Seria gitar Cádiz powstała po podróży konstruktorów z firmy Alvarez na południe Hiszpanii do Andaluzji. Przeanalizowano i wdrożono kilka rozwiązań konstrukcyjnych wypracowanych na przestrzeni lat w tym regionie. Zasadniczo Andaluzja jest uważana za kolebkę gitar klasycznych… chociaż mieszkańcy innych regionów Hiszpanii z pewnością będą twierdzić to samo na temat własnych terenów rodzinnych. Tak już jest, ale dziś nie będziemy obalać ani potwierdzać legend tylko przetestujemy model CC7HCEAR – gitarę klasyczno-elektryczną z serii Cádiz, wyposażoną w przetwornik marki L.R. Baggs.
OPIS
Pudło rezonansowe testowanej gitary CC7HCEAR delikatnie się różni swoim kształtem od przyjętych klasycznych norm. Kształt korpusu można by określić jako hybrydowy, łączący w sobie różne elementy. Z jednej strony gitara klasyczna, z drugiej cutaway – czyli z wcięciem umożliwiającym dostęp do strun wiolinowych w wyższych rejestrach. Do tego dochodzi rozwiązanie określane po prostu jako „armrest” – delikatne ścięcie i wyprofilowanie krawędzi pudła pozwalające na wygodniejsze opieranie prawej ręki na gitarze.
Więcej innowacji znajdziemy wewnątrz korpusu. Płyta wierzchnia CC7HCEAR została wykonana z litego świerku Sitka, natomiast boki i tył z ciemnego orzecha. Najbardziej innowacyjne jest jednak ożebrowanie: każde żebro jest dobierane ręcznie, przy czym w testowanym modelu zastosowano żebra o czterech różnych grubościach. Taki sposób ożebrowania pozwala uzyskać bardziej okrągłe i pełniejsze brzmienie strun wiolinowych oraz bardziej klarowne i wyraźne (dzięki zastosowaniem trochę cieńszych żeber) brzmienie strun basowych. Gryf testowanej gitary wykonano z trzech kawałków drewna. W środkowej części umieszczono fragment hebanowy a po bokach dwa mahoniowe. Sposób połączenia gryfu i korpusu to tak zwany Spanish Heel, jedna z najbardziej zaawansowanych konstrukcji łączenia stosowana w gitarach hiszpańskich.
Testowana gitara ma nieco dłuższą menzurę od standardowej – 660 mm (25.98”). Dzięki temu delikatnie zwiększa się naprężenie strun i z trochę większą siła rezonuje korpus instrumentu. Binding w testowanej gitarze zrobiono z akacji, a podstrunnicę i mostek z pau ferro. Siodełko i podstawek są wykonane z prawdziwej kości. Kolejną ciekawostką jest nieco węższa szyjka, co z pewnością przypadnie do gustu gitarzystom przyzwyczajonym do gitar akustycznych. Instrument wyposażono w przedwzmacniacz L.R. Baggs StagePro wraz z przetwornikiem Element.
WRAŻENIA
O walorach estetycznych testowanego instrumentu nie trzeba dużo pisać – gitara ta została wykonana bardzo starannie. W wykończeniu instrumentu da się wyczuć dążenie do perfekcji w każdym z elementów. Gitara CC7HCEAR jest bardzo wygodna w graniu i wręcz inspiruje do korzystania z bardziej współczesnych technik, do łączenia elementów muzyki rozrywkowej i klasycznej. Podczas grania na tym instrumencie ma się wrażenie jakby gitara była bardziej naprężona i reagowała fizycznie na każdy niuans w artykulacji. Samo brzmienie instrumentu jest wyraźne, zrównoważone: rzeczywiście balans pomiędzy brzmieniem strun wiolinowych a brzmieniem strun basowych zachowano wręcz idealnie. Układ elektroniczny poszerza możliwości zastosowania testowanej gitary. Systemów L.R. Baggs nie trzeba specjalnie reklamować – bardzo wiernie przenoszą brzmienie instrumentów, tak też jest w przypadku testowanej gitary.
Poniżej prezentujemy film testowy z próbkami brzmienia testowanej gitary. Są tam zarówno fragmenty solowe jak i brzmienie instrumentu w pełnej warstwie aranżacyjnej.
PODSUMOWANIE
Testowana gitara CC7HCEAR to wyjątkowo wygodny i starannie wykonany instrument. Zarówno pod względem brzmieniowym jak i manualnym instrument inspiruje do łączenia technik tradycyjnych z innowacjami. Układ elektroniczny wiernie oddaje brzmienie instrumentu, a wbudowany korektor barwy pozwala na dostosowanie brzmienia do warunków scenicznych oraz do aktualnie wykonywanych partii. Uważam że ta gitara jest w pełni warta swej ceny.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Pudło: Hybrid Cutaway Classical w/Armrest
Płyta wierzchnia: lity świerk Sitka A+
Boki i płyta tylna: ciemny orzech
Szyjka: mahoń/heban/mahoń
Podstrunnica i mostek: pau ferro
Menzura: 660 mm (25.98”)
Progi: 22
Przetwornik/preamp: L.R. Baggs StagePro Element
Cena: 2980 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Zamknięta 10
30-554 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.alvarezguitars.com
Test ukazał się w numerze 11/2019 miesięcznika Muzyk.