Po raz kolejny poznaliśmy listę rozwiązań technicznych (wynalazków, instrumentów, urządzeń), które zostały wprowadzone do wyjątkowej „galerii sław” – TECnology Hall of Fame. Do tego „panteonu” istniejącego od roku 2004 wprowadzane są symbolicznie innowacje, których pojawienie się wywarło znaczący wpływ na technologię audio – innymi słowy takie, które tworzyły historię. O wyborze „laureatów” decyduje grono złożone z ponad 50 ekspertów, a pod uwagę brane są rozwiązania mające co najmniej 10 lat.
W tej edycji do „Technologicznej Galerii Sław” wprowadzono osiem innowacji:
• DECCA TREE
System „Decca Tree” czyli specyficzna technika mikrofonowa zaprezentowana w roku 1954 przez Roya Wallace’a i Arthura Haddy’ego – realizatorów z Decca Records szukających kreatywnego rozwiązania dla nagrań stereofonicznych. Ich projekt składał się z trzech mikrofonów dookólnych zamontowanych na uchwycie w kształcie litery T – lewego, prawego i środkowego. Naturalnie położenie mikrofonów można w tym układzie regulować. Opcjonalnie system może być rozbudowany od dwa kolejne mikrofony (prawy i lewy) na drugiej belce poprzecznej. Technika „Decca Tree” stała się standardem powszechnie stosowanym w salach koncertowych i studiach nagraniowych, przede wszystkim przy nagrywaniu orkiestr lub chórów.
• NEUMANN U67
Lampowy mikrofon Neumann U67 z roku 1960 oferujący trzy różne charakterystyki kierunkowości, stworzony został z myślą o nagrywaniu partii wokalnych w studiu jako zastępstwo dla „wiekowego” U47. Pojemnościowy mikrofon został zaprojektowany przez Gerharta Boré, a jego świetne brzmienie i nowoczesny (na owe czasy) kształt korpusu sprawiły że z miejsca osiągnął sukces. W roku 1966 zespół Boré’a został poproszony o skonstruowanie tranzystorowej wersji U67 – model U87 zadebiutował rok później. Od czasu swej premiery, U67 zyskał reputację prawdziwego „woła roboczego” w studiach, definiując brzmienie dla wielu generacji wokalistów i muzyków.
• WAH WAH
Pedał Wah Wah z 1966 roku to efekt wynaleziony niemal przez przypadek przez Brada Plunketta z Warwick/Thomas Organ Company. Odkrycie to miało związek z zamianą przełącznika związanego z układem podbijającym środek pasma w jednej z wersji wzmacniacza VOX AC100 na obrotowy potencjometr i sprawdzeniu jaki to daje rezultat. Aby gitarzyści mogli używać efektu podczas gry, Plunkett zamontował potencjometr w pedale głośności przeznaczonym dla organów VOX – w ten sposób narodziła się koncepcja efektu wah.
• TASCAM 80-8
Jest to ośmiośladowy magnetofon szpulowy z roku 1976. Analogowy TASCAM 80-8 rozszerzył możliwości domowego nagrywania w latach 70. XX wieku stając się urządzeniem które pomogło zdefiniować rynek studiów projektowych. W pewnym momencie ten magnetofon wykorzystujący półcalową taśmę stał się najpopularniejszym rejestratorem wielościeżkowym i standardem w małych profesjonalnych i domowych studiach. Wykorzystano go nawet do nagrania głosów najsłynniejszej pary droidów – C-3PO i R2-D2 w pierwszym filmie z cyklu „Gwiezdne Wojny”.
• WENDEL
Automat perkusyjny Wendel z 1978 roku został opracowany przez słynnego realizatora i producenta muzycznego Rogera Nicholsa. Skonstruował on to urządzenie z myślą o rejestracji próbek perkusyjnych i ich późniejszego wykorzystywania. W 1979 roku ten automat/sampler pozytywnie przeszedł „chrzest bojowy”, gdy został wykorzystany na płycie „Gaucho” grupy Steely Dan. To innowacyjne urządzenie przyczyniło się do powstania nowych technologii i obecnie Nichols jest uważany za pioniera w dziedzinie podmieniania oryginalnych dźwięków partii perkusyjnych na odpowiednie próbki. Nieco później na rynek trafiła komercyjna wersja automatu – Wendel Jr., dzięki której biblioteka próbek nagranych przez Nicholsa trafiła do studiów na całym świecie.
• API AUDIO LUNCHBOX
Od samego początku konsolety API projektowane przez Saula Walkera były oparte na modułach w formacie 500, z których każdy mógł skonfigurować najbardziej odpowiadający mu mikser. Z czasem, użytkownicy konsolet innych firm, którzy także chcieli uzyskać to brzmienie musieli konstruować specjalne interfejsy, aby móc korzystać z tych modułów poza mikserami API. W końcu, w roku 1985 właściciel API Paul Wolff zaprezentował API Lunchbox – wygodną w użytkowaniu skrzynkę mogącą pomieścić maksymalnie cztery moduły API. Wkrótce pojawiły się większe wersje tego „racka” mogące pomieścić nawet 10 modułów i to nie tylko firmy API. Gdy bowiem inni producenci zaadaptowali format 500 powstał cały rynek modułów i dedykowanych akcesoriów, których oferta jest obecnie bardzo bogata.
• NEUTRIK SPEAKON
Rozwiązanie świętujące w tym roku swoje 30-lecie czyli złącze głośnikowe Neutrik Speakon z roku 1987 stało się światowym standardem w branży profesjonalnego sprzętu nagłośnieniowego. W momencie pojawienia się na rynku zarówno wtyk jak i gniazdo spełniały międzynarodowe przepisy i oferowały połączenie nie wymagające lutowania. Z czasem do pierwotnej konstrukcji 2-pinowej dołączyły kolejne – 4- i 8-pinowe przeznaczone do różnych zadań.
• AEA R44-C
Zaprojektowany w latach 30. XX wieku mikrofon RCA R44B był niegdyś uznawany za najbardziej wszechstronny spośród propozycji dostępnych dla profesjonalistów, a brzmienie to jest popularne także dzisiaj. W roku 1976, kiedy RCA przestała produkować mikrofony, Wes Dooley z Audio Engineering Associates zaczął serwisować wstęgowe modele tej marki, a z czasem także produkować części zamienne do nich. W roku 1998 Dooley zaprezentował pierwszą ze swych wiernych reprodukcji klasycznych mikrofonów wstęgowych RCA – R44-C, niemal w pojedynkę doprowadzając do ponownego, wzmożonego zainteresowania się tematem mikrofonów wstęgowych przez branżę. Trwa ono do dziś, czego przykładem jest m.in. szeroka oferta produktów tego typu oznaczonych logo AEA.
Więcej informacji na stronie www.tecawards.org.