W wieku 84 lat zmarł brytyjski muzyk i producent muzyczny Malcolm Cecil, który znany był również jako twórca rozbudowanego systemu syntezatorowego TONTO.
Malcolm Cecil pochodził z Londynu, a swoją profesjonalną karierę muzyczną zaczął od jazzu. W latach 50. XX wieku był jednym z założycieli kwintetu The Jazz Couriers, w którym grał też na kontrabasie. Następnie był członkiem zespołów prowadzonych przez takich jazzmanów jak Dick Morrissey, Tony Crombie czy Ronnie Scott. W latach 60. grał też w formacji Blues Incorporated Alexisa Kornera.
Spotkanie z Robertem Margouleffem – amerykańskim producentem, realizatorem i pionierem muzyki elektronicznej doprowadziło do stworzenia duetu Tonto’s Expanding Head Band, który zyskał sławę nie tyle dzięki własnej twórczości (w latach 70. wydali dwa albumy pod tym szyldem) lecz współpracy z innymi artystami oraz nietypowemu syntezatorowi o nazwie TONTO. Malcolm Cecil i Robert Margouleff podjęli współpracę ze Stevie’m Wonderem (pisaliśmy o tym w artykule o „Superstition”), czego rezultaty słychać na płytach „Music of My Mind” (1972), „Talking Book” (1972), „Innervisions” (1973) i „Fulfillingness’ First Finale” (1974). Cecil był nie tylko ich współproducentem, ale także odpowiadał za programowanie syntezatorów.
Brzmienie uzyskane przez nich na tych albumach Wondera sprawiło, że zainteresowali się nimi także inni i zaowocowało współpracą z takimi artystami jak Quincy Jones, Bobby Womack, The Isley Brothers, Billy Preston, Gil Scott-Heron, Weather Report, Stephen Stills, The Doobie Brothers, Dave Mason, Little Feat, Joan Baez czy Steve Hillage. W przypadku niektórych z nich, Malcolm Cecil brał też udział w nagraniach ich płyt jako muzyk sesyjny.
Wspomniany syntezator TONTO, czyli The Original New Timbral Orchestra to rozbudowywany przez lata system modularny – polifoniczny i analogowy, ale ze względu na rozmiary mało mobilny choć wyglądający naprawdę kosmicznie…
Początkowo składał się on z syntezatora modularnego Moog III należącego do Margouleffa, do którego po pewnym czasie doszedł drugi taki system, a następnie Malcolm wzbogacał go o kolejne moduły i syntezatory różnych marek (Serge, Oberheim, ARP, EMS, Roland, Yamaha), a także niestandardowe moduły konstruowane przez Cecila. Wraz z rozwojem technologii, TONTO wzbogacono z czasem o MIDI, sekwencery i układy cyfrowe. Od roku 1975 Malcolm Cecil był samodzielnym właścicielem tego systemu, po tym jak wykupił udziały wspólnika. Przez wiele lat TONTO znajdował się w jego studiu nagraniowym w Stanach Zjednoczonych, natomiast w 2013 roku syntezator został zakupiony przez kanadyjskie National Music Centre w Calgary, które podjęło się nie tylko opieki nad instrumentem, ale także jego restauracji.
zdjęcie: Malcolm Cecil na targach NAMM Show w 2015 roku; fot. Brandon Daniel (CC BY-SA 2.0)