typowe dla Ibaneza. Mostek B100 oraz standardowe stroiki wykończone są grafitowym chromem z połyskiem. Gniazdo wyjściowe jest umiejscowione na płycie czołowej instrumentu pod kątem ostrym, co jest ciekawym i wygodnym rozwiązaniem.
Wrażenia z testu
Model SR300 był testowany m.in. w studiu. Instrument ten nie odbiega zbytnio swoim charakterem od wyższych modeli, które były już testowane na łamach naszego pisma Nie było dla mnie też zbytnią niespodzianką, że jego brzmienie jest nowoczesne, choć nawiązujące do wcześniejszych modeli serii SoundGear. Dźwięk jest wyrównany i bez zniekształceń i brumów, za co odpowiedzialne są dwucewkowe przetworniki.
Testowany egzemplarz brzmi czytelnie i ma dość dużą dynamikę, pozwalającą na wszechstronne wykorzystanie go w różnych stylach muzycznych. Szczególnie ładne brzmienie można osiągnąć wykorzystując przetwornik przy mostku lub oba naraz. Jedynym mankamentem w moim odczuciu jest brak solidnego soczystego dołu. Mimo to uważam, że SR300 jest już profesjonalnym instrumentem, który powinien usatysfakcjonować sporą grupę użytkowników.
Największe jego atuty to komfort gry, co szczególnie powinni docenić muzycy nie posiadający dużej dłoni oraz przyzwoite brzmienie. Trzeba też podkreślić estetyczne i solidne, chociaż proste i skromne wykonanie tego basu.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Konstrukcja: bolt-on
Korpus: agathis
Szyjka: 5-częściowa, klon i palisander
Menzura: 34”
Przetworniki: EXF-4F, EXF-4R
Elektronika: Volume, Balancer, współosiowy Treble/Bass, Style Sweeper (Finger – Slap)
Mostek: B100
Wykończenie: Iron Pewter
Cena: 263 Euro + VAT
Do testu dostarczył:
Interton
Al. Marszałka Piłsudskiego 1
81-406 Gdynia
tel. (058) 6609640
Internet: www.interton.com.pl, www.ibanez.com
Test ukazał się w numerze 3/2008 miesięcznika Muzyk.