Lata 90. to okres wielkich zmian w przemyśle muzycznym. Pojawienie się hip-hopu i R&B jako popularnych gatunków, powstanie grunge i rocka alternatywnego oraz śmierć hair metalu przyczyniły się do muzycznego dziedzictwa tej dekady. Lata 90. to także dekada zmian nie tylko w muzyce. Lata te przyniosły upadek komunizmu, koniec zimnej wojny i pojawienie się nowych technologii.
Jaka więc była muzyka lat. 90? Każdy z nas z pewnością ma swoje własne preferencje. I każdy mógłby stworzyć własną listę najlepszych piosenek tej dekady. Zobaczmy więc listę 55 najlepszych piosenek z lat 90. (największe przeboje z lat 90.), który przygotował Liam Flynn z redakcji amerykańskiego Music Grotto z Portland. Gotowi? To zaczynamy!
1. Learn to Fly – Foo Fighters
„Learn to Fly” to piosenka amerykańskiego zespołu rockowego Foo Fighters. Została wydany jako główny singel z ich trzeciego albumu studyjnego There Is Nothing Left to Lose (1999) 2 listopada 1999 roku. To była pierwsza piosenka zespołu, która weszła do Billboard Hot 100, a także ich druga najwyżej uplasowana piosenka na Hot 100, szczytując na numerze 19. Piosenka znalazła się również w pierwszej 40 w Australii, Kanadzie, na Węgrzech, w Holandii, Nowej Zelandii, Polsce i Wielkiej Brytanii. Teledysk do piosenki zdobył nagrodę dla najlepszego krótkiego filmu podczas 43. edycji Grammy Awards w 2001 roku.
2. Don’t Speak – No Doubt
„Don’t Speak” to piosenka amerykańskiego zespołu rockowego No Doubt z ich trzeciego albumu studyjnego, Tragic Kingdom (1995). Został wydany jako trzeci singel z Tragic Kingdom 15 kwietnia 1996 roku przez Interscope Records. Pomimo popularności i znacznej liczby odtworzeń, „Don’t Speak” nie znalazł się na amerykańskiej liście Billboard Hot 100 (ówczesne zasady wymagały komercyjnych singli, a taki nie został wydany dla tej piosenki), ale osiągnął numer jeden na liście Hot 100 Airplay przez 16 tygodni. Poza Stanami Zjednoczonymi, utwór znalazł się na szczycie listy przebojów w Australii, Kanadzie, Islandii, Holandii, Nowej Zelandii, Republice Irlandii i Wielkiej Brytanii, stając się najbardziej udanym międzynarodowym singlem No Doubt. „Don’t Speak” został nominowany do nagrody za Piosenkę Roku i Najlepsze Wykonanie Popowe przez Duet lub Grupę z Wokalem podczas 40. edycji nagród Grammy.
3. Smells Like Teen Spirit – Nirvana
„Smells Like Teen Spirit” to piosenka amerykańskiego zespołu rockowego Nirvana. Jest to utwór otwierający i główny singel z drugiego albumu zespołu, Nevermind (1991), wydanego przez DGC Records. Niespodziewany sukces piosenki napędził Nevermind na szczyt kilku list przebojów albumowych na początku 1992 roku, wydarzenie często oznaczane jako punkt, w którym grunge wszedł do głównego nurtu.
„Smells Like Teen Spirit” był największym hitem Nirvany, zajmując wysokie miejsca na listach przebojów przemysłu muzycznego na całym świecie w 1991 i 1992 roku; był na szczycie list przebojów w Belgii, Francji, Nowej Zelandii i Hiszpanii. Utwór został okrzyknięty „hymnem dla apatycznych dzieciaków” z pokolenia X.
Teledysk do piosenki oparty jest na koncepcji licealnego wiecu, który kończy się chaosem i zamieszkami, inspirowany filmem Jonathana Kaplana „Over the Edge” z 1979 roku oraz filmem Ramones „Rock 'n’ Roll High School”. Zdobył dwie nagrody MTV Video Music Awards i był mocno rotowany w telewizji muzycznej. W 2000 roku Guinness World Records uznał „Smells Like Teen Spirit” za „Najczęściej odtwarzane wideo” na MTV Europe.
4. Mo Money Mo Problems – Notorious BIG
„Mo Money Mo Problems” to piosenka amerykańskiego rapera The Notorious B.I.G., wydana za pośrednictwem Bad Boy Records i Arista Records, 15 lipca 1997 roku, jako drugi singel z jego drugiego i ostatniego albumu studyjnego, Life After Death (1997). Został napisany przez Notorious B.I.G., Steven Jordan, Mason Betha i Sean Combs, podczas gdy ten ostatni również wyprodukował piosenkę. Zawiera próbkę i interpolację „I’m Coming Out” Diany Ross, dla której Bernard Edwards i Nile Rodgers są również przypisani jako autorzy piosenek. W piosence gościnnie wystąpili Mase i Sean „Puff Daddy” Combs, a także pojawił się nieakredytowany hook śpiewany przez Kelly Price.
Wydany pośmiertnie, „Mo Money Mo Problems” znalazł się na szczycie Billboard Hot 100 przez dwa tygodnie w 1997 roku, zastępując „I’ll Be Missing You” na szczycie listy przebojów, własny hołd Puff Daddy’ego dla rapera. Piosenka jest drugim pośmiertnym singlem numer jeden Notoriousa B.I.G., po „Hypnotize”, co czyni go jedynym artystą w historii Hot 100, który ma dwa najwyższe notowania pośmiertnie.
5. California Love – Tupac Shakur and Dr. Dre
„California Love” to piosenka amerykańskiego rapera 2Pac z udziałem kolegi z USA, rapera-producenta Dr. Dre i amerykańskiego piosenkarza Rogera Troutmana. Piosenka została wydana jako comeback singla 2Paca po jego zwolnieniu z więzienia w 1995 roku i była jego pierwszym singlem jako najnowszego artysty Death Row Records. Remiks znalazł się na brytyjskiej wersji jego czwartego albumu, All Eyez on Me (1996), i jest jednym z najbardziej znanych i najbardziej udanych singli 2Paca. Osiągnął numer jeden na liście Billboard Hot 100 przez dwa tygodnie (jako podwójny singiel A wraz z „How Do U Want It”), a także zdobył szczyty list przebojów we Włoszech, Nowej Zelandii i Szwecji. Piosenka została pośmiertnie nominowana do nagrody Grammy w kategorii Best Rap Performance by a Duo or Group w 1997 roku.
6. Sunny Came Home – Shawn Colvin
„Sunny Came Home” to folk-rockowa piosenka amerykańskiej wokalistki i instrumentalistki, Shawn Colvin. Jest to utwór otwierający jej album koncepcyjny z 1996 roku, A Few Small Repairs, i został wydany jako singel na CD i kasetach 24 czerwca 1997 roku. W Wielkiej Brytanii piosenka została wydana na tych samych formatach w maju 1998 roku.
„Sunny Came Home” był sukcesem komercyjnym, osiągając numer siedem na US Billboard Hot 100 i numer trzy w Kanadzie. Piosenka zdobyła zarówno Grammy Award dla Record of the Year i Song of the Year, jak i została nominowana do Best Female Pop Vocal Performance.
7. Still Not A Player – Big Pun feat. Joe
„Still Not a Player” to drugi singiel z debiutanckiego albumu Big Pun’a „Capital Punishment”. Piosenka została wyprodukowana przez Knobody i występuje w niej wokalista R&B Joe. Piosenka jest remiksem poprzedniego singla Big Pun „I’m Not a Player” wyprodukowanego przez Minnesotę i zawiera interpolację „Don’t Wanna Be a Player” Joe. Zawiera również sample „A Little Bit of Love” Brendy Russell. Oprócz sampli, piosenka zawiera interpolacje „Brazilian Rhyme (Beijo)” Earth, Wind & Fire; pod koniec piosenki, refren „Punisher…Punisher…Punisher, Big Punisher” jest śpiewany do melodii i rytmu głównego wokalu z utworu.
Piosenka osiągnęła szczyt na poziomie nr 24 na liście Billboard Hot 100 i nr 6 na liście Billboard Hot R&B/Hip-Hop Songs, co czyni ją najbardziej udanym singlem wydanym przez Big Pun’a. Została uznana za 108. najlepszą piosenkę lat 1980-2005 przez magazyn Blender, i zajęła miejsce 76 na liście VH1 100 Greatest Hip Hop Songs.
8. Say My Name – Destiny’s Child
„Say My Name” to piosenka amerykańskiej grupy Destiny’s Child z ich drugiego albumu studyjnego The Writing’s on the Wall (1999). Została napisany przez Beyoncé Knowles, LeToya Luckett, LaTavia Roberson, Kelly Rowland, LaShawn Daniels, Fred Jerkins III i Rodney Jerkins, z produkcją tego ostatniego. Podczas gdy piosenka zawiera wokal oryginalnego składu grupy z Luckett i Roberson, teledysk do singla zaznaczył wprowadzenie drugiego składu grupy z ówczesnymi nowymi członkami Michelle Williams i Farrah Franklin. Piosenka została wydana jako trzeci singiel z The Writing’s on the Wall 14 października 1999 roku przez Columbia Records.
„Say My Name” był najbardziej udanym z czterech singli z The Writing’s on the Wall, stając się drugim numerem jeden Destiny’s Child na US Billboard Hot 100 i osiągając pierwszą dziesiątkę w Australii, Belgii, Kanadzie, Francji, Islandii, Holandii, Nowej Zelandii, Norwegii, Polsce i Wielkiej Brytanii. Piosenka została doceniona przez krytykę i zdobyła dwie nagrody Grammy w 2001 roku za Najlepsze Wykonanie R&B przez Duet lub Grupę z Wokalem oraz Najlepszą Piosenkę R&B, będąc jednocześnie nominowaną w kategoriach Płyta Roku i Piosenka Roku.
9. Gin & Juice – Snoop Dogg
„Gin and Juice” to piosenka amerykańskiego rapera Snoop Dogga. Została wydana 18 stycznia 1994 roku, jako drugi singel z jego debiutanckiego albumu Doggystyle. Utwór „Gin and Juice” został wyprodukowany przez Dr. Dre i zawiera interpolację z „Watching You” Slave’a w jego refrenie i próbkę z „I Get Lifted” George’a McCrae’a jako jego bassline; dodatkowymi wokalistami w piosence są Dat Nigga Daz, Jewell, Heney Loc i Sean „Barney” Thomas.
„Gin and Juice” osiągnął szczyt na ósmym miejscu na Billboard Hot 100 w Stanach Zjednoczonych. Zdobył złoty certyfikat od RIAA i sprzedał się w 700 000 egzemplarzy. „Gin and Juice” został nominowany do nagrody Grammy w 1995 roku w kategorii Best Rap Solo Performance. Znalazł się na liście numer osiem na VH1’s 100 Greatest Hip-Hop Songs.
10. Meet Virginia – Train
„Meet Virginia” to piosenka napisana i nagrana przez amerykański roots rockowy zespół Train. Została wydana w 1999 roku jako drugi singel z ich eponimicznego pierwszego albumu, Train. Piosenka osiągnęła szczytowy numer 20 na liście Billboard Hot 100 w styczniu 2000 roku, stając się ich pierwszym hitem top-20 i pierwszym singlem do listy przebojów na Hot 100. Piosenka dotarła również do pierwszej dwudziestki w Kanadzie, osiągając szczyt na poziomie 15 na liście RPM Top Singles.
Miejsca 11 – 55 na liście możecie sprawdzić samodzielnie na stronie: https://www.musicgrotto.com/best-90s-songs/
Podczas pisania artykułu korzystaliśmy również ze źródeł w Wikipedii.