Śmiało można powiedzieć, że swoistą tradycją jest już że podczas festiwalu Soundedit w Łodzi – będącego wydarzeniem w dużym stopniu skierowanym do producentów muzycznych i ich honorującym – odbywa się finał konkursu organizowanego przez firmę Audiotech, skierowanego właśnie do osób zajmujących się produkcją muzyki. Nie inaczej było w tym roku.
Tegoroczna edycja – trzecia z kolei – odbywała się pod zmienioną nazwą Novation Battle. Krok ten podyktowany został rozszerzeniem gamy produktów tej brytyjskiej firmy, które uczestnicy konkursu mogli wykorzystywać na scenie. Wcześniej wymagany był groovebox Circuit (później także syntezator Circuit Mono Station), a teraz mógł to być także inny instrument marki Novation – chociażby syntezator Peak lub Bass Station II. Przypomnijmy że konkurs ten polega na zagraniu na scenie live-actu wykorzystując jedno ze wspomnianych urządzeń firmy Novation oraz jedno dowolne urządzenie innego producenta. Wszystko to musi odbyć się na żywo, bez użycia komputera.
W tym roku w finale, który odbył się w sobotę 27 października w łódzkim klubie Wytwórnia wzięło udział siedmiu uczestników. W gronie tym byli zarówno konkursowi debiutanci, jak i „weterani” znani z poprzednich edycji. Każdy z nich miał maks. pięć minut na zaprezentowanie swojego setu, a na scenie pojawili się oni w następującej kolejności: Andrzej Jokiel, Michał Marzetz, Mateusz Czechowicz, Julian Kamecki, Piotr Karczmarek, Aleks Polak i Bartosz Galant.
Tradycyjnie, występy obserwowało i oceniało jury, którego członkowie zwracali oczywiście uwagę na różne aspekty wykonywanych live-setów. Z przyczyn losowych jurorzy musieli poradzić sobie tym razem w trzyosobowym składzie: Andrzej Smolik (muzyk, kompozytor, producent muzyczny), Chris Calcutt (specjalista i ekspert do spraw produktów firmy Novation) oraz Maciej Polański (twórca projektu musoneo.pl).
Występując przez jury i zgromadzoną publicznością, każdy z finalistów starał się jak najlepiej zaprezentować nie tylko swoje umiejętności ale także kreatywność i swój pomysł na muzykę. Konkursowe sety były wbrew pozorom dość zróżnicowane, co wynikało nie tylko z instrumentarium wybranego przez poszczególnych uczestników ale i klimatu czy stylistyki, w której się poruszali. Tak czy inaczej, jury nie miało łatwego zadania.
Zwycięzcą tegorocznej edycji konkursu organizowanego przez Audiotech został Piotr Karczmarek, który tym samym poprawił o jedną lokatę swój ubiegłoroczny wynik. Jako laureat pierwszego miejsca otrzymał polifoniczny syntezator Peak. Drugie miejsce w finale Novation Battle zajął Aleks Polak, w którego ręce trafił syntezator analogowy Circuit Mono Station. Na trzecim miejscu (tak jak rok temu) uplasował się Mateusz Czechowicz, który otrzymał klawiaturę sterującą LaunchKey 49 Mk2. Warto też zaznaczyć, że w tym roku laureatów „bitwy” ogłoszono na głównej scenie festiwalu Soundedit.
Tekst i zdjęcia: Grzegorz Bartczak
Relacja ukazała się w numerze 12/2018 miesięcznika Muzyk.