W programie warsztatów i wykładów, które odbędą się w piątek i sobotę (22-23 października) podczas Festiwalu Soundedit w Łodzi, nie zabraknie zajęć prowadzonych przez przedstawicieli firm zajmujących się dystrybucją profesjonalnego sprzętu audio na polskim rynku. O zagadnienia, które zostaną poruszone podczas dwóch takich spotkań zapytaliśmy Krzysztofa Kowalewskiego z Audiotech Commercial.
Na początek dwa ogólne pytania – co będzie tematem zajęć? oraz czy byliście już wcześniej na Soundedit i jakie są Wasze doświadczenia związane z tą imprezą?
Tematy naszych zajęć to:
• „Systemy dźwięku przestrzennego w reżyserkach studiów nagrań” – panel poprowadzi specjalista od akustyki pomieszczeń Szymon Sieńko (SenseofMusic). Wykład będzie poświęcony jednemu z najbardziej gorących aktualnie tematów z dziedziny audio. Jesteśmy w trakcie przygotowywania projektów dla kilku studiów nagraniowych i zgraniowych na systemy Dolby Atmos w formatach 5.1.4 i 7.1.4 i wiemy, że wiele osób poszukuje informacji związanej z tą tematyką. Wykład ma odpowiedzieć na nurtujące pytania dotyczące rozmieszczenia głośników ale również samej akustyki.
• „Technologia DANTE dla broadcastu i nagrań” – w tej części opowiemy o aktualnych możliwościach wykorzystania sieci AOiP w oparciu o Dante i możliwością połączenia z innymi protokołami. Panel będzie oparty o faktyczne przykłady konfiguracji wykorzystywane w pracy firmy 120dB na wozie dźwiękowym oraz instalacjach stacjonarnych. Z pewnością poruszymy kwestie zegarów, możliwości routingu i wiele innych zagadnień.
Już wcześniej braliśmy udział w części warsztatowej festiwalu Soundedit. W latach poprzednich skupialiśmy się na tematyce produkcji muzycznej przy wykorzystaniu urządzeń firmy Novation / Focusrite. W tym roku stawiamy na rozbudowane systemy audio dla studiów oraz broadcastu i jesteśmy przekonani, że zainteresowanie tymi tematami będzie bardzo duże. Zarówno stacjonarnie jak i online.
Jak możesz najkrócej opisać korzyści wynikające z wykorzystywania w systemie protokołu Dante?
Przede wszystkim koszt instalacji. Dalej to oczywiście możliwości projektowania, rozbudowy, obsługa z dowolnego punktu i kompatybilność z większością innych producentów. Dante jest standardem – między innymi z powodu wymienionych wcześniej przyczyn. Warto też zaznaczyć, że protokół DANTE nie zamyka się na współpracę z innymi systemami AOIP. Mamy w swoim portfolio takie realizacje i z pewnością będziemy chcieli opowiedzieć o takich możliwościach na panelu w najbliższą sobotę.
Co daje Dante w przypadku systemu wykorzystywanego do nagrań?
Ilość kanałów i łatwość tzw. podebrania sygnałów z konsolety realizującej dane wydarzenie lub konsolety monitorowej. Dobrze zaprojektowany system pozwala na bezpieczną rejestrację 128 czy 256 kanałów audio w dość łatwy sposób za pomocą zaledwie 3 / 4 kabli typu skrętka i to w częstotliwościach wyższych niż 48 kHz.
Które z oferowanych przez Was produktów dają możliwość korzystania z tego protokołu?
Skupimy się na dwóch markach – Solid State Logic oraz Focusrite Pro. Będziemy rozmawiać o środowisku, w którym pracuje firma 120dB czyli SSL System T w połączeniu z serią Focusrite Pro RedNet. Jest to dość poważnie rozbudowany system audio oparty w całości na DANTE służący do realizacji i nagrań 256 kanałów w wysokiej jakości. Dodatkowo warto wspomnieć, że SSL umożliwia pełną kontrolę i routing urządzeń dostępnych w sieci AOiP z poziomu samej konsolety – celowo użyłem określenia AOiP, dla podkreślenia, że nie chodzi tylko o protokół DANTE ale również inne, o których będzie można usłyszeć na naszym spotkaniu.
Na jakich systemach odsłuchu oparte są systemy Dolby Atmos, nad których realizacją pracujecie?
ATC Loudspeakers. To znakomite odsłuchy, które są traktowane jako standard w profesjonalnych studiach. Nie ma znaczenia czy postawisz SCM20 czy SCM150, każdy z modeli cechuje precyzja, pełne odwzorowanie dźwięku i znakomita przestrzeń.
Dlaczego świadoma decyzja o wyborze monitorów studyjnych na pierwszym etapie projektowania reżyserki jest tak ważna?
W dobrze akustycznie zaprojektowanej reżyserce obroni się w zasadzie większość monitorów. Jednak podjęcie decyzji o wyborze systemu odsłuchu już na pierwszym etapie projektowania reżyserki umożliwia uwzględnienie charakterystyki danego modelu co daje możliwość pełnego wykorzystania jego możliwości. Do tego dochodzą aspekty zabudowy monitorów w ścianie czy dokładne ich rozmieszczenie w reżyserce dla uzyskania sweet spot.
Więcej informacji o produktach marek wymienionych w rozmowie znajdziecie na stronach audiotechcommercial.pl i audiotechpro.pl.
Warsztaty wspomniane w rozmowie odbędą się:
• „Systemy dźwięku przestrzennego w reżyserkach studiów nagrań” – piątek 22.10, godz. 9:00 (Sala Konferencyjna E hotelu Doubletree by Hilton; prowadzenie: Szymon Sieńko
• „Technologia DANTE dla broadcastu i nagrań” – sobota 23.10, godz. 17:00 (Sala Konferencyjna E hotelu Doubletree by Hilton; prowadzenie: Krzysztof Kowalewski, Michał Mika)
Strona internetowa festiwalu: soundedit.pl