Firma ADAM Audio wprowadziła niedawno do oferty nową linię monitorów studyjnych oznaczonych literą A, będącą następcą serii AX, która podczas trwającej ponad dekadę obecności na rynku zyskała status branżowego standardu. Nowa seria obejmuje pięć modeli – A4V, A44H, A7V, A77H i A8H – wykorzystujących rozwiązania pozwalające im godnie zastąpić tę popularną linię. Przyjrzyjmy się najważniejszym cechom i funkcjom odsłuchów wchodzących w skład tej serii.
Seria A obejmuje aktywne monitory bliskiego i średniego pola charakteryzujące się precyzyjnym, a do tego transparentnym dźwiękiem. Dzięki różnorodności pod względem średnicy głośników czy sposobu ustawienia, odsłuchy z tej serii pokrywają szeroki zakres potencjalnych zastosowań. Sięgnąć po nie mogą zarówno profesjonalne studia jak i osoby pracujące w domu, a ponadto nadają się one do broadcastingu czy instalacji stałych, a nawet do stworzenia złożonego systemu home audio. Monitorów tych można używać w pomieszczeniach o różnych warunkach i wymaganiach akustycznych. Najmniejszy A4V świetnie nadaje się do niewielkich przestrzeni studyjnych i konfiguracji wielogłośnikowych, a poziomy A44H to idealny głośnik centralny w konfiguracjach dźwięku przestrzennego. A7V to ewolucja bestsellerowego modelu A7X, pozwalający usłyszeć szczegółowe brzmienie w szerokim zakresie częstotliwości. Podobne walory prezentuje pod tym względem drugi z poziomych modeli – 3-drożny A77H. Topowym modelem w tej serii jest A8H będący świetnym rozwiązaniem dla wymagających środowisk odsłuchowych. Zapewnia on najdokładniejsze odwzorowanie dźwięku zarówno w średniej wielkości studiach, jak i w pełnowymiarowych instalacjach stałych. Ze względu na swoją konstrukcję jest oferowany w dwóch wersjach – lewej i prawej.
Podstawowe parametry techniczne modeli wchodzących w skład serii A to:
• A4V (moc: 90 W RMS [LF] + 15 W RMS [HF]; głośniki: 4” [LF] + X-ART [HF]; pasmo przenoszenia: 58 Hz – 41 kHz (-3 dB); zwrotnica: 3 kHz)
• A44H (moc: 90 W RMS [LF] + 15 W RMS [HF]; głośniki: 2 × 4” [LF] + X-ART [HF]; pasmo przenoszenia: 49 Hz – 41 kHz (-3 dB); zwrotnica: 2.4 kHz)
• A7V (moc: 90 W RMS [LF] + 15 W RMS [HF]; głośniki: 7” [LF] + X-ART [HF]; pasmo przenoszenia: 44 Hz – 41 kHz (-3 dB); zwrotnica: 2.8 kHz)
• A77H (moc: 200 W RMS [LF] + 55 W RMS [MF] + 15 W RMS [HF]; głośniki: 2 × 7” [LF] + 3.5” [MF] + X-ART [HF]; pasmo przenoszenia: 37 Hz – 41 kHz (-3 dB); zwrotnice: 400 Hz i 3 kHz)
• A8H (moc: 200 W RMS [LF] + 55 W RMS [MF] + 15 W RMS [HF]; głośniki: 8” [LF] + 3.5” [MF] + X-ART [HF]; pasmo przenoszenia: 34 Hz – 41 kHz (-3 dB); zwrotnice: 400 Hz i 3 kHz)
Mamy tu do dyspozycji trzy monitory dwudrożne i dwa trójdrożne, których głośniki niskotonowe (oraz średniotonowe) charakteryzują się membranami MLM (Multi-Layer Mineral). Zastosowano w nich ponadto charakterystyczne wysokotonowe przetworniki wstęgowe X-ART osadzone w „tubie” z falowodem HPS oferującej dyspersję 120° × 70°. Sekcja ta jest obracana, dzięki czemu możemy dostosować ją do sposobu ustawienia odsłuchów w naszym studiu. Standardowo, modele A4V i A7V przeznaczone są do pracy w pozycji pionowej, natomiast A44H, A77H i A8H – poziomej. Odświeżone obudowy wykonane z płyt MDF wyróżniają się m.in. pogłębionymi skosami mającymi zminimalizować dyfrakcję, grubszymi ściankami zmniejszającymi wibracje wewnątrz nich oraz „rozkloszowanymi” otworami systemu bass-reflex zapewniającymi mniejsze zakłócenia w porównaniu z serią AX.
Aktywne monitory studyjne ADAM Audio z serii A wykorzystują procesor DSP (24-bit/96 kHz) i oferują innowacyjne opcje regulacji, które pozwalają dostosować je do każdego otoczenia. Kontroli tej możemy dokonywać zarówno bezpośrednio przy pomocy przycisków umieszczonych na tylnej ściance, jak również zdalnie wykorzystując do tego aplikację A Control. Sekcja ROOM ADAPTATION obejmuje cztery filtry (BASS, DESK, PRESENCE i FILTER), z których każdy pozwala podbić lub obciąć określone częstotliwości, kreując inną krzywą korekcji. Dzięki temu możemy dopasować monitory do warunków akustycznych pomieszczenia. Do dyspozycji mamy ponadto przycisk VOICING pozwalający wybrać jedną z dwóch charakterystyk brzmieniowych – PURE (wierna i neutralna, idealna do miksowania, masteringu i odsłuchu) lub UNR [Uniform Natural Response] (dynamiczna, idealna do produkcji, komponowania i tworzenia muzyki oraz jej słuchania) albo ustawienie EXT.
Większe możliwości kontroli oferuje wspomniany program A Control dostępny dla komputerów PC i Mac, z którymi komunikacja odbywa się poprzez port sieciowy Ethernet [RJ45]. Jest on darmowy i dostępny na naszym koncie na stronie ADAM Audio po zarejestrowaniu monitorów z serii A. Poza odwzorowaniem fizycznych elementów kontroli dostępnych na tylnej ściance odsłuchów, w aplikacji dostępny jest dodatkowo tryb ADVANCED dający dostęp do bardziej szczegółowej edycji przy pomocy 6-pasmowego korektora parametrycznego. Wszelkie zmiany wprowadzane w programie są przeprowadzane w czasie rzeczywistym, a rezultaty naszych działań słyszymy w monitorach.
To jeszcze nie wszystko, gdyż dzięki współpracy z firmą Sonarworks mamy tu możliwość wgrywania profili kalibracyjnych przygotowanych przy pomocy programu SoundID Reference i mikrofonu pomiarowego. Dodatkowo, osoby które zakupią i zarejestrują monitory z serii A zyskają dostęp do 60-dniowej wersji Trial wspomnianego programu oferującej pełną funkcjonalność. Dzięki temu (zaopatrując się w odpowiedni mikrofon) możemy sami przygotować i wyeksportować profile kalibracyjne do naszych odsłuchów.
Monitory z serii A są wyposażone w dwa gniazda wejściowe służące do wprowadzania sygnałów audio – symetryczne XLR oraz niesymetryczne typu cinch. Na tylnej ściance każdego z modeli znajdziemy ponadto przycisk pozwalający przełączać między wejściami, pokrętło służące do regulacji poziomu wyjściowego oraz gniazdo zasilania i włącznik.
Więcej informacji na stronie www.adam-audio.com.
Dystrybutorem produktów marki ADAM Audio jest Audiostacja.