Seria mikrofonów Artist Elite powstała jako owoc współpracy konstruktorów firmy Audio-Technica oraz profesjonalnych wokalistów i realizatorów pracujących podczas dużych tras koncertowych. Celem stworzenia tej serii było skonstruowanie mikrofonów, które z maksymalna wiarygodnością będą przenosić głos ludzki. Motywem przewodnim konstruktorów było hasło: „każdy model mikrofonu musi poprawiać, a nie ograniczać możliwości systemu dźwiękowego”. Na przykładzie modeli AE 5400 i AE 6100 zobaczmy zatem na ile to hasło odpowiada gotowym mikrofonom.
AE 5400
Jest to mikrofon pojemnościowy o charakterystyce kardioidalnej. Umieszczono go w litej metalowej obudowie. Zewnętrzna strona obudowy została pokryta cienką warstwą błękitno-szarego sztucznego tworzywa amortyzującego ewentualne uderzenia. W głowicy mikrofonu zastosowano taką sama dużą membranę jak w studyjnym mikrofonie AT4050. Membranę mikrofonu umieszczono w zewnętrznie polaryzowanej (DC Bias), elastycznie zawieszonej kapsule, oraz zabezpieczono przed ewentualnym uszkodzeniem mechanicznym szarą stalową siatką, wewnątrz której umieszczono wkładkę z gąbki. Tradycyjnie w przeciwległym końcu obudowy znajdziemy gniazdo wyjściowe typu XLR „męskie”. W środkowej części obudowy umieszczono dwa przełączniki. Jednym z nich skokowo zmniejszamy czułość o -10 dB, natomiast drugim możemy uaktywnić wbudowany filtr górnoprzepustowy, wyciszający o -12 dB poziom niskich tonów o częstotliwości niższej niż 80 Hz. W komplecie z mikrofonem otrzymujemy również antywstrząsowy uchwyt AT 8470 Quiet–Flex wraz z redukcją pozwalającą montować mikrofon na różnych statywach. Materiał z którego zrobiono uchwyt redukuje wstrząsy powstałe na skutek uderzenia (na przykład nogą w statyw), dzięki czemu użytkowanie mikrofony staje się wygodniejsze. Pokrowiec na mikrofon również zasługuje na wzmiankę, ponieważ wykonano go z kilku warstw tworzywa sztucznego tak, że gąbka znajdująca się w środku chroni mikrofon przed uderzeniami a jednocześnie inne warstwy przed wilgocią i brudem.
WRAŻENIA
Testowany mikrofon firmy Audio-Technica urzeka wyrównanym pasmem przenoszenia. Jest rzeczywiście wiarygodnym przekaźnikiem głosu ludzkiego oraz instrumentów akustycznych. Daje się zaobserwować delikatne wzmocnienie tonów wysokich w okolicach 10 kHz oraz nieco mniejsze – prawie nie zauważalne – wzmocnienie wysokiego środka w okolicach 2.5 kHz oraz 4 kHz co jest równoważone nieznacznym tłumieniem tonów wysokich w okolicach 5.5 kHz. Testowany mikrofon jest odporny na duże skoki dynamiki sygnału, a przy tym nie zbiera sygnałów z instrumentów znajdujących się dookoła wokalisty. Jednym słowem – rzeczywiście poprawia, a nie ogranicza możliwości systemu dźwiękowego w którym jest stosowany.
AE 6100
Ten mikrofon również jest przeznaczony do nagłaśniania głosu ludzkiego. Jest to dynamiczny mikrofon o charakterystyce hiperkardioidalnej. Umieszczony w identycznej jak AE 5400 litej metalowej obudowie pokrytej takim samym tworzywem sztucznym. Model ten pozbawiony jest jednak jakichkolwiek przełączników. Membranę mikrofonu zabezpieczono przed ewentualnym uszkodzeniem mechanicznym szarą, stalową siatką wewnątrz której umieszczono wkładkę z gąbki. Obudowę membrany wykonano z czarnego tworzywa sztucznego. Mikrofon jest wyposażony w „męskie” gniazdo wyjściowe typu XLR. Także ten model oferowany jest w komplecie z uchwytem antywstrząsowym AT 8470 Quiet–Flex (tak jak AE5400 z dodatkową redukcją) i pokrowcem.
WRAŻENIA
Atutem tego mikrofonu, jak zapewnia producent, jest przede wszystkim odporność na wszelkiego rodzaju uszkodzenia. Jednak weryfikacja takiego stwierdzenia tylko w telewizyjnych reklamach produktów Zelmera przebiega szybko. Trudno także sprawdzać tego typu właściwości w ramach niniejszego testu nie narażając się na konsekwencje ewentualnych uszkodzeń. Crash-testy jak na razie są domeną branży motoryzacyjnej. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności w wytrzymałość mikrofonu postanowiłem po prostu uwierzyć, zresztą typ konstrukcji daje ku temu wszelkie podstawy. Teraz brzmienie – jest ono wyrównane chociaż daje się wysłyszeć wzmocnienie tonów wysokich w okolicach 5 kHz. Oprócz tego o brzmieniu można powiedzieć, że jest dynamiczne. Lepsze efekty dźwiękowe otrzymujemy gdy wokalista nie oddala się zbytnio od głowicy testowanego mikrofonu.
PODSUMOWANIE
Dostarczone do testów mikrofony dobrze sprawdziły się zarówno podczas imprez plenerowych, jak i na koncertach w małych klubach. W przypadku testowanych mikrofonów warto podkreślić, że redukcja efektów typu pop oraz sybilantów zastosowana w tych modelach jest skuteczna i nie ingeruje zbytnio w barwę głosu. Dodatkowym atutem jest wyrównane brzmienie, które powoduje że testowane modele możemy nazwać wiarygodnymi w brzmieniu. Nie pozostaje zatem nic innego jak polecić mikrofony serii Artist Elite wszystkim użytkownikom, którzy mają wymagania co do jakości brzmienia mikrofonu.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE:
AE 5400
Typ: pojemnościowy
Charakterystyka: kardioidalna
Pasmo przenoszenia: 20 Hz – 20 kHz
Czułość: -40 dB (10.0 mV) / 1V @ 1 Pa
Impedancja: 150 Ohm
Maksymalny poziom wejściowy przy zniekształceniach 1% @ 1 kHz: 147 dB SPL (157 dB SPL przy włączonym tłumiku)
Dynamika (1 kHz): 133 dB
Akceptowany poziom napięcia: 11-52V DC, 4 mA
Odstęp sygnału od szumu: 80 dB, 1 kHz @ 1 Pa
Wymiary: 179 × 50 mm (średnica )
Ciężar: 330 g
AE 6100
Typ: dynamiczny
Charakterystyka: hiperkardioidalna
Pasmo przenoszenia: 60 Hz – 15 kHz
Czułość: -55 dB (1,7 mV) / 1 V @1 Pa
Impedancja: 250 Ohm
Czułość w polu swobodnym: – 55 dB (1,7 mV)
Wymiary: 177 × 48 mm (średnica)
Ciężar: 310 g
Ceny: 1720 PLN (AE 5400), 885 PLN (AE 6100)
Do testu dostarczył:
Konsbud Audio
ul. Gajdy 24
02-878 Warszawa
tel. (022) 6443038
Internet: www.konsbud-audio.pl, www.audio-technica.com
Test ukazał się w numerze 11/2006 miesięcznika Muzyk.