Tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit była wyjątkowa, gdyż obchodził on swoje dziesięciolecie. Jak zwykle centrum festiwalu był łódzki Klub Wytwórnia, ale tradycyjnie cześć wydarzeń odbywała się także w innych lokalizacjach na terenie Łodzi. Jak co roku, program festiwalu „naszpikowany” był różnego rodzaju wydarzeniami – koncertami, prezentacjami, spotkaniami, warsztatami czy panelami dyskusyjnymi. Zgodnie z tradycją, odbyła się też kolejna gala wręczenia nagród „Człowieka ze Złotym Uchem”.
Jubileuszowa, dziesiąta edycja Soundedit odbyła się w dniach 25-28 października, a uwieńczeniem każdego dnia wypełnionego rozmaitymi wydarzeniami były wieczorne koncerty, które tradycyjnie przyciągały największe rzesze festiwalowych gości.
Tak jak w latach ubiegłych, w programie festiwalu znalazły się spotkania prowadzone przez specjalistów z szeroko pojętej branży muzycznej. W tym roku były to m.in. zajęcia poświęcone protokołowi Dante, realizacji dźwięku i produkcji muzycznej, miksowaniu, akustyce pomieszczeń, mikrofonom bezprzewodowym czy masteringowi. Odbyły się także prezentacje konsolet cyfrowych Yamaha czy systemów Nuendo/Nuage. Wśród prowadzących znaleźli się w tym roku Paweł Zachanowicz, Łukasz Błasiński, Maciej Błachnio, Kamil Sajewicz, Piotr Madziar, Wojtek Olszak, Paweł Danikiewicz, Grzegorz Piwkowski i Piotr Pękala. Miejscem warsztatów i prezentacji były sale pobliskiego hotelu oraz Studio im. H. Debicha (Radio Łódź).
Festiwalowi towarzyszył też w tym roku cykl cykl wykładów na Politechnice Łódzkiej – EchoConnect – prowadzonych przez wybitnych przedstawicieli sportu, sztuki i biznesu. W gronie panelistów znaleźli się m.in. Reni Jusis, Tomasz „Tomik” Grewiński, Jo Mirowski, John Robb, Maciej Gołyźniak, Grzegorz Brzozowicz i Piotr Metz. Przez trzy dni w łódzkim Studiu Tonn odbywały się z kolei warsztaty masterclass prowadzone przez Haydna Bendalla (producenta pracującego przez lata w Abbey Road Studios, realizatora płyt takich artystów jak Paul McCartney, Kate Bush, Van Morrison, Roger Waters czy Katie Melua). W ramach tegorocznej edycji Soundedit w Galerii ŁTF odbyła się również wystawa prac Jo Mirowskiego – „Hej, hej to tylko rock’n’roll”, na której prezentowane były grafiki tego brytyjskiego twórcy m.in. okładek płyt i plakatów. Festiwalowi towarzyszyły także projekcje filmów i spotkania w Kinie Bodo.
Tradycyjnie już wyjątkowy zestaw wydarzeń zaplanowano na sobotę. Tego dnia w klubie Wytwórnia odbyły się m.in. spotkania z dwojgiem tegorocznych laureatów nagrody „Człowieka ze Złotym Uchem” ale zacznijmy od początku. Pierwszym sobotnim prelegentem był Marcin Staniszewski, który przybliżył temat samplingu kreatywnego bazując na wyjątkowej bibliotece próbek „P R E S” składającej hołd kompozytorom Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Przedstawicielka wytwórni Kayax – Maria Dudek – zaprezentowała prowadzony przez tę firmę projekt „My Name Is New”, a także opowiadała o tym jak młodzi artyści powinni poruszać się po mediach społecznościowych i na co zwracać uwagę w prowadzeniu swych profili. Na festiwalu Soundedit nie mogło też zabraknąć przedstawicieli organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. ZAiKS był reprezentowany w tym roku przez Tomka Lipińskiego i Rafała Bryndala, którzy wspólnie z Bogusławem Plutą (ZPAV) poruszyli temat głośnej – choć jak się okazuje nie wszędzie z tych samych powodów co w Polsce – dyrektywy Unii Europejskiej („Dyrektywa w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym”) ze szczególnym uwzględnieniem artykułu 13. Panel zatytułowano „Dyrektywa o prawie autorskim to nie cenzura” co jasno ukazuje punkt widzenia prelegentów. Później dołączył do nich jeszcze Wincenty Krawczyk ze STOART i panowie opowiadali o tym, czym konkretnie zajmuje się każda z reprezentowanych przez nich organizacji.
Bohaterami dwóch kolejnych spotkań – prowadzonych przez Piotra Metza – byli kolejno Giorgio Moroder – słynny włoski producent muzyczny i kompozytor oraz Katarzyna Nosowska, którzy nie tylko opowiadali o różnych aspektach swojej pracy, ale także odpowiadali na pytania zgromadzonej dość licznie publiczności. Trzeciemu laureatowi festiwalowej nagrody – Andrzejowi Korzyńskiemu – poświęcona była niedziela, podczas której (oprócz porannego programu dla najmłodszych) odbyło się spotkanie z nim oraz projekcja filmu dokumentalnego o nim.
W sobotę odbył się za to finał konkursu Novation Battle, o którym piszemy szerzej w oddzielnej relacji. W ramach festiwalu, tego dnia miało też miejsce spotkanie miłośników wysokiej jakości sprzętu audio skupionych wokół portalu Audiomuzofans. Obejmowało ono warsztaty i prezentacje sprzętu oraz przede wszystkim słuchanie muzyki z wykorzystaniem zgromadzonego sprzętu.
Jedną z głównych atrakcji sobotniego wieczora była oczywiście gala wręczenia nagród „Człowieka ze Złotym Uchem”. W tym roku laureatami tego wyróżnienia zostali wspomnieni już Katarzyna Nosowska, Andrzej Korzyński i Giorgio Moroder.
Wręczenie tych statuetek poprzedziły dwie inne ceremonie – na głównej scenie poznaliśmy bowiem laureatów konkursu Novation Battle, a także zwyciężczynię konkursu Soundedit Spotlight (organizowanego wspólnie przez Soundedit Festival i Radio Łódź), którą w tym roku została Odet.
To nie koniec nagród, gdyż wykorzystując swą obecność i honorując 10-lecie Soundedit, Tomek Lipiński i Rafał Bryndal wręczyli dyrektorowi i współzałożycielowi festiwalu Maciejowi Werkowi medal 100-lecia ZAiKS-u.
Wśród artystów, którzy wystąpili podczas X edycji Festiwalu Soundedit znaleźli się przedstawiciele różnych gatunków muzycznych. Pierwszego dnia na scenie klubu Wytwórnia pojawiły się dwa brytyjskie duety specjalizujące się od lat w muzyce elektronicznej czyli The Orb i Orbital. Dźwięki prosto z Wielkiej Brytanii królowały też na głównej scenie w piątek, a wystąpiły grupy The Opposition i Morcheeba. Mniej „wyspiarsko” – za to ze zdecydowaną przewagą rodzimych artystek – było w sobotę. Wystąpiły bowiem kolejno Mery Spolsky, Odet i Katarzyna Nosowska (z gościnnym udziałem Andrzeja Smolika), a następnie w roli DJ’a sprawdził się Giorgio Moroder. Na małej scenie wystąpili podczas tej edycji festiwalu Reni Jusis, zespoły 19 Wiosen i Bielizna oraz Andy Votel. Ostatniego dnia Festiwalu Soundedit usłyszeć mogliśmy kompozycje Andrzeja Korzyńskiego w wykonaniu Filip Siejka Band.
Miesięcznik Muzyk już po raz kolejny był jednym z patronów medialnych festiwalu Soundedit.
Tekst i zdjęcia: Grzegorz Bartczak
Relacja ukazała się w numerze 12/2018 miesięcznika Muzyk.