Za nami już siódma edycja Ogólnopolskich Warsztatów Perkusyjnych organizowanych przez Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku i Centrum Edukacji Artystycznej. Ponad 160 perkusistów, nauczycieli i uczniów szkół muzycznych zachwycało się artyzmem i wiedzą 10 znakomitych wykładowców. Artystami tegorocznej edycji byli cenieni perkusiści reprezentujący pięć europejskich krajów i wiele muzycznych specjalności od klasyki poczynając, poprzez jazz, improwizację, muzykę elektroniczną, awangardę a na teatrze instrumentalnym i współczesnym performansie kończąc.
Dyrektor artystyczny Warsztatów prof. dr hab. Piotr Sutt zaprosił do poprowadzenia wykładów, lekcji mistrzowskich i udziału w koncertach światowej sławy artystów i pedagogów. Niewątpliwie największą niespodzianką perkusyjnego święta był występ i warsztaty prowadzone przez pozyskanego dzięki pomocy Ośrodka Alliance Française w Łodzi Tria SR9 z Francji. Trio tworzą trzej wyśmienici artyści – Paul Changarnier, Nicolas Cousin i Alexandre Esperet. Zespół jest zdobywcą I Nagrody i Nagrody Publiczności na Międzynarodowym Konkursie Perkusyjnym w Luksemburgu oraz na Europejskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Paryżu. Trio koncertuje w najsłynniejszych salach koncertowych świata. Ich występ zachwycił kolorytem, wszechstronnością i niebywałą wprost perfekcją. Autorskie aranżacje muzyki baroku, romantyzmu i impresjonizmu urzekały filigranową ornamentyką a kompozycje z nurtu teatru instrumentalnego wzbudziły w odbiorcach niebywały podziw oraz radość okazaną niegasnącymi owacjami.
Dawkę niemalże kosmicznej energii dostarczył adeptom sztuki perkusyjnej charyzmatyczny perkusista specjalizujący się w grze na hybrydowym zestawie perkusyjnym Rolanda. Występ i warsztaty belgijskiego artysty Michaela Schacka – trzykrotnego laureata tytułu najlepszego edukatora gry na zestawie perkusyjnym, na długo pozostaną w pamięci publiczności oczarowanej niebywałą techniką, precyzją i muzykalnością perkusisty oraz feerią świateł tworzących niepowtarzalny klimat koncertu.
W świat minimal music wprowadzali uczestników Warsztatów artyści z Niemiec tworzący duet Piano meets Vibes – Jens Schliecker & Nils Rohwer. Artyści wystąpili także w kwartecie z Piotrem i Bartłomiejem Suttem. Zaproszeni muzycy poprowadzili ponadplanowe warsztaty dla pianistów z zakresu improwizacji i techniki wykonawczej muzyki najnowszej. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z pierwszym perkusistą Opery Paryskiej, założycielem i kierownikiem artystycznym Paris Percussion Group – Jeanem-Baptistem Leclère. Artysta prezentował przede wszystkim perkusyjne instrumenty orkiestrowe, takie jak tamburyn, talerze symfoniczne, werbel czy kotły. Kunszt wykonawczy, delikatność i szlachetność brzmienia idąca w parze z niesamowitą wprost energią dźwiękową prezentowanych przez mistrza instrumentów budziły refleksję na ilością godzin, jaką muszą poświęcić młodzi perkusiści aby umieć dobrze grać na dziesiątkach instrumentów. We współczesnym świecie perkusista musi wirtuozowsko opanować technikę gry na wybranych instrumentach solistycznych ale równocześnie musi także doskonale grać na określanych często mianem „akcesoriów” wielu instrumentach orkiestrowych wymagających niebywałej sprawności manualnej, poczucia rytmu i panowania nad całym ciałem.
Świat improwizacji i pięknego brzmienia tworzony był przez dwóch artystów, światowej sławy szwajcarskiego kompozytora i wibrafonisty – Ruuda Wienera i dyrektora artystycznego Warsztatów prof. Piotra Sutta. Niekończąca się paleta brzmień, piękne melodie, harmonia, rytm i przede wszystkim radosna aura muzyki to chyba najtrafniejsze określenie zagadnień i wydźwięku warsztatów prowadzonych przez wspomnianych wcześniej artystów. Tradycyjnie już nie zabrakło na Warsztatach przedstawiciela rodzimych estrad koncertowych i dydaktyki. Tym razem swój artyzm, wszechstronność i przede wszystkim własne kompozycje prezentował dr Miłosz Pękala z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zachwycił połączeniem ruchu, perkusyjnych instrumentów akustycznych, światła i elektroniki.
Wielkim bohaterem warsztatów była Gdańska Grupa Perkusyjna Jeunesses Musicales złożona z uczniów i absolwentów OSM I i II w Gdańsku prowadzona przez prof. Piotra Sutta. Zespół grał z wszystkimi artystami wspólnie prezentując przygotowane zarówno wcześniej jak i podczas warsztatów kompozycje. Jak zwykle zaskoczyli kreatywnością i niebywałą wprost energią sceniczną. Bardzo wymagająca kompozycja na sześć triangli przygotowana zaledwie cztery godziny przed koncertem oczarowała publiczność niekończącymi się możliwościami sonorystycznymi instrumentów i technikami wykonawczymi wykorzystującymi nie tylko konwencjonalne sposoby wydobywania dźwięku ale i prawa fizyki w postaci efektu Dopplera.
Ogromny aplauz wzbudził sekstet Ivana Trevino – „Catching Shadows” wykonany z Jeanem-Baptistem Leclèrem oraz Piotrem i Bartłomiejem Suttem. Wiele osób zgromadzonych na widowni a wśród nich liczni nauczyciele powtarzali, że Grupa gra, wygląda i porusza się na scenie jak jeden muzyczny organizm.
Podczas trzech dni Warsztatów odbyło się ponad 50 godzin warsztatów, lekcji i spotkań metodycznych dla nauczycieli. Scena niemalże uginała się pod ciężarem dziesiątek przepięknych, bajecznie podświetlonych w czasie koncertów instrumentów perkusyjnych zgromadzonych przez organizatorów Warsztatów na potrzeby koncertów i lekcji mistrzowskich. Młodzież biorąca udział w Warsztatach przyjechała do Gdańska z ponad 50 ośrodków, nie tylko tych największych doskonale wyposażonych w instrumenty perkusyjne ale i z tych, w których bardzo rzadko a najczęściej wcale nie zobaczy się wielu instrumentów etnicznych, orkiestrowych nowopowstających w wielkich firmach perkusyjnych. Tradycyjnie wszyscy goście podkreślali dbałość organizatorów o jakość i różnorodność brzmienia przygotowanych instrumentów i doskonałą organizację pozwalającą na bezkonfliktowe uczestnictwo w zajęciach warsztatowych, wykładach i koncertach.
Nadrzędną myślą organizatorów i dyrektora artystycznego przedsięwzięcia jest wsparcie nauczycieli klas perkusji w doskonaleniu warsztatu dydaktycznego, poznaniu znakomitej literatury pedagogicznej i perkusyjnej oraz rozpalenie pasji i miłości do jakże pięknego i bogatego w brzmienia i rytmy świata instrumentów perkusyjnych.
W poprzednich edycjach Warsztatów wykładowcami byli między innymi: prof. John R. Beck (USA), prof. Emmanuel Séjourné (Francja), NanaFormosa Percussion Duo (Tajwan), dr Dan Moore (USA), dr Julie Hill (USA), dr John Wooton (USA), prof. Anders Åstrand (Szwecja), prof. Dmitry Lukiyanov (Rosja), prof. Fredrik Engdahl (Dania), prof. Massimo Pastore (Włochy), prof. Boris Estrin (Rosja), prof. Krzysztof Przybyłowicz, prof. Radosław Szarek (Niemcy), Walter Mertens (Belgia), Luc Goos (Belgia) Francesca i Claudio Santangelo (Włochy), Cezary Konrad, Tomasz Łosowski, Adam Tkaczyk i Mariusz Mocarski.
Oczywiście nie zabrakło nowych pomysłów dyrektora artystycznego. Tym razem do współpracy zaproszeni zostali uczniowie klasy fotografii z Zespołu Szkół Plastycznych w Gdyni-Orłowie. Młodzi fotograficy pod kierunkiem Tomasza Zerka utrwalali na fotografiach prezentacje koncertowe artystów. Podczas kolejnej edycji Ogólnopolskich Warsztatów Perkusyjnych, które tradycyjnie już objęte będą patronatem magazynu Muzyk, zostaną zaprezentowane fotografie dokumentujące minione wydarzenia artystyczne. Forma wystawy fotograficznej będzie dodatkową atrakcją VIII Ogólnopolskich Warsztatów Perkusyjnych w Gdańsku zaplanowanych na 13-15 marca 2019 roku.
Relacja ukazała się w numerze 12/2018 miesięcznika Muzyk.