Steve Albini to uznany amerykański realizator dźwięku, muzyk i producent muzyczny znany ze współpracy z takimi artystami jak Nirvana, Pixies, PJ Harvey, The Stooges, Jarvis Cocker czy The Breeders, a do tego dziennikarz muzyk. Od ponad dwudziestu lat prowadzi studio nagraniowe Electrical Audio w Chicago i właśnie w nim zrealizowany został film, w którym Albini omawia różne kwestie związane z nagrywaniem akustycznych instrumentów strunowych.
W trwającym ponad pół godziny filmie znalazły się informacje dotyczące rejestrowania w studiu konkretnych instrumentów, ale nie mniej istotny jest wstęp, w którym Steve Albini objaśnia własny punkt widzenia na temat nagrywania tego typu instrumentów akustycznych.
Kiedy mówię o nagrywaniu instrumentu akustycznego, mam na myśli odtworzenie zmysłowej pamięci usłyszenia instrumentu akustycznego.
Zwraca też uwagę na to, że akustyczne instrumenty strunowe mają niezwykle długą tradycję, a do tego znajdziemy je w niemal każdej części świata. Z tego też powodu każdy z nas ma zakorzenione w sobie (osobiste lub kulturowe) doświadczenie dźwięku tego typu instrumentów. Dlatego też mówiąc o dokonaniu wiernego nagrania instrumentów akustycznych ma on na myśli przywołanie u słuchacza wrażenia usłyszenia tego instrumentu w jakimś momencie życia.
We wstępie tym, Steve Albini opowiada także dlaczego woli używać mikrofonów niż przetworników podczas nagrywania instrumentów akustycznych, popierając to objaśnieniami (także graficznymi). Chociaż używanie pickupów ma swoje zalety, to jego zdaniem rozwiązanie takie nie oddaje pełni dźwięku, gdyż całkowicie ignoruje większość „systemu” jaki stanowi korpus instrumentu i jego komponenty oraz interakcja między nimi, jak również powietrzem otaczającym instrument. Zwraca też uwagę na to, że przetwornik nie daje takiej różnicy między różnymi instrumentami co zbieranie sygnału przy pomocy mikrofonów.
Gdy słuchasz instrumentu akustycznego, większość słyszanego dźwięku to wpływ korpusu na dźwięk.
W dalszej części filmu Albini wraz z muzykami grającymi na poszczególnych instrumentach przybliża kolejno techniki nagrywania gitary akustycznej wraz z wokalem, wiolonczeli, skrzypiec oraz banjo. Na koniec możemy usłyszeć jak przekładają się one na sytuację, gdy wszyscy instrumentaliści grają wspólnie jako zespół.
Strona internetowa studia Electrical Audio: www.electricalaudio.com