Firma Steinberg opublikowała niedawno kolejny film z cyklu, w którym uznani kompozytorzy, realizatorzy i producenci opowiadają o tym, jak używają na co dzień oprogramowania tego producenta. W tym odcinku o swojej pracy opowiada francuski kompozytor Olivier Derivière.
Najnowszy film z cyklu Steinberg Spotlights został nakręcony w jego paryskim studiu, które obecnie obejmuje kilka pomieszczeń co daje mu możliwość jednoczesnego nagrywania różnych muzyków na miejscu. W klipie tym Olivier Derivière opowiada m.in. o specyfice muzyki komponowanej na potrzeby gier komputerowych, roli jaką może ona w nich odgrywać czy różnicach względem muzyki ilustracyjnej tworzonej do filmów. W filmie tym mówi on m.in., że gry komputerowe należą obecnie od najlepszych mediów umożliwiających artystyczne poszukiwania. Dodaje też, że właściwie wszystko może być muzyką do gier (muzyka klasyczna, rap, itd), gdyż tak długo jak jest ona w grze – jest muzyką do gier. Jako osoba robiąca to już niemal 20 lat uważa on, że wolność tworzenia jest w tym przypadku bardzo prawdziwa. Twierdzi też, że pracowanie nad grami, jest czymś innym niż filmy gdyż dzieją się one w czasie rzeczywistym, podczas gdy filmy zostały już zrobione, są pasywne. Gry są z kolei proaktywne – gra dzieje się w momencie gdy sterujemy postacią. Olivier dodaje też, że jako kompozytor masz wybór – możesz wepchnąć muzykę w tło by ilustrowała cokolwiek chcą twórcy gier, albo wybrać proaktywne podejście. W tym miejscu gry mogą zaoferować zupełne inne wrażenia niż filmy. Opowiadając o swojej pracy nad muzyką do gier, Olivier Derivière przytacza też różne historie oparte na swoich doświadczeniach, a także snuje wizje przyszłości gier i konsol.
W drugiej części klipu Olivier skupił się na swoim procesie twórczym oraz narzędziach wykorzystywanych przez siebie podczas pracy, w tym programach firmy Steinberg – Cubase oraz Dorico. Pierwszy z nich wykorzystuje m.in. do zapisywania pomysłów muzycznych w czym pomocna jest mu dostępna w tym programie funkcja MIDI Retrospective Record (przydaje się gdy zapomni włączyć nagrywanie). Po Dorico sięga gdy chce szczegółowo zająć się partyturą, ale w przypadku gdy w grę wchodz muzyka chóralna, od razu zaczyna pracę w tym edytorze. Jako klasycznie wykształcony muzyk, pewnie czuje się widząc przed sobą zapis nutowy. Co więcej, pomaga on mu znaleźć fragmenty, które już nawet wizualnie „nie pasują” i z praktyki wie, że nie będą dobrze brzmiały. Olivier opowiada też w tym klipie o cechach Dorico, które najbardziej mu odpowiadają i sprawiają, że praca z tym programem nie przysparza żadnych trudności – wręcz przeciwnie, aplikacja spełnia jego potrzeby jakiekolwiek by akurat nie były…
Olivier Derivière to francuski kompozytor znany głównie jako twórca muzyki do gier. Skomponował ścieżki dźwękowe m.in. do takich gier jak Obscure, Alone in th Dark, Remember Me, Assassin’s Creed IV: Black Flag – Freedom Cry, Vampyr, A Plague Tale: Innocence, Streets of Rage 4 (współautor) czy A Plague Tale: Requiem.
Więcej informacji o programie Dorico znajdziecie na stronie www.steinberg.net.
zdjęcie główne: klatka pochodzi z klipu „Olivier Derivière on Composing Video Game Scores in Dorico | Steinberg Spotlights” dostępnego na kanale Steinberg w serwisie YouTube (https://youtu.be/q307dXmR724)