Nieco ponad cztery lata po premierze poprzedniej wersji, kanadyjska firma Applied Acoustics Systems zaprezentowała nową odsłonę syntezatora wirtualnego pozwalającego uzyskiwać barwy instrumentów perkusyjnych – Chromaphone 3.
Tak jak „dwójka” różniła się od „jedynki”, także „trójka” przynosi ze sobą sporo nowości. Przede wszystkim Chromaphone 3 jest instrumentem oferującym 2-częściowy Multitimbral, co oznacza że mamy do dyspozycji dwa niezależne „silniki”, a dla każdej partii / warstwy możemy niezależnie regulować poszczególne funkcje i parametry. Zmiana struktury instrumentu wymusiła niejako kolejne, w tym dotyczące interfejsu graficznego. W miejsce dostępnych w „dwójce” pojawiły się tu cztery nowe zakładki – HOME, BROWSER, EDITOR i SETTINGS. Pierwsza z nich jest bardzo przejrzysta i oferuje jedynie podgląd presetów i barw dla partii A i B oraz kontrolery makro, które są kolejną nowością wprowadzoną w tej aplikacji. Na każdą warstwę przypadają cztery dające się zaprogramować i sterować komunikatami MIDI.
Druga zakładka w interfejsie graficznym Chromaphone 3 to kolejna nowość – wygodna w obsłudze przeglądarka oferująca różne opcje podglądu biblioteki, która oczywiście także uległa zmianie. Do dyspozycji mamy zarówno 421 zupełnie nowych barw wykorzystujących nowe możliwości syntezatora, których autorami są m.in. Michel Basque, Christian Halten, Jerry Kovarsky, Christian Laffitte, Niall McCallum, Adam Pietruszko, Daniel Stawczyk, Sean Divine czy Venus Theory, jak również zremasterowaną zawartość biblioteki Chromaphone 2 obejmującą 676 barw. Gdyby tego było mało, na stronie internetowej producenta dostępnych jest 14 dodatkowych rozszerzeń z kolejnymi presetami. Zgodnie z jen nazwą, w trzeciej zakładce mamy możliwość edycji parametrów, a za względu na ich liczbę do dyspozycji mamy – oddzielnie dla każdej warstwy – trzy „okna”: MODES, SYNTH (edycja bloków toru sygnałowego) i EFFECTS (wirtualny rack z pięcioma połączonymi szeregowo slotami na efekty). W ostatniej zakładce mamy dostęp do rozmaitych globalnych ustawień instrumentu.
Tak jak wcześniejsze wersje, Chromaphone 3 wykorzystuje opracowaną przez firmę technologię modelowania fizycznego, a najważniejszymi elementami toru sygnałowego są dwa bloki rezonatorów mogące pracować równolegle lub w połączeniu. W „trójce” mamy do dyspozycji osiem typów rezonatora: Beam, Drumhead, Marimba, Membrane, Closed tube, Open tube, Plate i String. Dla każdego z nich dostępny jest właściwy mu zestaw parametrów, a w zakładce EDITOR mamy też możliwość ustalania proporcji między nimi.
Chromaphone 3 może pracować jako 64-bitowa wtyczka VST/AAX/RTAS/AU lub jako samodzielna aplikacja na komputerach PC (Windows 7/8/10) i Mac (OS X 10.7 lub nowszy). Instrument oferuje też wsparcie dla formatu NKS.
Z okazji premiery program jest dostępny obecnie w promocyjnej cenie, która obowiązuje do 20 listopada br. Sam syntezator kosztuje tym samym 99 USD (zamiast 199 USD), a pakiet obejmujący dodatkowo wszystkie dodatkowe biblioteki – 189 USD. Upgrade dla posiadaczy „jedynki” lub „dwójki” kosztuje obecnie 39 USD (później będzie to 79 USD), natomiast biblioteki można zakupić obecnie za 19 USD.
Więcej informacji na stronie www.applied-acoustics.com.