Podobnie jak dwa lata temu w przypadku Peak, firma Novation ponownie wybrała berlińskie targi SUPERBOOTH na miejsce premiery nowego syntezatora. Jak mogliście zobaczyć na naszych profilach w mediach społecznościowych, w Berlinie pokazany został instrument o nazwie Summit. Ogólnie rzecz biorąc można go określić jako połączenie dwóch modułów Peak i klawiatury, ale przyglądając się szczegółom widać że nowy model oferuje też sporo dodatków zwiększających jego możliwości zarówno w zakresie kreowania dźwięków jak i wykorzystywania na scenie.
Summit to syntezator o 16-głosowej polifonii i 2-częściowym Multitimbral wyposażony w dynamiczną, pięciooktawową, częściowo doważoną klawiaturę z Aftertouch – taką samą jak w testowanym na naszych łamach kontrolerze 61SL MkIII. Jako że wykorzystano tu „silnik” audio z modułu Peak (a dokładniej dwa), na każdy z głosów nowego instrumentu przypadają m.in. trzy oscylatory Oxford sterowane cyfrowo (NCO). Oferują one rozmaite przebiegi – typowe dla syntezy subtraktywnej, jak i Wavetable – za których generowanie odpowiada chip FPGA (24 MHz). Każdy z oscylatorów udostępnia też układ SHAPE jak i możliwość odstrojenia i modulacji.
Na każdy głos przypada też generator szumu, modulator kołowy, analogowy filtr z możliwością przełączania typu i przesterami (OVERDRIVE przed filtrem i DISTORTION za nim), trzy generatory obwiedni ADHSR (AMP, MOD × 2) z możliwością zapętlania oraz dwa generatory LFO (+ dwa globalne). W syntezatorze Summit zastosowano też macierz modulacji z 16 slotami (po dwa źródła na cel), arpeggiator i sekcję efektów (CHORUS, DELAY i REVERB). Ta ostatnia jest dostępna niezależnie dla danej partii.
Summit oferuje kilka różnych trybów VOICE (trzy mono- i dwa polifoniczne), jak również tryby SINGLE i MULTI. Dzięki dwuczęściowemu Multitimbral mamy możliwość korzystania z dwóch barw i to na różne sposoby (LAYER, SPLIT, DUAL). Dostępność dwóch filtrów sprawia że możemy je łączyć ze sobą na różne sposoby. Wśród nowości zastosowanych w nowym syntezatorze, niedostępnych w Peak są też m.in.: wejście audio (L/MONO, R) i wyjście AUX (L/MONO, R) oraz wbudowany zasilacz i gniazdo sieciowe IEC.
Dzięki oczywistym, większym gabarytom instrumentu udało się „wyciągnąć” na wierzch więcej kontrolerów przydatnych nie tylko podczas pracy w studiu ale również podczas występów na scenie. Zyskaliśmy m.in. bezpośredni dostęp do sterowania arpeggiatorem, modulacją FM, zapętlania obwiedni czy obsługą globalnych LFO (3/4). Więcej miejsca na panelu pozwoliło nie tylko zwiększyć odstępy między pokrętłami i przełącznikami ale także zastosować dłuższe suwaki generatorów obwiedni. Do dyspozycji mamy też kontrolery PITCH BEND i MODULATION, przyciski MULTI PART CONTROL i MULTI MODE, trzy przyciski ANIMATES oraz wyświetlacz z enkoderem i przyciskami.
Poza wspomnianymi złączami audio Summit oferuje też wyjścia główne (L/MONO, R) i słuchawkowe, wejście CV MOD [jack 1/8”], złącza MIDI (IN, OUT, THRU), dwa wejścia dla kontrolerów nożnych oraz port USB (MIDI). Instrument wyposażono w obszerną bibliotekę barw (Single i Multi), a ponadto jest on kompatybilny z presetami pochodzącymi z modelu Peak.
Nowy syntezator ma być dostępny we wrześniu, a więcej informacji o nim można znaleźć na stronie novationmusic.com.