Niemiecka firma AER rozpoczęła swą działalność od produkcji wysokiej klasy wzmacniaczy i aktywnych systemów monitorowych służących do nagłaśniania instrumentów akustycznych, głównie gitar i kontrabasów. Urządzenia te cieszą się uznaniem wśród muzyków nie tylko w Europie. Niedawno produkcja została poszerzona o wzmacniacze do gitar i basów elektrycznych. Systemy basowe stanowią następujące modele: głowa Head One, zestawy głośnikowe Cab One, Cab Two, Cab Three oraz comba Amp One i Amp Two.
OPIS
Przedmiotem niniejszego testu jest ostatni z wymienionych przedstawicieli serii Bottom Line – Amp Two. Jest to combo o mocy 240 W/8 Ohm z 12-calowym głośnikiem niskotonowym oraz 4-calowym głośnikiem przenoszącym sygnały o częstotliwościach wyższych. Urządzenie to posiada niewielkie wymiary: 500 mm wysokości, 420 mm szerokości i 350 mm głębokości. Ciężar wynosi 23.5 kg. Elementy kontroli wzmacniacza umieszczono w górnej i tylnej części obudowy w taki sposób, że dostęp do kontrolek płyty czołowej jest od góry. Na panelu głównym zostały umieszczone m.in. gniazdo wejściowe INPUT typu jack 1/4” służące do przyłączenia instrumentu oraz powiązane z nim przełącznik czułości wejścia (HIGH/LOW) i pokrętło poziomu sygnału wejściowego (GAIN) wraz ze wskaźnikiem przesterowania sygnału wejściowego (dioda CLIP). Obok niej ulokowano przełącznik odcinający sygnał wyjściowy. Wzmacniacz jest wyposażony w kompresor łagodzący zakres dynamiki brzmienia. Sekcja ta pozwala na regulację takich parametrów jak próg zadziałania kompresora (THRESHOLD) i proporcje sygnału skompresowanego do czystego (RATIO). Blok ten możemy włączyć/wyłączyć przy pomocy dedykowanego przełącznika, a o aktywności kompresora informuje dioda ACTIVE. Sekcja korekcji dźwięku jest dość rozbudowana. Oprócz 3-pasmowego korektora (BASS, MIDDLE, TREBLE) z regulacją częstotliwości granicznej „środka” (200 Hz – 2 kHz) oraz szerokości pasma wybranej częstotliwości (WIDE/NARROW), do dyspozycji mamy także dwa dodatkowe przełączniki. Pierwszy z nich to COLOUR uaktywniający kontur tonów średnich poprzez delikatne podbicie wysokiego środka z jednoczesnym podcięciem niskiego środka. Drugim przyciskiem (BASS BOOST) powodujemy podbicie tonów niskich (+10 dB przy 55 Hz). Co więcej, combo udostępnia także dodatkową kontrolę poziomu oraz wzajemnych proporcji tonów niskich i wysokich (TONE BALANCE). W bloku tym umieszczono pokrętło BALANCE podbijające z lewej strony tony niskie, z prawej wysokie, a pośrodku zarówno basy i soprany oraz pokrętło INTENSITY regulujące proporcje wybranego efektu podbicia. Listę elementów kontroli uzupełnia pokrętło regulujące ogólną głośność wzmacniacza.
Płyty tylna wzmacniacza jest również mocno rozbudowana i zawiera całą baterię gniazd wejściowych i wyjściowych. Znajdziemy tam m.in. wyjście liniowe z przełącznikiem PRE/POST MASTER (sygnał wysyłany przed lub po kontroli głośności ogólnej), stereofoniczne wyjście słuchawkowe oraz wyjście SUB OUT służące do podłączenia aktywnego subwoofera. Do dyspozycji mamy również wejście dla kontrolera nożnego, złącza pętli efektów (SEND, RETURN) oraz dwa gniazda insertowe umożliwiające wpięcie dodatkowych zewnętrznych procesorów przed lub po korekcji (INSERT PRE EQ, INSERT POST EQ). Combo wyposażono również w wyjście służące do podłączenia tunera oraz wejście AUX IN pozwalające na podłączenie zewnętrznego źródła dźwięku (np. odtwarzacza CD czy komputera) wraz z regulacją poziomu. Z tyłu znajdziemy również pokrętło regulujące poziom częstotliwości wysokich emitowanych przez głośnik wysokotonowy. Do dyspozycji mamy również wyjście DI OUT typu XLR zaopatrzone w przycisk wybierający sygnał wyjściowy przed lub po korekcji (DI PRE/POST EQ) oraz pokrętło regulujące poziom sygnału. Na płycie tylnej umieszczono ponadto przełącznik odcinający masę celem zlikwidowania niepożądanych przydźwięków sieciowych, włącznik sieciowy wraz z gniazdem IEC służącym do przyłączenia kabla zasilającego oraz kieszonką bezpiecznika, a także wiatrak chłodzący końcówkę mocy i otwory wentylacyjne.
Obudowa comba Amp Two jest zbudowana ze sklejki drewna brzozowego. Typ konstrukcji to bass reflex. Grubość ścian wynosi 18 mm. Combo jest wykończone czarną, akrylową farbą w ciekawie nakładane kropki przypominające krople deszczu. Do przenoszenia comba służy uchwyt zamocowany na górnej płycie. W komplecie dołączono solidny, dość gruby pokrowiec z logo firmy.
WRAŻENIA Z TESTU
Amp Two z serii Bottom Line sprawdzałem używając różnych instrumentów. Były to, jak zwykle gitary progowe i bezprogowe. Mimo, że z założenia jest to combo przeznaczone do basów elektrycznych, do testu użyłem także kontrabasu akustycznego z przetwornikiem piezoelektrycznym.
Efekt był bardzo dobry. Instrumenty brzmiały czysto, wiernie i niezwykle selektywnie. Mocno rozbudowana sekcja korekcji dźwięku pozwala uzyskiwać urozmaicone brzmienia, co doskonale sprawdza się podczas poruszania się po różnorodnych gatunkach muzycznych. Mimo stosunkowo niewielkich gabarytów dynamika jest wystarczająca nawet na dosyć dużej scenie. Uniwersalność sprawia, że sprzęt ten można wykorzystać z powodzeniem zarówno w stylistyce pop, funk, blues, jak i jazz. Przy „cięższych” gatunkach oczywiście brakuje mocy i dodatkowych głośników. Można co prawda przyłączyć aktywny subwoofer, ale niestety brakuje wyjścia na dodatkowy zestaw głośnikowy.
Początkowa faza pracy ze wzmacniaczem może nastręczyć mniej doświadczonym użytkownikom pewnych kłopotów, wynikających z mocnego rozbudowania sekcji przedwzmacniacza (i tak skromniejszego jak w przypadku akustycznych wzmacniaczy AER BassCube). Można ich uniknąć czytając dosyć uważnie instrukcję obsługi, a także rozpoczynać przygodę z Amp Two od korektorów ustawionych w pozycji „0” i wyłączonego kompresora. Poprzez stopniowe dodawanie (lub odejmowanie) poszczególnych parametrów przy pomocy pokręteł i przycisków łatwiej uzyskać pożądany efekt końcowy.
Amp Two dobrze wypada także przy współpracy z kontrabasem, aczkolwiek w tym przypadku brzmienie jest nieco przekoloryzowane. Podsumowując krótko – firma AER zrobiła odważny krok do przodu dołączając do swojej oferty urządzenia służące do nagłaśniania gitar i basów elektrycznych. Było to udane posunięcie. Czekamy na dalsze.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Moc: 240 W/8 Ohm
Głośniki: 12” (LF) + 4” (HF)
Korektor: 3-pasmowy + MIDDLE FREQ; COLOUR, BASS BOOST
Inne funkcje: kompresor, TONE BALANCE, MUTE
Złącza: INPUT, LINE OUT, słuchawkowe, SUB OUT, AUX IN, DI OUT [XLR], EFFECT (SEND, RETURN), INSERT PRE EQ, INSERT POST EQ, TUNER, FOOTSWITCH
Wymiary: 420 × 500 × 350 mm
Ciężar: 23.5 kg
Cena: 6980 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Madalińskiego 11a
30-303 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.music.info.pl, www.aer-amps.info
Test ukazał się w numerze 9/2010 miesięcznika Muzyk.