Matt Johnson, który od dwóch dekad jest etatowym klawiszowcem w zespole Jamiroquai, prowadzi też swój kanał w serwisie YouTube, na którym dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami. W najnowszym filmie postanowił podjąć temat wyrażania uczuć i emocji podczas gry na instrumentach klawiszowych.
Jak wiadomo, każdy utwór można zagrać na różne sposoby, ale żeby przekazać swoją grą to co chcemy, a do tego osiągnąć żądany efekt u słuchaczy, trzeba sięgnąć po odpowiednie środki ekspresji. W przypadku każdego instrumentu oddanie emocji i uczuć wygląda nieco inaczej, ale we wspomnianym filmie Matt Johnson koncentruje się na klawiszach. W przystępny i zrozumiały dla szerokiego grona odbiorców sposób opowiada on o tym, co jego zdaniem może nam pomóc osiągnąć odpowiedni efekt.
W trwającym kilkanaście minut filmie, klawiszowiec grupy Jamiroquai wymienia i prezentuje w praktyce różne środki wyrazu, pomagające uzyskać żądany rezultat, czyli wyrazić emocje i tzw. feeling podczas gry na instrumentach klawiszowych. Pierwszym wymienionym przez niego elementem jest przestrzeń w muzyce, a mianowicie robienie przerw, zawieszanie fraz i pozwalanie aby dźwięki odpowiednio wybrzmiały. Nie mniej ważne w osiągnięciu zakładanych efektów jest akcentowanie konkretnych dźwięków i panowanie nad dynamiką. To samo dotyczy manipulowania tempem – przyspieszania i zwalniania. Jak mówi Matt, takie „przypływy i odpływy” na klawiaturze pozwalają pokazać, że gra człowiek wypełniony emocjami, a nie robot czy inna maszyna.
Podkreśla też, że chociaż wszystkich tych elementów należy się nauczyć, to już podczas samej gry nie powinniśmy zbyt wiele myśleć o to co i jak gramy, ale pozwolić by wszystko działo się niejako samo. Zezwolenie na to, aby emocje same z siebie wzięły górę i „wypływały” z nas, może bowiem działać oczyszczająco nie tylko na grającego, ale także na słuchacza.
Matt opowiada w tym filmie również o tym, jak ważne jest aby dobrać odpowiednią barwę do granego przez nas utworu czy jego partii, w której chcemy przekazać na zewnątrz odpowiednie emocje. Trzeba też dopasować styl gry do wybranej barwy – dostosować do technik charakterystycznych dla gry na określonym instrumencie (klawinecie, organach, gitarze, itd.), mimo że gramy cały czas na jednym syntezatorze, stacji roboczej czy masterkeyboardzie. Zachęca do grania z wykorzystaniem różnych poziomów dynamiki, ale też wspomina aby dopasować to do danej barwy, gdyż każda inaczej reaguje na zmiany Velocity. Często dopiero przy odpowiedniej dynamice gry jesteśmy w stanie osiągnąć taki efekt, o jakim myśleliśmy.
Wszystkiego tego (i nie tylko) dowiecie się z poniższego filmu:
Strona internetowa Matta Johnsona – www.mattjohnsonproducer.com