W tym miesiącu publikujemy zestawienie pozwalające choć w pewnym stopniu dać naszym Czytelnikom wgląd w ofertę rynkową dynamicznych mikrofonów instrumentalnych.
Jak wiadomo, zarówno nagrywanie jak i nagłaśnianie instrumentów akustycznych nie należy do najłatwiejszych zadań i często może być sporym wyzwaniem. Jedną z najbardziej istotnych kwestii jest bowiem w tym przypadku odpowiedni dobór i ustawienie mikrofonów.
Choć mikrofonów jest na rynku naprawdę sporo to wiadomo, że nie każdy sprawdzi się tak samo w konkretnej sytuacji. Z tego też powodu gama dostępnych modeli jest dość obszerna, a w ofercie poszczególnych firm zajmujących się produkcją mikrofonów nie brakuje modeli służących z założenia do współpracy z konkretnymi grupami instrumentów, zaprojektowanych i skonstruowanych specjalnie z myślą o zbieraniu sygnałów z instrumentów akustycznych czy też np. wzmacniaczy i zestawów głośnikowych.
W pracy z instrumentami wykorzystywane mogą być zarówno mikrofony pojemnościowe jak i dynamiczne, a w tym zestawieniu przyjrzeliśmy się bliżej tym drugim gromadząc informacje o niemal trzydziestu modelach.
Mikrofony tego typu stosowane są przede wszystkim do nagłaśniania całej gamy instrumentów perkusyjnych – bębna basowego, tomów wiszących i stojących czy werbla jak i różnego rodzaju instrumentów etnicznych (conga, cajon, bongosy, timbalesy). Typowo „basowe” mikrofony mogą także posłużyć do zbierania sygnałów z innych instrumentów pracujących na niskich częstotliwościach, takich jak kontrabas czy puzon.
Ne brakuje też modeli, które przeznaczone są do współpracy z fortepianem, gitarami akustycznymi, instrumentami dętymi (blaszanymi i drewnianymi), harmonijką ustną czy gitarowymi i basowymi zestawami głośnikowymi. W zestawieniu znalazły się także mikrofony, które równie dobrze mogą służyć do nagrywania wokalu.
Dynamiczne mikrofony umieszczone w zestawieniu to w większości modele o charakterystyce kardioidalnej. Ponadto jest tu po kilka mikrofonów oferujących charakterystykę hiper- lub superkardioidalną. Poszczególne modele różnią się takimi parametrami jak pasmo przenoszenia, czułość i impedancja, które to dane znajdą Państwo w tym zestawieniu.
Tym co wizualnie wyróżnia mikrofony instrumentalne jest często ich dość nietypowa konstrukcja i wygląd zewnętrzny. Oczywiście to wszystko podyktowane jest w dużej części względami praktycznymi jako że zintegrowany lub przymocowywany uchwyt czy tzw. „gęsia szyjka” pozwalają nam jak najlepiej zamontować mikrofon (np. na obręczy bębna czy czaszy instrumentu dętego) i ustawić go względem źródła sygnału.
MIKROFONY PREZENTOWANE W ZESTAWIENIU:
AKG P2
AKG P4
AKG D40
AKG D770
AKG D112 MkII
AKG D12 VR
Audix f2
Audix f6
Audix f5
Audix i5
Audix D2
Audix D4
Audix D6
Audix Fireball / Fireball V
Beyerdynamic TG D52d
Beyerdynamic TG D50d
Beyerdynamic TG D70d
Beyerdynamic TG I52d
Beyerdynamic TG I50d
Electro-Voice PL35
Electro-Voice PL33
Electro-Voice ND44
Electro-Voice ND46
Electro-Voice ND68
Electro-Voice RE320
Electro-Voice RE20
Electro-Voice RE27N/D
Zestawienie ukazało się w numerze 6/2016 miesięcznika Muzyk.