Opinie gitarzystów na temat instrumentów Sterling są raczej jednoznaczne: gitary z tym logo są instrumentami zazwyczaj porządnie wykonanymi i odpowiadają swymi właściwościami swym „droższym braciom” z logo Music Man. Wiadomo, że gitary Sterling nie powinny i nie są w stanie zastąpić swych droższych odpowiedników, lecz są wykonane na tyle rzetelnie i brzmią na tyle przyzwoicie, że są warte polecenia użytkownikom o mniej zasobnym portfelu. JP70 jest instrumentem, potwierdzającym powyższą opinię, ale zobaczmy jakie są jego konkretne właściwości.
Siedmiostrunowy instrument JP70, który otrzymaliśmy do testu to jeden z kilku znajdujących się w ofercie Sterling by Music Man modeli sygnowanych przez gitarzystę grupy Dream Theater – Johna Petrucci.
OPIS
Celem naszego testu nie jest porównanie opisywanej gitary do modelu Music Man, stanowiącego droższy odpowiednik, lecz wskazanie właściwości gitary niezależnie od innych istniejących instrumentów. Korpus gitary JP70 wykonano z lipy, a szyjkę z klonu. Gryf przykręcono do korpusu za pomocą pięciu śrub (konstrukcja typu bolt-on). W palisandrowej podstrunnicy nabito dwadzieścia cztery progi. Progi umieszczone w podstrunnicy stanowią część krzywej o promieniu szesnastu cali. Wybrane progi – tak jak w większości instrumentów – oznaczono kropkami o wyglądzie masy perłowej. Pierwszy próg w podstrunnicy ozdobiono dodatkowo logo JP. Menzura gitary wynosi 648 mm (25.5”). Szerokość podstrunnicy na „wysokości” siodełka wynosi 50 milimetrów, a na „wysokości” dwunastego progu – 60 milimetrów. Gryf testowanej gitary jest bardzo wygodny. Warto dodać, że dostarczony do testu instrument, jak i reszta instrumentów tej serii, mimo że został wyprodukowany w Indonezji, przeszedł amerykańską kontrolę jakości wykonania. Instrument jest dobrze ustawiony do grania, bardzo wygodny zarówno w grze akompaniamentu jak i szybkich pasaży solowych. Dzięki konstrukcji instrumentu użytkownik ma swobodny dostęp do najwyższych progów na wszystkich strunach, co czyni testowaną gitarę bardzo uniwersalnym instrumentem. W główce umieszczono siedem blokowanych kluczy (w układzie 5 + 2), które doskonale trzymają strój. Układ elektroniczny tej gitary składa się z dwóch pasywnych przetworników typu humbucker wyposażonych w ceramiczne magnesy, trójpozycyjnego przełącznika oraz dwóch potencjometrów. Bardzo proste, tradycyjne rozwiązanie, które sprawdza się w instrumentach dobrze brzmiących, jak się można domyślić, w testowanym instrumencie również się sprawdza. W gitarze JP70 zamontowano mostek ruchomy typu Modern Tremolo. Mostek nie rozstraja instrumentu, co jest dość istotną zaletą, szczególnie w przypadku gitary siedmiostrunowej.
WRAŻENIA
Jedną z najistotniejszych cech testowanej gitary jest poziom jej wykonania i wyregulowania. JP70 to instrument wykonany precyzyjnie, dokładnie wyregulowany i dobrze strojący. Wszystko w instrumencie funkcjonuje tak, jak można by tego wymagać od każdego naprawdę drogiego instrumentu. Brzmienie testowanej gitary uznałbym za uniwersalne. Ogólne cechy brzmienia tej gitary to selektywność i dynamika. W połączeniu z „rozszerzoną o kwartę w dół paletą brzmieniową” nadaje to instrumentowi unikalnych cech, takich jak możliwość zastosowanie nie tylko w stylistyce wymagającej używanie struny B7. Inaczej mówiąc, dodatkowa struna, w przypadku JP70 nie jest jedyną ani najważniejszą zaletą gitary. Opisywany instrument oferuje trzy podstawowe rodzaje brzmienia:
1 – Włączony jest tylko przetwornik znajdujący się przy mostku. Na czystym kanale wzmacniacza uzyskujemy jasne nieco twarde brzmienie, które często spotykamy w muzyce rockowej. Na przesterowanym kanale – mocne riffowe brzmienie nie za jazgotliwe, nie za ciemne – bardzo wypośrodkowane.
2 – Przy środkowym ustawieniu przełącznika sygnał wysyłany do gniazda wyjściowego pochodzi z obu przetworników. Na czystym kanale wzmacniacza uzyskujemy o wiele cieplejszą barwę, z jednej strony brzmienie jest „zwarte”, z długim czasem wybrzmiewania, a z drugiej śpiewne. Na kanale przesterowanym uzyskujemy całą paletę brzmień zależną od stopnia przesterowania sygnału. Te brzmienia z powodzeniem można stosować w „suchych” riffach oraz w partiach solowych.
3 – W sytuacji gdy jest włączony tylko przetwornik znajdujący się przy gryfie. Na czystym kanale wzmacniacza uzyskujemy bardziej okrągłą barwę, która dobrze sprawdza się nie tylko w elementach partii solowych, a także w graniu akordowym. Na kanale przesterowanym jest podobnie.
PODSUMOWANIE
Testowany JP70 jest gitarą, którą można śmiało polecić wielu gitarzystom. Mimo, że instrument idealnie nadaje się zarówno do grania progresywnych gatunków, jak i do innych typów grania „wyczynowego” lub naprawdę „ciężkiego”, można go polecać muzykom gustującym w innej stylistyce. Powodem jest uniwersalność brzmienia instrumentu oraz wyjątkowa wygoda w graniu na nim.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Korpus: lipa
Szyjka: klon
Podstrunnica: palisander
Progi: 24
Menzura: 25.5”
Mostek: ruchomy Modern Tremolo
Przetworniki: 2 × humbucker
Cena: 3240 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Madalińskiego 11a
30-303 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.sterlingbymusicman.com
Test ukazał się w numerze 8/2013 miesięcznika Muzyk.