W sierpniu w Krakowie odbyło się doroczne święto muzyki folk i etno – festiwal EtnoKraków/Rozstaje, organizowany od ponad 20 lat przez małżeństwo Joanny i Jana Słowińskich oraz sztab współpracujących z nimi ludzi, instytucji i firm. Program – jak co roku – był bogaty i nie brakowało w nim wydarzeń wszelakich. Jak zwykle odbywały się warsztaty z artystami, spotkania autorskie, ale najważniejszą częścią były oczywiście koncerty.
W tym roku po raz kolejny miejscem głównych wydarzeń plenerowych był klub Forty Kleparz. W dniach 20 – 21 sierpnia 2021 na festiwalowej scenie pojawiły się między innymi trzy rodzime formacje, których występy relacjonujemy w niniejszej fotogalerii: Percival, Zawierucha i Daj Ognia. Wszystkie festiwalowe koncerty jak co roku prowadził niezawodny tandem: Krzysztof Trebunia-Tutka i Piotr Krasnowolski.
Percival powstał ł w 2005 roku jako nowa inicjatywa formacji Percival Schuttenbach – pioniera polskiej sceny folk-metalowej, na której funkcjonuje nieprzerwanie od ponad dwudziestu lat. Projekt akustyczny od początku związany był z rekonstrukcją historyczną – życiem, muzyką i kulturą przedchrześcijańskich Słowian, a także rekonstruowaniem dobranych do tej tematyki instrumentów i doskonaleniem gry na nich. W repertuarze tego projektu znajdują się utwory z różnych regionów Słowiańszczyzny, a także autorskie utwory inspirowane historią, wczesnym średniowieczem i kulturą ludową. Na swoim koncie projekt Percival ma cykl albumów „Slava”, na który składają się cztery części – Pieśni Słowian Południowych, Wschodnich i Zachodnich, oraz – najnowsza – „Slava IV” – Pieśni Słowian Przyszłości. Skład, w jakim Percival zagrał na Rozstajach: Katarzyna Bromirska (wokal, rebec, sopiłka), Mikołaj Rybacki (saz, mandolina, wokal), Ewa Pitura (wokal, perkusjonalia) i Michał Lange (perkusjonalia).
Zawierucha to zespół grający muzykę do tańca. Dążą do tego, by ich utwory – choć w nowych aranżacjach – mogły nadal zaistnieć podczas tradycyjnej potańcówki. Wykorzystanie dawnego i współczesnego instrumentarium jest w zamyśle pomostem łączącym tradycję ze teraźniejszością. Zespół powstał w 2020 roku. Impulsem do współpracy muzyków był realizowany wówczas projekt Taniec Tradycyjny PL, podczas którego nagrali wspólnie kilkanaście utworów do internetowych lekcji tańca tradycyjnego. Grupę tworzą doświadczeni muzycy, zafascynowani polską muzyką i tańcem. Od lat współautorzy ruchu odrodzenia muzyki tradycyjnej w Polsce. W kwietniu 2021 zespół wydał swój debiutancki album pt. OberTany. Na płytę składają się utwory cechujące się charakterystycznym dla polskiej muzyki tradycyjnej długotrwałym ogrywaniem melodii i mnogością improwizacji skrzypcowych. To również połączenie brzmienia tradycyjnego z world music i elementami psychodelii, minimalu, jazz-rockowych czy punk-rockowych eksperymentów. Zespół tworzą: Piotr Zgorzelski (basy, wiolonczela, śpiew). Marcin Drabik (skrzypce, skrzypce oktawowe), Kacper Malisz (skrzypce, skrzypce oktawowe), Kamil Siciak (perkusja) i Michał Aftyka (kontrabas).
Daj Ognia, to formacja, która przedstawia się tak: Tułamy się między Polską a Skandynawią grając po tancbudach, stypach i świętych gajach. Po drodze przystajemy u malowanych wrót w karczmach na zamarzniętym Bałtyku. Gramy pod nogę i ku zadumie ludziom spod strzechy i azbestu, przeplatając tradycje muzyczne Polski i Skandynawii na własną anachroniczną modłę. Przywołujemy nastroje z urojonej wioski – plebejski rejwach i tupot bosych stóp po zamarzniętej glebie. Było bowiem między Danią, Słowiańskim Krajem i Jutlandią zamarznięte całe Morze Bałtyckie – tak, że rozbójnicy przychodzący ze Słowiańskiego Kraju splądrowali niektóre okolice Danii, a pośrodku morza na lodzie były założone gospody dla przyjezdnych.
Muzyka Daj Ognia, podobnie jak legendarne karczmy na zamarzniętym Bałtyku, leży gdzieś pomiędzy Polską a Skandynawią. Członków zespołu łączy fascynacja pierwotną transowością i korzennymi brzmieniami. Tkając muzyczną opowieść wykorzystują dźwięki archaicznych lir smyczkowych, białego śpiewu, dud, bębnów i kości, splatających się w niezwykłe brzmienie – pełne melancholii, jednak porywające do tańca. Zespół zadebiutował na konkursie Scena Otwarta podczas festiwalu Mikołajki Folkowe 2018, na którym otrzymał wyróżnienie; działa we współpracy z Muzeum Krakowa, regularnie grywa również na festiwalach historycznych w Polsce (m.in. podczas Festiwalu Słowian i Wikingów na wyspie Wolin). Finaliści konkursu Polskiego Radia Nowa Tradycja 2021. Jesienią 2019 roku do dotychczas instrumentalnego zespołu dołączyła wokalistka Anna Sitko – specjalizująca się w pieśniach tradycyjnych. Daj Ognia to: Anna Sitko (śpiew), Michał Górka (tagelharpa, mandola), Wit Rzepecki (strakharpa, dudy), Agnieszka Oramus (bęben obręczowy, darabuka, baraban) i Michał Biel (bęben obręczowy, baraban, kości).
Tekst: Sobiesław Pawlikowski/materiały prasowe
Zdjęcia: Ada Kopeć-Pawlikowska, Sobiesław Pawlikowski
Strona internetowa festiwalu: www.etnokrakow.pl