Kolejny instrument z rodziny gitar Schecter „zawitał” do testu. Tym razem jest to gitara z serii Artist sygnowana nazwiskiem Keitha Merrowa – młodego obiecującego amerykańskiego gitarzysty z Portland w stanie Oregon, któremu udało się zdobyć uznanie nie tylko fanów „ciężkiego metalu”, ale również specjalistów branży gitarowej, w tym konstruktorów z firmy Schecter. KM-6 (taki symbol otrzymał ten model) jest produkowany w Korei Południowej i należy do gitar wysokiej klasy. Zobaczmy zatem jakie możliwości daje gitarzyście ten instrument.
OPIS
Instrument dostarczony do testu, jak i wiele innych gitar Schecter wykonano precyzyjnie, a kształt i estetyka wykończenia nawiązują do trendów panujących cięższych odmianach gitarowej muzyki progresywnej. Typ konstrukcji gitary to Set-Neck w/Ultra Access. Korpus instrumentu wykonano z jesionu bagiennego, a umieszczona na nim nakładka zrobiona jest z klonu wzorzystego. Binding wykonano z kilku warstw czarnego materiału sztucznego oraz warstw w kolorze zbliżonym do platyny. W testowanym instrumencie zamontowano dwa przetworniki Seymour Duncan „Blackened” Black Winter (specjalnie zaprojektowana wersja standardowych humbuckerów Black Winter) z możliwością rozłączania cewek. Układ elektroniczny wyposażono w jeden potencjometr obrotowy służący do regulowania poziomu sygnału wyjściowego oraz do rozłączania cewek w przetwornikach. Do wyboru źródła sygnału służy trójpozycyjny przełącznik. Zarówno zaczepy na pasek, jak i gniazdo wyjściowe typu jack 1/4” ulokowane są standardowo dla tego typu gitar. Instrument wyposażono w stały mostek Hipshot Hardtail (.125). Struny są mocowane w korpusie w specjalnych tulejkach co znacznie poprawia walory brzmieniowe gitary. W tylnej ściance korpusu znajdziemy ponadto płytkę z czarnego tworzywa sztucznego osłaniającą złącza potencjometrów i przełącznika. Gryf w testowanej gitarze wykonano z trzech kawałków klonu. Jak w większości modeli Schecter profil szyjki dostosowano do potrzeb gitarzystów preferujących spektakularne, szybkie pasaże solowe. Jest to profil typu Ultra Thin „C”. Menzura gitary wynosi 25.5”. Szerokość siodełka Graph Tech XL Black Tusq wynosi 42 mm, grubość gryfu na wysokości pierwszego progu wynosi 19 mm, a na wysokości dwunastego – 20 mm. Zakrzywienie podstrunnicy jest również zmienne i mieści się pomiędzy krzywymi o promieniach od dwunastu do szesnastu cali. W hebanowej podstrunnicy umieszczono dwadzieścia cztery progi X-JUMBO. Progi oznaczono białymi i czarnymi (w bocznej części) kropkami. Oznaczono tak (podobnie jak w większości modeli gitar) progi o numerach 3, 5, 7, 9, 12, 15, 17, 19, 21 oraz 24. Inaczej mówiąc – gryf jest bardzo wygodny do stosowania wszelakich technik szybkiego grania. Wycięcia w korpusie umożliwiają łatwy dostęp do wszystkich pozycji na gryfie: korpus łączy się z gryfem na wysokości dziewiętnastego progu struny E6 oraz dwudziestego czwartego progu struny E1. W główce umieszczono sześć blokowanych kluczy Shecter w układzie 3 + 3. Testowany instrument bardzo dobrze trzyma strój.
WRAŻENIA
Podobnie jak szereg innych modeli marki Schecter, także testowana gitara KM-6 urzeka wysokim poziomem precyzji lutniczej oraz estetyką wykonania. Dostarczony do testów instrument jest dobrze wyregulowany i gotowy do grania od razu po wyjęciu z pudełka. O wygodzie gry można by pisać dużo, ale ograniczę się do tego, że instrument jest rzeczywiście wygodny dla wszelakich szybkich technik, a przy tym nie jest „za miękki” jak to często bywa w przepadku „na sportowo” ustawianych gitar. Brzmienie opisywanej gitary „na sucho” jest bardzo ciekawe i obiecujące (szczególnie obiecujący jest dobry sustain samego instrumentu w połączeniu z charakterystycznym dla drogich vintage’owych instrumentów przydźwiękiem przy ataku). Po podłączeniu instrumentu do wzmacniacza nie zawiodłem się. Ale przyjrzyjmy się brzmieniom dokładniej posługując się ustawieniami przełącznika oraz potencjometru rozłączającego cewki przetworników.
• 1 – brzmienie uzyskiwane z przetwornika znajdującego się przy mostku, pracującego w trybie humbucker. Na czystym kanale wzmacniacza otrzymujemy bogate w częstotliwości środkowe, twarde i nawet nieco płaskie brzmienie. Jest ono bardzo wyrównane, nawet jakoby trochę skompresowane i mocne. Na przesterowanym kanale otrzymujemy mocną rockowa barwę bogatą w alikwoty, skondensowaną i selektywną.
• 2 – brzmienie uzyskiwane z przetwornika znajdującego się przy mostku, pracującego w trybie single coil. To brzmienie oferujące wszystkie składniki brzmienia „singlowego” oprócz brumu na kanale przesterowanym. Jednak warto zauważyć, że to brzmienie nie jest brzmieniem podobnym do brzmień typu „strat” czy „tele”. Jest to nowoczesne brzmienie typu single coil, które jest selektywne, przezroczyste, ale nie przypominające fenderowskich wzorców. Na przesterowanym kanale można nieco skuteczniej „udawać” fenderowską barwę jednak w istocie swej brzmienie pozostaje bardziej skondensowane i nowoczesne.
• 3 – brzmienie uzyskiwane z obydwu przetworników pracujących w trybie humbucker. Brzmienie otrzymane w ten sposób można by nazwać klasycznym jeżeli chodzi o muzykę progresywną. Jest to wyrównane, przezroczyste brzmienie, które jest cieplejsze i jaśniejsze od poprzednich. W zależności od stopnia przesterowania, brzmienie może być użyte w różnych stylach muzycznych od soft, jazz po nu metal.
• 4 – brzmienie uzyskiwane z obydwu przetworników pracujących w trybie single coil. Ten typ brzmienia bardziej przypomina fenderowskie wzorce. Szczególnie na kanale przesterowanym przy niezbyt dużym stopniu przesterowania sygnału. Jednak w dalszym ciągu jest to barwa współczesna, przezroczysta, mocna i jednocześnie jaśniejsza od poprzednio opisywanych.
• 5 – brzmienie uzyskiwane z przetwornika znajdującego się przy gryfie, pracującego w trybie single coil. Jest to bardzo ciekawe ciepłe singlowe brzmienie. Mimo faktu, że jest skondensowane, jest bardzo śpiewne i dynamiczne. Na czystym kanale otrzymujemy idealną barwę do wszelkiego typu fragmentów lirycznych. Na kanale przesterowanym zastosowanie otrzymanej barwy zależy od stopnia przesterowania sygnału.
• 6 – brzmienie uzyskiwane z przetwornika znajdującego się przy mostku, pracującego w trybie humbucker. Jest o ciemne, chociaż wyraźne brzmienie, dość mocne i twarde zarówno na kanale czystym jak i przesterowanym.
Wspólną cechą wszystkich opisywanych brzmień jest długi sustain i mocny atak.
PODSUMOWANIE
Testowana gitara KM-6 to bardzo interesująca propozycja dla gitarzystów, którzy chcą nabyć rockowy, współcześnie brzmiący instrument. Instrument jest nieco drogi jak na wyobrażenie konsumenta na temat gitar z Korei. Jednak warto zauważyć, że testowana gitara jest w pełni warta swej ceny, gdyż urzeka precyzją wykonania, wygodą gry i brzmieniem.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Typ konstrukcji: Set-Neck w/Ultra Access
korpus: jesion bagienny
szyjka: klon
profil szyjki: Ultra Thin „C”
podstrunnica: heban
progi: 24 X-Jumbo
przetworniki: 2 pasywne Seymour Duncan „Blackened” Black Winter
elektronika: VOLUME, 3-pozycyjny przełącznik
mostek: Hipshot Hardtail (.125)
osprzęt: czarny
klucze: Schecter Locked
struny: Ernie Ball Regular Slinky #2221 (.010-.046)
Cena: 4238 PLN
Do testu dostarczył:
Mega Music
ul. Leśna 15
81-876 Sopot
tel. (58) 5511882
Internet: www.megamusic.pl, www.schecterguitars.com
Test ukazał się w numerze 6/2015 miesięcznika Muzyk.