Dotarła do nas bardzo smutna wiadomość – w wieku 82 lat zmarł Wojciech Karolak – pianista, saksofonista i kompozytor uznawany za jednego z gigantów polskiego jazzu oraz najbardziej chyba znany wirtuoz organów Hammonda w naszym kraju. O jego śmierci poinformowali w mediach społecznościowych Hirek Wrona i Marek Napiórkowski.
Wojciech Karolak urodzony w Warszawie w 1939 roku muzyczne wykształcenie odebrał w Krakowie – najpierw w Liceum Muzycznym w klasie fortepianu, a następnie podczas studiów na Wydziale Teorii Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej. Swą karierę muzyczną rozpoczynał muzyczną jako saksofonista w formacji Jazz Believers. W latach 1959-60 występował w formacji „The Wreckers” kierowanej przez Andrzeja Trzaskowskiego, a jednocześnie grał w zespołach Andrzeja Kurylewicza i Jerzego Matuszkiewicza. W 1961 porzucił saksofon by w pełni poświęcić się pianistyce. Rok później założył wspólnie z Romanem Dylągiem i Andrzejem Dąbrowskim formację The Karolak Trio, z którą nagrał swoją pierwszą autorską płytę.
Od 1963 roku współpracował z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim w zespole Polish Jazz Quartet. W roku 1966 wyjechał do Szwecji, gdzie dorabiał, grając w klubach i restauracjach. W 1973 stał się właścicielem organów Hammond B3, którego to instrumentu został z czasem prawdziwym wirtuozem. W latach 1973-1978 współpracował z „Ptaszynem” w zespole Mainstream, a w latach 80. XX wieku razem z Tomaszem Szukalskim i Czesławem Bartkowskim stworzył formację Time Killers. Wspólnie nagrali album, który został uznany za najlepszą płytę jazzową dekady. Przez wiele lat współpracował z Januszem Muniakiem, czego efektem była m.in. płyta „Spotkanie”. Od lat 90. współpracował regularnie z Jarosławem Śmietaną, z którym nagrał kilka albumów. Wojciech Karolak udzielał się również w projektach jazzowych Piotra Barona i Zbigniewa Lewandowskiego, w projekcie gospel Magdy Piskorczyk czy zespole Leszka Cichońskiego, a także w wielu innych projektach muzycznych. Eksperymentował również jako kompozytor muzyki filmowej (m.in. „Konopielka” w reżyserii Witolda Leszczyńskiego). Pisał piosenki rozrywkowe i kabaretowe, najczęściej do tekstów żony – Marii Czubaszek. W 2010 roku Wojciech Karolak został uhonorowany nagrodą Złoty Fryderyk za całokształt osiągnięć artystycznych.
Poniżej przypominamy kilka utworów w wykonaniu Wojciecha Karolaka:
Wybrana dyskografia Wojciecha Karolaka:
„All Stars Swingtet” (1958)
„Jazz Believers” (1958)
„Swingtet Jerzego Matuszkiewicza” (1959)
„Stanisław Drążek Kalwiński Quartet” (1961)
„Kwartet Andrzeja Kurylewicza” (1961)
„Igor Caplinsky: Jazz Jamboree ’62” (1962)
„Don Ellis: Jazz Jamboree ’62” (1962)
„Luis Hjulmand: Jazz Jamboree ’62” (1962)
„The Karolak Trio” (1962)
„Cecily Fords, Jerzy Milian: Jazz Jamboree ’64” (1964)
„Annie Ross: Jazz Jamboree ’65” (1965)
„Moving South” (1973)
„Easy” (1974)
„Atma” (1974) [z Michałem Urbaniakiem]
„Kujaviak Goes Funky” (1975) [ze Zbigniewem Namysłowskim]
„Time Killers” (1984)
„Polish Jazz Quartet, Mainstream, Aquarium Live no 2: Mainstream & Kisa Magnusson” (1977)
„SPPT Chałturnik: Kto tak pięknie gra” (1980)
„Follow Namysłowskiv (1980) [ze Zbigniewem Namysłowskim]
„Kalisz – 12.12.1981” (1981)
„Wiesław Pieregorólka Big Band” (1987)
„Ballads and Other Songs” (1993) [z Jarosławem Śmietaną]
„Phone Consultations” (1996) [z Jarosławem Śmietaną]
„Songs and Other Ballads” (1997) [z Jarosławem Śmietaną]
„The High Bred Jazz Trio: Dżem jak co dzień” (1998) [z Piotrem Baronem i Zbigniewem Lewandowskim]
„La Boheme” (1998) [z Piotrem Baronem]
„Utwory Wasowskiego i Przybory” (2003)
„Piątek wieczorem” (2004) [ze Sławkiem Wierzcholskim]
„What’s Going On?” (2006) [z Jarosławem Śmietaną]
„Revolution” (2008) [z Jarosławem Śmietaną]
„In A Sentimental Mood In The Studio” (2018) [z Adamem Czerwińskim]
zdjęcie: Wojciech Karolak podczas koncertu w Warszawie w 2010; fot. Kotoviski / Henryk Kotowski (CC BY-SA 3.0)
źródło: culture.pl