Dla tych, którzy mieli kiedykolwiek do czynienia z instrumentami Nord wiadomo, że głównym ich atutem jest brzmienie. W jednym urządzeniu, czyli w Nord Stage 2 upakowano uznane i nagradzane fortepiany, organy i syntezatory, a właściwie technologie do ich produkowania. Nowy model jest naturalnym kontynuatorem instrumentów serii Stage. Jak na instrument do grania na żywo przystało, posiada przyjazny dla użytkownika interfejs i ogromne możliwości kontroli w czasie rzeczywistym.
Nord Stage 2 produkowany jest w trzech odmianach różniących się tylko klawiaturami. Największy model ma 88 doważonych klawiszy, środkowy posiada 76 klawiszy również doważonych, a dla lubiących glissanda najmniejszy z modeli wyposażono w częściowo doważoną, 73-klawiszową klawiaturę Waterfall. Niezwykłość tych instrumentów polega na tym, że są ręcznie robione w Szwecji, co w dzisiejszych czasach jest rzadkością, a więc użytkownik otrzymuje produkt naprawdę wyjątkowej jakości. Jak na instrument do szybkiej obsługi w trakcie grania przystało, panel Nord Stage 2 podzielono na wyraźnie zgrupowane sekcje: ORGAN, PIANO, SYNTH i EFFECTS. Wszystko, czego użytkownik potrzebuje ma przed oczami w postaci czytelnych pokręteł i przycisków bez potrzeby wchodzenia w menu instrumentu. Ilość diod LED pomaga sprawnie obsługiwać panel nawet w ciemnym miejscu.
Sekcja fortepianów i pianin jest maksymalnie 60-głosowa. Zajmuje około 500 MB pamięci. Zastosowana w Nord Stage 2 technologia pobierania i odtwarzania próbek pozwala uchwycić i zachować niuanse oraz charakter dźwięku instrumentu źródłowego. Jedną z najbardziej imponujących cech Nord Stage 2 jest tzw. inteligentny rezonans strun pozwalający zachować naturalny rezonans struny, kiedy następne dźwięki są grane. Takie możliwości zachowania naturalnego brzmienia dźwięków fortepianów i pianin mają znaczenie szczególnie podczas grania akordami. Aby zbliżyć się jeszcze bardziej do naturalnego dźwięku, Nord Stage 2 posiada również próbki z mechanicznymi odgłosami nacisku i zwalniania pedału. Zakres dynamiki tych próbek jest szeroki, od subtelnych efektów nacisku i zwolnienia pedału po bardzo głośne. Żeby w pełni korzystać z tych efektów należy zaopatrzyć się w opcjonalny, potrójny pedał oferowany przez producenta i wtedy rzeczywiście panowanie nad zatrzymaniem i zwalnianiem strun przez tłumiki wraz z odpowiednimi, towarzyszącymi im odgłosami odbywa się jak w akustycznym pianinie czy fortepianie. Grałem na Nord Stage 2 z potrójnym pedałem oraz pojedynczym, moim zdaniem różnica jest na tyle duża, że należy zaopatrzyć się w potrójny pedał od razu przy zakupie Stage 2 i to nie tylko ze względu na efekty opisane powyżej, ale również na funkcje una corda i sostenuto. Poza tym Nord Stage 2 posiada funkcję Release (szczególnie przydatną w graniu legato), która po uaktywnieniu wydłuża czas trwania dźwięku. Ten dodatek sprawia wrażenie bardziej naturalnego zachowania się klawiatury podczas podnoszenia palców z klawiszy. Sekcja PIANO to zestaw solidnych barw fortepianów (z doskonałymi Grand Imperial, Grand Studio 2 czy Grand Lady D), pianin akustycznych (np. Queen Upright czy Black Upright), elektrycznych z doskonałymi wersjami różnych modeli Rhodes, Wurlitzer i klawesynów. Oczywiście jest też klawinet z czterostopniową regulacją temperamentu barwy.
Dobrą wiadomością dla użytkowników jest to, że Nord Stage 2 jest w pełni kompatybilny z biblioteką barw Nord Piano Library. To darmowa dla użytkowników, stale uaktualniana biblioteka na stronach internetowych producenta. Zastosowana w organach Nord C2 trzeciej generacji emulacja modelowania dźwięku organów B3, uważana przez wielu muzyków za najbardziej dokładną w odniesieniu do oryginalnej, została wykorzystana również w Nord Stage 2. Użyta technologia pozwala na wierne odwzorowanie pracy zespołu 91 wirników dyskowych obracających się w polu magnetycznym, czyli źródła dźwięku podobnego do stosowanego w oryginalnych organach Hammonda, tylko generator elektromagnetyczny zastąpiono cyfrowym (cyfrowe są również drawbary). To naprawdę słychać, że producent wykonał ogromną pracę aby zadowolić zwolenników organów Hammonda. Nie pozostaje nic innego jak zgodzić się z opinią innych, że to bardzo dobry surogat B3. Dla użytkowników instrumentów Nord sekcja ta jest zauważalnym i dość znaczącym uaktualnieniem w stosunku do modeli Stage jak również Stage EX, szczególnie w odniesieniu do symulacji efektu Leslie oraz funkcji KEY CLICK i PERCUSSION. Poza B3 w tej sekcji są jeszcze organy Vox Continental i Farfisa. Polifonia sekcji organów jest pełna. Mimo doważonej klawiatury glissando lub szybka repetycja jednego dźwięku nie stanowią problemu. Prawdopodobnie z myślą o muzykach używających organów jako barwy głównej, Nord oferuje model z 73-klawiszową klawiaturą Waterfall.
Nord Stage 2 posiada też rozbudowaną sekcję syntezatora (analog, FM, wavetable) z możliwością ładowanie próbek, a więc opcje zapożyczone od innych instrumentów Nord – Nord Electro 3 i Nord Wave. To kolejny, duży postęp w porównaniu do poprzednich modeli Stage. Do Stage 2 można ładować własne próbki, albo pobrane ze strony producenta z biblioteki Nord Sample Library. Na próbki tej sekcji przeznaczono około 380 MB pamięci zupełnie niezależnej od pamięci sekcji PIANO. Dzięki możliwościom właśnie tej sekcji Nord Stage 2 zbliżył się bardzo do instrumentów typu stacja robocza. To chyba pierwszy tego typu instrument Nord. Możliwości edycyjne sekcji syntezy są spore, ale przede wszystkim powiększana jest już i tak imponująca kolekcja gotowych, znakomitych barw na stronach producenta. Nieczęsto jestem na stronach internetowych Nord, ale będąc tam przy okazji testu Stage 2 zauważyłem, że wśród barw syntetycznych pojawiły się Minimoog, Yamaha DX7 II czy Sequential Prophet 5. Blok samych próbek jest niezależny i jedyne, czego moim zdaniem brakuje, to informacji przy ich usuwaniu z instrumentu, że są częścią jakiegoś programu użytkownika. Nord Stage 2 posiada także nowy arpeggiator, który dla lepszego i szybszego wykorzystania można łatwo zsynchronizować z funkcją MASTER CLOCK.
Jak na urządzenie dobrej klasy przystało Nord Stage 2 dysponuje szerokim zestawem efektów, a każda z trzech sekcji instrumentu może być indywidualnie do nich kierowana. Jak większość rzeczy w Stage 2 obsługa bloku efektów nie stanowi problemu. Dzięki dobrze oznaczonym pokrętłom, przyciskom i dla lepszej orientacji towarzyszącym im diodom pomocniczym, poruszanie się użytkownika po tym bloku nie stanowi problemu.
PODSUMOWANIE
Nord Stage 2 to instrument przeznaczony przede wszystkim do grania na żywo. Nie oznacza to, że nie nadaje się do studia, bo ze swoim brzmieniem zapychającym dech w piersiach nadaje się jak najbardziej. Klawiatura dobrze współpracuje ze źródłem dźwięku. Nie znam instrumentu tej samej klasy, który byłby w stanie przy podobnej mnogości parametrów pokonać Stage 2 jeśli chodzi o funkcjonalność i łatwość obsługi. Chciałbym też zaznaczyć, że oba bloki pamięci (dla sekcji PIANO i na próbki w części syntezatora) korzystają z pamięci nieulotnej Flash, dlatego instrument po włączeniu jest natychmiast gotowy do pracy ze wszystkimi zmianami, jakie zostały zapisane przed jego wyłączeniem. Aby nie opierać się wyłącznie na własnych odczuciach, przy okazji testu rozmawiałem z kilkoma użytkownikami instrumentów Nord. Wszyscy poza bezspornym, znakomitym brzmieniem podkreślali także ich trwałość.
Tekst: Jan Piotrowski
WYBRANE DANE TECHNICZNE
Klawiatura:
• HA88/HA76: (Hammer Action Weighted) zakres – HA88 A-C (88 klawiszy), HA76 E-G (76 klawiszy)
• SW73: (Semi Weighted Waterfall) zakres F-F (73 klawisze)
• wszystkie klawiatury z funkcją Aftertouch
Polifonia:
• sekcja PIANO: 40-60 głosów
• sekcja ORGAN: pełna polifonia
• sekcja SYNTH: 18 głosów
Programy: 400
Efekty: EFFECT 1 (RING MODULATOR, TREMOLO, PAN, WAH, AUTOWAH × 2), EFFECT 2 (FLANGER, VIBE, PHASER × 2, CHORUS × 2), DELAY, AMP SIMULATION (JC, SMALL, TWIN), EQ (3-pasmowy z półparametrycznym środkiem), ROTARY SPEAKER, COMPRESSOR, REVERB
Pamięć:
• sekcja PIANO: 500 MB
• sekcja SYNTH: 380 MB
Wejścia/wyjścia: OUTPUT × 4, słuchawkowe, MONITOR INPUT [jack 1/8”], MIDI (IN, OUT), CONTROL, SUSTAIN, ORGAN SWELL, ROTOR SPEED, USB [B]
Wymiary:
• HA88: 1297 × 121 × 334 mm
• HA76: 1132 × 121 × 334 mm
• SW73: 1111 × 102 × 297 mm
Ciężar:
• HA88: 18.5 kg
• HA76: 16.5 kg
• SW73: 9.7 kg
Ceny: 14990 PLN (HA88), 13990 PLN (HA76), 12990 PLN (SW73)
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Główna 20A
03-113 Warszawa
tel. (022) 6161398
Internet: www.audiostacja.pl, www.nordkeyboards.com
Test ukazał się w numerze 11/2011 miesięcznika Muzyk.