W ofercie firmy Arturia pojawił się nowy instrument wirtualny dla komputerów PC i Mac – OB-Xa V. Jak łatwo się domyśleć, jest to kolejna już w portfolio Francuzów emulacja syntezatora Oberheim.
Tym razem „na warsztat” wzięto instrument z początku lat 80. XX wieku – polifoniczny syntezator OB-Xa z 5-oktawową klawiaturą i pamięcią na barwy. Instrument, który był produkowany w różnych odmianach (4, 6 lub 8 głosów polifonii), odcisnął swoje piętno w historii światowej muzyki. Barwy pochodzące właśnie z tego syntezatora usłyszeć możemy na wielu albumach z lat 80., w tym krążkach takich artystów jak Laurie Anderson, Bon Jovi, David Bowie, Miles Davis, Electric Light Orchestra, Bruce Hornsby, Billy Idol, Jean Michel Jarre, Gary Numan, Mike Oldfield, Queen, Simple Minds, Rod Stewart, Talk Talk, The Police, The Stranglers, Thompson Twins czy Paul Young. Warto tu w szczególności przytoczyć płytę Joe Cocker’a „Civilized Man” czy „Purple Rain” Prince’a, a przede wszystkim „1984” grupy Van Halen z przebojowym utworem „Jump”.
Bazująca na tym instrumencie aplikacja OB-Xa V nawiązuje to sprzętowego pierwowzoru zarówno pod względem brzmienia jak i wyglądu interfejsu graficznego. Za generowanie sygnału odpowiadają dwa oscylatory z trzema przebiegami, modulacją krzyżową i możliwością synchronizacji lub odstrojenia drugiego oscylatora względem pierwszego. Do dyspozycji mamy również generator szumu. Wirtualny syntezator wykorzystuje ponadto filtr (12/24 dB/okt.), dwa generatory obwiedni ADSR, sekcję modulacji z generatorem LFO oraz funkcje PORTAMENTO, UNISON i CHORD.
Tak jak w przypadku innych emulacji mniej lub bardziej kultowych instrumentów, także w OB-Xa V mamy do dyspozycje funkcje i cechy niedostępne w pierwowzorze. Na głównym wirtualnym panelu znajdziemy m.in. efekt Vibrato oraz arpeggiator, natomiast sekcja ADVANCED rozwijana w górnej części daje dostęp do dwóch dodatkowych zakładek – MODULATIONS i EFFECTS. Na pierwszą z nich składają się dwa bloki – MODULATION MATRIX (macierz z 5 źródłami modulacji i 6 slotami dla każdego z nich [do wyboru 50 celów modulacji]) oraz FUNCTIONS (4 generatory funkcyjne obsługujące cele modulacji, mogące pracować w różnych trybach). Druga zakładka w tej sekcji udostępnia trzy sloty na efekty (do wyboru 9 różnych) mogące pracować równolegle lub szeregowo.
OB-Xa V udostępnia ponad czterysta presetów, wśród których znajdziemy barwy typu Bass, Brass, Keys, Lead, Organ, Pad, Percussion, Sequence, SFX i Strings. Instrument charakteryzuje się maks. 16-głosową polifonią.
Nowy syntezator może pracować jako 64-bitowa wtyczka lub jako samodzielna aplikacja.
Jest to już trzeci instrument wirtualny dla komputerów PC/Mac w ofercie firmy Arturia bazujący na syntezatorze marki Oberheim (dwa poprzednie do SEM V i Matrix-12 V), a czwarty wliczając aplikacje iSEM dla urządzeń mobilnych iOS. Do tego dochodzą jeszcze dwa filtry (Filter SEM, Filter M12).
Więcej informacji na stronie www.arturia.com.