Miksery Phonic serii AM to w większości urządzenia niewielkie oferujące obsługę małej ilości kanałów (z wyjątkiem być może AM 844 D) i kosztujące również nie wiele. Zapotrzebowanie na takie urządzenia jest ogromne więc trudno się dziwić rosnącej popularności mikserów Phonic. Co jest najważniejsze dla użytkowników tego typu urządzeń? Przede wszystkim jakość brzmienia, gabaryty, ciężar funkcjonalność i cena. Posłużymy się tymi kryteriami w ocenie AM 440 D.
OPIS
Testowany mikser to urządzenie o gabarytach 242 × 55 × 225 mm i ciężarze 1.72 kg. Przy tym jest to urządzenie pozwalające na obróbkę ośmiu sygnałów (w tym czterech stereofonicznych) za pomocą trójpasmowego korektora barwy oraz trzydziestu dwu bitowego procesora efektów wyposażonego w sto fabrycznych ustawień. Zatem AM 440 w pełni zasługuje na miano kompaktowego miksera o dużych możliwościach. Lecz nie zabiegajmy na przód tylko sprawdźmy wszystkie możliwości testowanego miksera po kolei. Najpierw design: AM 440D skonstruowano tak ze wszystko – potencjometry, gniazda, diody znajduje się w górnym panelu obudowy. Jest to rozwiązanie praktyczne, gdyż nie ma potrzeby szukać odpowiednich gniazd w bocznej tylnej ściance – zazwyczaj niewidocznej dla użytkownika. W niej umieszczono jedynie wyłącznik prądowy i gniazdo do podłączenia zasilacza. W bocznych plastikowych ściankach obudowy znajdują się cztery podstawki, na których mikser „stoi” podczas pracy. To rozwiązanie z kolei do najwygodniejszych nie należy: plastikowe podstawki przegrywają w „przyczepności” z gumowymi, a nie ma nic gorszego niż ślizgający się po równej powierzchni mikser. Teraz sam mikser.
Pierwsze cztery kanały są monofoniczne. Ich konstrukcja jest identyczna zatem wykorzystamy opis tylko jednego z nich. Sygnał o poziomie mikrofonowym wprowadzamy do kanału konsolety poprzez symetryczne gniazdo wejściowe typu XLR, oznaczone jako MIC. Producent zapewnia iż przed wzmacniacze mikrofonowe są jakości audiofilskiej. Nie będziemy tu wyjaśniać jaką jakość możemy uznać za audiofilską a jaką nie, natomiast prawdą jest że przed wzmacniacze są naprawdę nisko szumowe i oferują bardzo dobra dynamikę sygnału. Tuż pod nim umieszczono gniazdo wejściowe typu jack 1/4”, oznaczone jako LINE, służące do wprowadzania do kanału sygnału (zarówno symetrycznego jak i niesymetrycznego) o poziomie liniowym. Czułość w każdym monofonicznym kanale możemy regulować za pomocą potencjometru obrotowego GAIN w zakresach od 10 db do 60 dB lub od -10 dB do +40 dB w zależności od gniazda wejściowego którym wprowadzamy sygnał do konsolety. Plastikowe „gałki” potencjometrów GAIN są czarne. Trójpasmowy korektor barwy składa się z trzech potencjometrów obrotowych. Zawartość tonów wysokich (ok. 12 kHz) w sygnale możemy regulować za pomocą potencjometru obrotowego oznaczonego jako HIGH „w zakresie od –15 dB do +15 dB. Zawartość tonów średnich (ok. 2.5 kHz) w sygnale możemy regulować za pomocą potencjometru obrotowego oznaczonego jako MID w zakresie ±15 dB. Zawartość tonów niskich (ok. 80 Hz) w sygnale możemy regulować za pomocą potencjometru obrotowego oznaczonego jako LOW w zakresie od –15 dB do +15 dB. Gałki wszystkich potencjometrów obrotowych służących do regulacji barwy sygnału są oznaczone grafitowym kolorem nakładki plastikowej. Sygnał z każdego kanału AM 440 D może zostać wysłany zarówno do dowolnego urządzenia zewnętrznego poprzez gniazdo wyjściowe EFX SEND, jak i do wbudowanego procesora efektów. W tym celu każdy kanał konsolety wyposażono w potencjometr obrotowy EFX, służący do regulacji poziomu sygnału wysyłanego. Gałki wszystkich potencjometrów obrotowych EFX oznaczono granatowym kolorem nakładki plastikowej. Sygnał każdego kanału może zostać umiejscowiony w dowolnym punkcie panoramy stereofonicznej, umożliwia to dedykowany potencjometr obrotowy o ciemno grafitowym kolorze nakładki plastikowej. Poziom sygnału w każdym kanale konsolety możemy regulować za pomocą potencjometru obrotowego oznaczonego jako LEVEL. Gałki wszystkich potencjometrów obrotowych służących do regulacji poziomu sygnału są oznaczone białym kolorem nakładki. Czemu tyle o kolorach? Oznaczenie gałek potencjometrów kolorami jest dużym udogodnieniem w pracy, szczególnie przy dużych mikserach. Ale nawet w kompaktowych jest to przydatne, a w AM 440 potencjometry poziomy sygnały i czułości są dodatkowo wyróżnieni wielkością i kształtem gałek. Każdy monofoniczny kanał wyposażono w filtr górnoprzepustowy wytłumiający częstotliwości poniżej 75 Hz. Filtr uaktywniamy za pomocą dedykowanego przełącznika przyciskowego.
Kolejne cztery kanały AM 440 D są stereofoniczne. Wyposażono je w gniazda wejściowe typu jack 1/4”, umożliwiające wprowadzanie zarówno symetrycznych jak i niesymetrycznych sygnałów o poziomie liniowym. Kanały stereofoniczne nie wyposażono w korektory barwy ani w potencjometry GAIN. W sumie to tej korekcji na stereofonicznych kanałach może zabraknąć. Wszystko zależy od tego jakie sygnały wprowadzamy do konsolety. Jeżeli to są sygnały a instrumentów klawiszowych, procesorów gitarowych lub odtwarzaczy muzyki mechanicznej (i ta muzyka jest nagrana na przyzwoitym poziomie jakości) to można spokojnie obejść się bez tych korektorów. Natomiast Jeżeli będą to „podkłady z magnetofony kasetowego nagrane kilka lat temu” może pojawić się mały problem. Brak płynnej regulacji czułości w kanałach stereofonicznych z powodzeniem zrekompensuje skokowe je przełączenie pomiędzy poziomami – 10 dB i + 4 dB. Sygnały ze stereofonicznych kanałów możemy wysyłać do zewnętrznego (lub wewnętrznego) procesora efektów oraz regulować ich umiejscowienie w panoramie stereofonicznej. Mikser Wyposażono w dwie pary gniazd typu cinch umożliwiających wprowadzanie lub wysyłanie sygnału do (z) urządzeń zewnętrznych. Sumę sygnałów możemy wysyłać do systemu nagłośnieniowego lub rejestrującego poprzez dwie pary gniazd wyjściowych typu jack 1/4”. Poziom sygnału na gniazdach oznaczonych jako MAIN L i MAIN R regulujemy potencjometrem suwakowym MAIN, a poziom sygnału na gniazdach oznaczonych jako CTRL RM L i CTRL RM R regulujemy dedykowanym potencjometrem obrotowym. Oprócz tego AM 440 D wyposażono w słuchawkowe gniazdo wyjściowe typu jack 1/4”.
Sygnał z wbudowanego procesora efektów możemy również wysyłać na gniazda CTRL RM, zarówno jak i sygnał z gniazd wyjściowych typu cinch. W tym celu mikser Wyposażono w standardowe dedykowane przełączniki. Na złącza gniazd wejściowych XLR możemy podać zasilanie typu Phantom. Dokonamy tego za pomocą dedykowanego przełącznika. O aktywnym zasilaniu sygnalizuje dioda oznaczona jako 48V. Poziom sumy sygnałów wyjściowych odzwierciedla podwójny rząd diod odpowiadających następującym poziomom: -20 dB, 0 dB, +6 dB oraz wyższemu – PEAK. O prócz tego w mikserze znajdziemy a szczerze mówiąc zobaczymy jako pierwszą diodę sygnalizująca o włączanym zasilaniu. Ta dioda jest najjaskrawsza i… po dłuższym czasie może nieco drążnic użytkownika… chociaż różne są gusta i przyzwyczajenia.
EFEKTY
Czas na opis procesora efektów. Obsługa tego procesora jest wyjątkowo prosta. Przełącznikiem/pokrętłem wybieramy program a dwu pozycyjny wyświetlacz informuje nas o numerze lub oznaczeniu tego programu. Obok znajduje się opis programów. Są to:
• efekty typu REVERB – w programach od 00 do 23,
• efekty typu DELAY/ CHORUS – w programach od 24 do 39,
• efekty typu FLANGER/ PHASER – w programach od 40 do 55,
• efekty typu PANNER/ TREMOLO (pogłos sprężynowy) – w programach od 56 do 71,
• efekty typu COMBO VERB (pogłos sprężynowy) – w programach od 72 do 99,
• efekty typu TAP DELAY „– w programach od A0 do A8,
• generator tonów testowych – w programach od t0 do t2,
• generator różowego szumu – w programie Pn
WRAŻENIA
Możliwości AM 440 D są naprawdę imponujące. Urządzenie sprawuje się doskonale – jakość przetworników mikrofonowych oraz brzmienie procesora efektów jest bardzo dobra. Podstawowa zaleta AM 440 D to fakt że nie psuje on dynamiki sygnału jak to często ma miejsce w urządzeniach tej klasy cenowej. Poziom szumu jest również dość niski, co wyróżnia AM 440 D wśród podobnych mikserów. Wygoda obsługi jest oczywista zatem oprócz ślizgania się po powierzchni pracy nie ma do czego się przyczepić a tylko pochwalić konstruktorów za udany wyrób.
PODSUMOWANIE
Wielofunkcyjny i dobrze „brzmiący” produkt. Nie po raz pierwszy używam tych słów mówić o wyrobie z logo Phonic. AM 440 D można polecić każdemu kto potrzebuje dobry tani wielofunkcyjny i mały mikser. Sprawdzi się on na scenie w przypadku muzyków wykorzystujących własne systemy odsłuchowe (douszne lub tradycyjne), również sprawdzi się on w małym systemie nagłośnieniowym w klubach, pubach, salach konferencyjnych i domowych studiach nagraniowych.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Liczba kanałów mono 4
Liczba kanałów stereofonicznych 4
Liczba gniazd typu cinch 2 (TAPE IN, OUT)
Zasilanie Phantom 48V: kanały 1-4
Wbudowany procesor efektów: ponad 100 programów
Wymiary: 242 × 55 × 225 mm
Ciężar: 1.72 kg
Cena: 670 PLN
Do testu dostarczył:
Konsbud Audio
ul. Gajdy 24
02-878 Warszawa
tel. (022) 6443038
Internet:www.konsbud-audio.pl, www.phonic.com
Test ukazał się w numerze 12/2007 miesięcznika Muzyk.