W pierwszym zestawieniu w nowym roku przyglądamy się bliżej wielkomembranowym mikrofonom pojemnościowym, prezentując informacje o ponad trzydziestu modelach. Naturalnie to tylko wycinek niezwykle obszernej oferty rynkowej, ale dzięki temu że w gronie tym znajdują się różnorodne konstrukcje mamy wgląd w to, czego można się spodziewać gdy przyjdzie nam szukać nowego mikrofonu tego typu.
Wielkomembranowe mikrofony pojemnościowe są jednym z podstawowych elementów studia nagraniowego w którym rejestrujemy wokalistów czy lektorów. Oczywiście ich zastosowanie nie ogranicza się tylko do nagrywania wokalu – wiele z nich z powodzeniem nadaje się także do rejestracji innych źródeł dźwięku. Niezależnie od tego czy jest to skromne studio budżetowe czy też znacznie większe profesjonalne, nie może zabraknąć w nim takiego mikrofonu czy też całej ich baterii.
Wybór odpowiedniego mikrofonu do studia to spore wyzwanie i to niezależnie od tego jakimi kryteriami będziemy się przy tym kierować. Wiele zależy też od tego, czy np. będziemy kupować pierwszy, a przy tym najważniejszy (lub jedyny) mikrofon do nagrywania różnych źródeł czy też zamierzamy nabyć już któryś z kolei mikrofon mający uzupełnić naszą „kolekcję”, różniący się od dotychczas posiadanych lub je dopełniający.
Modele prezentowane w zestawieniu różnią się od siebie pod różnymi względami, w tym również technologicznie. Umieściliśmy w nim zarówno mikrofony lampowe (wymagające dodatkowego zasilacza, który znajduje się w komplecie z nimi), jak i tranzystorowe. W gronie tym jest też jeden mikrofon stereofoniczny, wyposażony w dwie niezależne kapsuły z możliwością zmiany ich położenia względem siebie. Styczniowe zestawienie obejmuje jedynie mikrofony analogowe – bez cyfrowych dodatków.
Wśród parametrów, którymi różnią się od siebie te mikrofony (a także mikrofony w ogóle) kluczowa jest m.in. charakterystyka kierunkowości. W przypadku wielkomembranowych mikrofonów pojemnościowych mamy do czynienia albo z modelami oferującymi tylko jedną charakterystykę – kardioidalną, albo dającymi możliwość wyboru jednej z kilku. W mikrofonach tranzystorowych dokonujemy tego odpowiednim przełącznikiem na obudowie, natomiast mikrofony lampowe w zdecydowanej większości oferują regulację charakterystyki z poziomu panelu zasilacza. Gama dostępnych charakterystyk obejmować może od trzech do dziewięciu opcji, a poza kardioidalną i jej różnymi wariantami mamy do wyboru dookólną i ósemkową.
Poza ewentualnym przełącznikiem charakterystyki, mikrofony oferować mogą także inne, służące do aktywacji filtra górnoprzepustowego i tłumika. Także wśród modeli prezentowanych w tym zestawieniu nie brakuje takich rozwiązań, przy czym tu również przełączniki takie mogą być umieszczone albo na samym mikrofonie albo na panelu zasilacza. Oczywiście takie dodatkowe funkcje oferowane przez studyjne mikrofony wielkomembranowe także są zróżnicowane. W poszczególnych modelach mamy różne wartości dla tych układów, a ponadto różna może być ilość dostępnych ustawień filtra czy tłumika. Naturalnie, mikrofony prezentowane w zestawieniu różnią się od siebie także wartościami najważniejszych parametrów technicznych, takich jak pasmo przenoszenia, czułość, impedancja czy maks. poziom SPL. Różnice dotyczą także kształtu i konstrukcji mikrofonów oraz materiałów wykorzystanych do ich budowy.
W większości przypadków, w komplecie z mikrofonem otrzymujemy uchwyt umożliwiający zamontowanie go na statywie. Jeśli chodzi o modele prezentowane w zestawieniu to do większości z nich dodawany jest uchwyt elastyczny, natomiast do pozostałych sztywny lub specjalny, dopasowany do konkretnego modelu. Są też mikrofony, które sprzedawane są bez uchwytu. Mikrofony tranzystorowe są wyposażone w tradycyjne 3-pinowe gniazdo wyjściowe XLR, natomiast w przypadku konstrukcji lampowych mamy do czynienia ze specjalnymi wielopinowymi gniazdami, za pośrednictwem których mikrofony te łączą się z dedykowanym zasilaczem, niezbędnym do ich pracy. Tranzystorowe mikrofony wielkomembranowe – tak jak inne pojemnościowe – wymagają zasilania Phantom.
Niezwykle duże zróżnicowanie – zdecydowanie większe niż w odniesieniu do oferowanych funkcji czy parametrów – panuje w temacie cen. Chociaż przedstawione w zestawieniu modele to tylko fragment ogólnej oferty, znalazły się w nim zarówno mikrofony kosztujące mniej niż tysiąc złotych, jak i takie, za które trzeba zapłacić kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy. Oczywiście różnice te wynikają z różnych kwestii i jak Państwo zapewne wiedzą nie ma co bezpośrednio porównywać produktów znajdujących się na przeciwnych krańcach zakresu cenowego. Znacznie lepiej jest wybrać sobie interesujący nas przedział i rozpatrywać podobieństwa i różnice w mniejszym gronie. Naturalnie nie można opierać się wyłącznie na danych technicznych i innych „suchych” informacjach, gdyż różnice między mikrofonami (i nie tylko nimi) dotyczą przecież nie tylko takich wymiernych kwestii, ale także mniej uchwytnych, żeby wspomnieć choćby tylko oferowane przez nie brzmienie. O tym jednak najlepiej przekonać się „na własne uszy” wypróbowując co najmniej kilku interesujących nas mikrofonów aby samemu przekonać się, który model najbardziej nam pod tym względem odpowiada.
MIKROFONY WG CENY
1) Sontronics STC-2 – 830 PLN
2) Sontronics STC-20 Pack – 830 PLN
3) Sontronics STC-3X Pack – 1250 PLN
4) Sontronics DM-1B – 1550 PLN
5) Sennheiser MK 4 – 1599 PLN
6) Sontronics ORPHEUS – 2100 PLN
7) Sennheiser MK 8 – 2280 PLN
8) CharterOak E700 – 4200 PLN
9) Sontronics ARIA – 4900 PLN
10) Sontronics MERCURY – 6500 PLN
11) CharterOak SA538 – 7000 PLN
12) Brauner Phantom Classic – 7200 PLN
13) CharterOak SA538B – 7500 PLN
14) Brauner Phanthera – 8100 PLN
15) Brauner Phantom V – 12700 PLN
16) Brauner Valvet X pure cardioid – 13300 PLN
17) Brauner Phanthera V – 14100 PLN
18) Brauner Valvet – 14700 PLN
19) Brauner VMX pure cardioid – 17500 PLN
20) Brauner VM1 pure cardioid – 18500 PLN
21) Brauner VM1 – 23900 PLN
22) Brauner VMX – 25100 PLN
23) Brauner VMA – 35700 PLN
24) Brauner VM1S – 49000 PLN
25) Neumann TLM 102 – kontakt z dystrybutorem
26) Neumann TLM 103 – kontakt z dystrybutorem
27) Neumann TLM 193 – kontakt z dystrybutorem
28) Neumann TLM 107 – kontakt z dystrybutorem
29) Neumann TLM 49 Set – kontakt z dystrybutorem
30) Neumann TLM 67 – kontakt z dystrybutorem
31) Neumann TLM 170 R – kontakt z dystrybutorem
32) Neumann U 87 Ai – kontakt z dystrybutorem
33) Neumann U 89 i – kontakt z dystrybutorem
34) Neumann TLM 147 Tube – kontakt z dystrybutorem
35) Neumann U 47 fet i – kontakt z dystrybutorem
36) Neumann TLM 149 Tube – kontakt z dystrybutorem
Zestawienie ukazało się w numerze 1/2019 miesięcznika Muzyk.