Systemy bezprzewodowe od lat cieszą się popularnością w branży muzycznej czy też szeroko pojętej rozrywkowej. Z rozwiązaniami takimi spotkamy się również w teatrach i innych przybytkach kultury. Dzięki różnorodności komponentów, z jakich składać się mogą takie systemy możliwości ich zastosowania jest bardzo wiele.
Niejednokrotnie już systemy bezprzewodowe gościły na naszych łamach – czy to wśród testów czy właśnie w zestawieniach. Najczęściej prezentowaliśmy zestawy skierowane do wokalistów lub służące do zbierania sygnałów z instrumentów. Tym razem, chcielibyśmy przyjrzeć się bliżej systemom, które przeznaczone są do zastosowań pozamuzycznych, choć mogących mieć w różnym stopniu związek z działalnością muzyczną.
Mowa tu o systemach bezprzewodowych wykorzystujących mikrofony typu lavalier zwane u nas krawatowymi. Są to miniaturowe mikrofony przypinane chociażby do tego przykładowego krawata, wykorzystywane np. w celach dziennikarsko-reporterskich czy podczas pokazów, warsztatów i prezentacji. Oczywiście wachlarz zastosowań możemy dowolnie rozszerzyć o inne sposoby wykorzystania potencjału takich systemów.
Podobnie jak w innych grupach, także oferta interesujących nas systemów bezprzewodowych jest zróżnicowana zarówno pod względem technologicznym jak i cenowym. Dzięki temu, nawet osoby o niezbyt grubym portfelu mogą sobie bez problemu pozwolić na tego typu rozwiązanie.
Systemy bezprzewodowe, w których wykorzystywane są mikrofony typu lavalier składają się ze stacjonarnego (z kilkoma wyjątkami) odbiornika oraz niewielkiego nadajnika, który możemy np. przymocować do paska spodni (bodypack). Właśnie do tego drugiego komponentu systemu podłączamy nasz mikrofon, który może być składowym elementem systemu ale nie musi. W tym drugim przypadku, w odpowiedni mikrofon musimy zaopatrzyć się oddzielnie.
Jedną z ważnych kwestii w zakresie stosowania systemów bezprzewodowych jest m.in. zapanowanie nad tym, aby różne systemy pracujące obok siebie nie zakłócało się nawzajem. Z tego też powodu urządzenia do transmisji bezprzewodowej zaopatrywane są rozmaite rozwiązania technologiczne zapobiegające temu. Nie mniej ważną sprawą podczas pracy z systemami bezprzewodowymi jest konieczność zapewnienia ciągłości transmisji, która nie może być przerywana zanikami sygnału użytecznego. W tym celu stosuje się odbiorniki zaopatrzone w więcej niż jedną antenę, które uzupełniają się wzajemnie w zależności od zaaplikowanego algorytmu odbiorczego. System taki nosi nazwę Diversity i występuje w kilku odmianach.
W zależności od zaawansowania technologicznego, systemy prezentowane w zestawieniu oferują zróżnicowaną ilość dostępnych jednocześnie kanałów, ilość dostępnych częstotliwości czy maksymalną liczbę systemów, które mogą pracować jednocześnie w jednym paśmie. W zestawieniu znalazły się nie tylko urządzenia analogowe, ale także systemy cyfrowe. Poza standardowymi systemami, które poza mikrofonem nie różnią się od wykorzystywanych przez instrumentalistów, prezentujemy tu także kilka systemów zaprojektowanych z myślą o współpracy z aparatami cyfrowymi lub kamerami.
SYSTEMY Z MIKROFONEM WG CENY
1. Proel WM202H – 440 PLN
2. Proel WM202KIT – 600 PLN
3. Proel WM202DH – 680 PLN
4. Proel WM600H – 680 PLN
5. Alto Radius 100 L – 699 PLN
6. Proel WM600KIT – 770 PLN
7. Proel WM600DH – 880 PLN
8. Alto Radius 200 L – 999 PLN
9. Line 6 XD-V35L – 1066 PLN
10. RCF PX2106 – 1155 PLN
11. Audio-Technica ATW-11/PF – 1170 PLN
12. Shure BLX14E/CVL – 1328 PLN
13. RØDE RØDELink Filmmaker Kit – 1750 PLN
14. Shure BLX14E/W85 – 1788 PLN
15. Sennheiser XS Wireless XSW 1-ME-2-A – 1849 PLN
16. Line 6 XD-V55L – 1922 PLN
17. Shure FP15/83 – 2009 PLN
18. Shure BLX14RE/CVL – 2038 PLN
19. RCF PX4116 – 2251 PLN
20. Audix AP41 L10 – 2261 PLN
21. Audix AP41 L5 – 2371 PLN
22. Line 6 XD-V75L – 2404 PLN
23. Shure BLX1288E/CVL – 2478 PLN
24. Beyerdynamic TG558 Presenter Set – 2479 PLN
25. Shure BLX188E/CVL – 2524 PLN
26. Shure BLX14RE/W85 – 2572 PLN
27. Shure GLXD14E/85 – 2662 PLN
28. Audix AP61 L10 – 2991 PLN
29. Audix AP61 L5 – 3100 PLN
30. Sennheiser ew 122 G3 – 3209 PLN
31. Shure BLX1288E/W85 – 3214 PLN
32. Sony UWP-D11 – 3420 PLN
33. Shure BLX188E/W85 – 3444 PLN
34. Audix AP42 L10 – 4523 PLN
35. Sony UWP-D16 – 4640 PLN
36. Audix AP42 L5 – 4742 PLN
37. Sennheiser ew 312 G3 – 4759 PLN
38. Sennheiser ew 512 G3 – 5889 PLN
39. Audix AP62 L10 – 5982 PLN
40. Sennheiser SpeechLine SL Lavalier SET – 6149 PLN
41. Audix AP62 L5 – 6201 PLN
42. Beyerdynamic TG1000 – 16777 PLN
SYSTEMY BEZ MIKROFONU WG CENY
1. Mipro MR-818 / MT-801A – 800 PLN
2. Mipro ACT-311B / ACT-32T – 1160 PLN
3. Mipro MR-823 / MT-801A – 1210 PLN
4. Mipro ACT-2401 / ACT-24TC – 1320 PLN
5. Audio-Technica ATW-1101 – 1450 PLN
6. Audio-Technica ATW-2110B – 1800 PLN
7. Audix AP41 BP – 1824 PLN
8. Shure FP15 – 1860 PLN
9. Mipro ACT-312B / ACT-32T – 2260 PLN
10. Audio-Technica ATW-1301 – 2380 PLN
11. Mipro ACT-2402 / ACT-24TC – 2400 PLN
12. Audix AP61 BP – 2553 PLN
13. Audix AP62 BP – 2553 PLN
14. Audio-Technica ATW-3110B – 2640 PLN
15. Audix AP42 BP – 3648 PLN
16. Audio-Technica ATW-1311 – 4000 PLN
17. Mipro ACT-2414 / ACT-24 TC – 4880 PLN
Zestawienie ukazało się w numerze 6/2017 miesięcznika Muzyk.