Amerykańska firma MXR od ponad trzydziestu lat słynie z produkcji efektów gitarowych, zwłaszcza małych kostek podłogowych. Obecnie licencję do wytwarzania tych efektów posiada inna firma amerykańska – Dunlop, znana również z produkcji efektów gitarowych (Cry Baby) i akcesoriów muzycznych także do innych instrumentów. Wśród tych efektów możemy wyodrębnić linię Bass Innovation, do której należy testowany M182 El Grande Bass Fuzz.
Jest niewielkim urządzeniem, zamkniętym w metalowej obudowie, dającym dynamiczne i agresywne brzmienia przesterowanego sygnału basowego. Obudowa MXR El Grande Bass Fuzz, zbliżona kształtem do prostopadłościanu (lub sporego kawałka mydła – jak kto woli), wykonana jest z aluminium. Patrząc z góry z pozycji użytkownika widzimy na lewej ściance bocznej gniazdo wyjściowe typu jack 1/4” (OUTPUT), na górze – panel sterowania i z prawego boku – gniazdo wejściowe jack 1/4” (INPUT). Dolną ściankę obudowy urządzenia stanowi przykręcana czterema śrubkami płytka. Po jej zdjęciu możemy dotrzeć do wnętrza urządzenia, choćby celem wymiany baterii zasilającej efekt lub zmiany ustawienia fabrycznego kontrolki Deep. Na panelu znajdziemy m.in. pokrętło Volume (reguluje ogólny poziom sygnału wyjściowego) oraz przycisk Deep (podbija niskie częstotliwości maksymalnie o +15 dB w zakresie 87 Hz lub 113 Hz (ustawienie fabryczne) z umiejscowioną poniżej diodą LED sygnalizującą niebieskim światłem uaktywnienie podbicia niskich tonów. Potencjometr Tone kształtuje ogólną barwę dźwięku poprzez jednoczesną korekcję tonów niskich i wysokich. Przy maksymalnym odkręceniu kontrolki poziom tonów wysokich o częstotliwości około 3.2 kHz wzrasta o 6 dB z jednoczesnym obniżeniem o 3 dB tonów niskich w paśmie 80 Hz. Przy maksymalnym skręceniu tej kontrolki sytuacja jest odwrotna: tony niskie są podbite (80 Hz, +3 dB), a tony wysokie zredukowane (3.2 kHz, -8 dB). Do dyspozycji mamy też pokrętło Fuzz służące do regulacji poziomu przesteru oraz przełącznik nożny włączający lub wyłączający efekt. Nad przełącznikiem znajduje się dioda, która świecąc błękitnym światłem sygnalizuje uaktywnienie efektu. El Grande Bass Fuzz jest zasilany baterią 9V znajdującą się wewnątrz urządzenia lub zewnętrznym zasilaczem sieciowym.
WRAŻENIA Z TESTU
Test MXR M182 El Grande Bass Fuzz przeprowadziłem grając na pięciostrunowej gitarze basowej progowej. Trzeba przyznać, że jest to efekt skuteczny, prosty w obsłudze, dający sporą paletę barw przesterowanego basu. I chociaż możliwości regulacji barwy są spore, to jednak brakowało mi delikatniejszych i nieco subtelniejszych przesterów oraz możliwości mieszania ich z czystym sygnałem. Jak nieraz wspominałem przy okazji testów podobnych urządzeń, osobiście preferuję czyste brzmienie basu, stąd moje poszukiwania w kierunku łagodnych i cieplejszych „lampowych” przesterów. Natomiast jako efekt wywołujący „diabelskie” brzmienia rodem z piekła lub siarczysty ogień ryczącego smoka spod Wawelu – to M182 jest znakomity.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Impedancja wejściowa: 39 kOhm @ 1 kHz
Impedancja wyjściowa: 8.6 kOhm (przy maks. poziomie głośności)
Elementy kontroli: Volume, Tone, Fuzz, Deep
Złącza: INPUT, OUTPUT
Zasilanie: bateria 9V lub zasilacz
Cena: 392 PLN
Do testu dostarczył:
Music Dealer
ul. Gospodarcza 7
20-213 Lublin
tel. (081) 7450604
Internet: www.musicdealer.pl, www.jimdunlop.com
Test ukazał się w numerze 1/2009 miesięcznika Muzyk.