Mimo faktu że w średnich a nawet w małych systemach nagłośnieniowych dominują już cyfrowe miksery, rynek analogowych konsolet co chwilę wzbogaca się w nowe serie i modele. Z jednej strony dzięki ogromnej rzeszy zwolenników sprzętu analogowego, z drugiej dzięki nadal zbyt wysokim cenom mikserów cyfrowych… Tak czy inaczej miksery analogowe swej pozycji nie oddają. Na testy tym razem trafia mikser z drugiej generacji serii ProFX, a dokładniej dwunastokanałowy model ProFX12v2. Zobaczmy jakie są jego właściwości…
FUNKCJE I MOŻLIWOŚCI
Odświeżona w tym roku seria mikserów firmy Mackie została wyposażona m.in. w nowe przedwzmacniacze mikrofonowe Vita oraz procesory efektów ReadyFX. W porównaniu z pierwszą generacją, seria ProFX została rozszerzona i obejmuje teraz sześć modeli, oferujących od 4 do 30 kanałów. Jak widać testowany mikser nie jest ani największy ani najmniejszy z serii. Dwanaście kanałów, korektor graficzny, wbudowany procesor efektów, port USB – oto jak na pierwszy rzut oka podstawowe cechy miksera. Jednak ProFX12v2 oferuje znacznie więcej. Na początek kilka słów o przedwzmacniaczach. Preampy Vita zamontowane m.in. w testowanym modelu zaprojektowano specjalnie do pracy w mikserach typu „live”. Cechuje je szeroki zakres dynamiki przy bardzo niskim poziomie szumów.
Pierwsze cztery kanały testowanego miksera są monofoniczne. Cztery kolejne (5/6, 7/8, 9/10 oraz 11/12) w zależności od sposobu wprowadzenia sygnału mogą funkcjonować jako mono- lub stereofoniczne. Kanały 1-4 oraz 5/6 i 7/8 wyposażono we wspomniane wyżej preampy mikrofonowe. Na złącza gniazd mikrofonowych może być podano napięcie Phantom +48V służące do zasilania mikrofonów pojemnościowych. Włączenie napięcia (globalne dla wszystkich wejść) umożliwia dedykowany przełącznik, a o aktywnym napięciu informuje odpowiednia dioda.
Posłużymy się opisem budowy i funkcji pierwszego kanału miksera by przybliżyć możliwości testowanego urządzenia. Poniżej mikrofonowego gniazda wejściowego typu XLR w tym kanale umieszczono wejście LINE/HI-Z wraz z przyciskiem pozwalającym uruchomić tryb umożliwiający podłączenie takich instrumentów jak gitara elektroakustyczna, elektryczna i inne bez konieczności stosowania dodatkowego DI-boxa. Ten przełącznik znajdziemy tylko w pierwszym kanale miksera. W kanałach od 2 do 4 sygnał o poziomie liniowym (zarówno symetryczny jak i niesymetryczny) wprowadzamy poprzez dedykowane gniazdo typu jack 1/4”. W kanałach 5/6, 7/8, 9/10 oraz 11/12 mamy z kolei do dyspozycji po dwa wejścia liniowe (L/MONO, R). W tor sygnałowy każdego z kanałów mono możemy włączyć zewnętrzne urządzenie poprzez gniazdo INSERT typu jack 1/ 4”.
Czułość we wszystkich kanałach możemy regulować za pomocą potencjometrów obrotowych GAIN. Dla sygnałów o poziomie mikrofonowym zakres ten sięga od 0 dB do +50 dB. W przypadku sygnałów o poziomie liniowym jest to -20 dB – +30 dB w kanałach 1-4 oraz ±20 dB w kanałach 9/10 i 11/12. Tradycyjnie już różnokolorowe nakładki na główkach potencjometrów ułatwiają obsługę miksera czyniąc ją niemal intuicyjną – dla pokręteł GAIN wybrano kolor biały.
Każdy kanał mikrofonowy wyposażono w filtr górnoprzepustowy wyciszający sygnał o częstotliwościach niższych niż 100 Hz (18 dB/okt.). Filtr uaktywniamy indywidualnie za pomocą dedykowanego przełącznika. Wszystkie kanały miksera wyposażono w trójpasmowe korektory barwy, które składają się z potencjometrów obrotowych pozwalających regulować zawartość tonów wysokich (12 kHz), średnich (2.5 kHz) i niskich (80 Hz) w zakresie ±15 dB. Główki wszystkich pokręteł służących do regulacji barwy sygnału są oznaczone nakładką w kolorze niebieskim.
Sygnał z każdego kanału ProFX12v2 może zostać wysłany do dowolnego urządzenia zewnętrznego poprzez gniazdo wyjściowe MON SEND. Poziomy sygnałów wysyłanych z każdego kanału regulujemy odpowiednimi potencjometrami obrotowymi. Poziom sumy sygnałów wysyłanych na złącza gniazda MON SEND kontrolujemy z kolei suwakiem MON umieszczonym w sekcji MASTER. Główki potencjometrów odpowiedzialnych za wysyłki MON oznaczono na zielono.
Jak już wspomniałem wyżej testowany mikser wyposażono w procesor efektów ReadyFX. Oferuje on szesnaście presetów: BRIGHT ROOM, WARM LOUNGE, SMALL STAGE, WARM THEATER, WARM HALL, CONCERT HALL, PLATE REVERB, CATHEDRAL, CHORUS, CHORUS + REV, DOUBLER, ECHO, DELAY 1 (FAST), DELAY 2 (MED) , DELAY 3 (SLOW) i PAN DELAY. Wyboru programu dokonujemy za pomocą odpowiedniego pokrętła, a pomocny jest przy tym dwucyfrowy wyświetlacz LED. Procesor wyposażono dodatkowo w funkcję MUTE wyłączającą go z toru sygnałowego we wszystkich kanałach jednocześnie. Z tej funkcji użytkownik może korzystać zarówno za pomocą dedykowanego przycisku jak i opcjonalnego przełącznika nożnego, podłączonego do gniazda FOOTSWITCH. Poziomy sygnałów wysyłanych z każdego kanału do wbudowanego procesora efektów (albo do zewnętrznego procesora podłączonego do gniazda FX SEND) regulujemy potencjometrami obrotowymi FX (oznaczonymi na żółto). Poziom sumy sygnałów wysyłanych na złącza wewnętrznego procesora albo gniazda FX SEND kontrolujemy potencjometrem suwakowym FX RTN umieszczonym w sekcji MASTER. Sygnał z wewnętrznego procesora efektów można wysłać zarówno na główną szynę jak i na złącza gniazda MON SEND. W tym celu testowany mikser wyposażono w potencjometr obrotowy FX TO MON.
Sygnał każdego z kanałów testowanej konsolety możemy umieścić w dowolnym punkcie panoramy stereofonicznej. W tym celu każdy z torów wyposażono w dedykowany potencjometr obrotowy (PAN lub BAL) z szarą nakładką. Każdy kanał ProFX12v2 wyposażono w przełącznik MUTE umożliwiający szybkie wyciszenie sygnału. Poziom sygnału w każdym kanale konsolety możemy regulować za pomocą potencjometru suwakowego o długości 60 mm.
W przypadku wysyłania sygnału do procesora zewnętrznego, sygnał powrotny można wprowadzić do miksera poprzez parę dedykowanych gniazd ST RETURN typu jack 1/4”. Poziom tego sygnału regulujemy za pomocą suwaka ST RTN. Ten sygnał również można wyciszyć za pomocą dedykowanego przełącznika MUTE.
Testowany mikser wyposażono w siedmiopasmowy stereofoniczny korektor graficzny, który można uaktywnić dedykowanym przyciskiem i wpiąć w tor sygnałowy szyny głównej albo monitorowej. Za pomocą potencjometrów korektora można regulować w zakresie ±15 dB zawartość następujących częstotliwości: 125 Hz, 250 Hz, 500Hz, 1kHz, 2kHz, 4kHz oraz 8 kHz. Dodatkowo testowany mikser wyposażono w port USB poprzez który można wysłać do programu DAW w komputerze sumę sygnałów w celu jej rejestracji na dysku twardym. Można też wprowadzić sygnał z programu DAW do miksera w celu jego odtworzenia w systemie nagłośnieniowym. Wyboru funkcji dla portu USB dokonujemy za pomocą dedykowanego przełącznika, a poziom głośności odtwarzanego sygnału regulujemy za pomocą potencjometru obrotowego USB INPUT LEVEL.
Testowany mikser wyposażono również w parę wejść typu cinch, oznaczonych jako TAPE IN. Poziom sygnału wprowadzanego poprzez te gniazda jest regulowany dedykowanym potencjometrem. Kolejna para gniazd typu cinch TAPE OUT – służy do wysyłania sygnału do zewnętrznego urządzenia rejestrującego. Testowany mikser wyposażono także w wyjście słuchawkowe wraz z dedykowanym potencjometrem służącym do regulacji poziomu sygnału opuszczającego konsoletę przez to gniazdo. Poziom sygnału na głównej szynie regulujemy za pomocą suwaka MAIN MIX.
Sygnał z głównej szyny możemy wysyłać zarówno poprzez parę gniazd typu jack 1/4” umieszczonych w głównym panelu urządzenia jak i poprzez parę wyjść typu XLR umieszczonych na tylnej ściance. Poziom sumy sygnałów wyjściowych odzwierciedla podwójny rząd diod odpowiadających następującym poziomom: -30 dB, -20 dB, -10 dB, -7 dB, -4 dB, -2 dB, 0 dB, +3 dB, +6 dB, +10 dB, +15 dB oraz wyższemu OL.
Dodatkowo producent dodaje do miksera kod licencyjny do oprogramowania Tracktion 4 – w pełni kompletnego systemu DAW.
WRAŻENIA
Testowany mikser ProFX12v2 imponuje dość dużymi możliwościami oraz jakością brzmienia i jakością efektów we wbudowanym procesorze. Zdecydowanie do zalet tego miksera zaliczam obecność potencjometrów GAIN w kanałach 9/10 i 11/12 oraz zastosowanie identycznych korektorów barwy we wszystkich kanałach a nie tylko w monofonicznych. Po stronie plusów umieścić należy również możliwość wpięcia 7-pasmowego korektora graficznego w tor monitorowy oraz sam sposób regulacji poziomu sygnału w torze monitorowym – za pomocą potencjometru suwakowego a nie obrotowego. Dodatkowym ułatwieniem jest możliwość wyciszenia procesora efektów jednym przyciskiem oraz umieszczenie przycisku MUTE w szynie ST RTN. Bardzo przydatne są diody LEVEL SET sygnalizujące obecność sygnału w kanale konsolety oraz diody OL mające sygnalizować zbyt wysoki poziom sygnału w kanale albo (jak głosi instrukcja) aktywność przycisku MUTE. W praktyce jednak na pozycję przycisku MUTE diody OL nie reagowały w związku z czym umieszczenie ich w innym miejscu niż obok diod LEVEL SET wydało się nieco dziwnym. Nie zakłóciło to jednak pozytywnych wrażeń z pracy z tak dobrze brzmiącym mikserem.
PODSUMOWANIE
Testowana konsoleta ProFX12v2 to produkt naprawdę godny polecenia wszystkim, którzy doceniają dobre brzmienie i wygodę obsługi miksera. ProFX12v2 sprawdzi się na scenie zarówno w przypadku muzyków wykorzystujących własne systemy odsłuchowe, jak i w małym systemie nagłośnieniowym w klubach, pubach oraz salach konferencyjnych.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Ilość kanałów: 12 (4 mono, 4 stereo)
Zasilanie Phantom: +48 V (załączane globalnie)
Korektor w kanałach: 3-pasmowy
Procesor efektów: 16 presetów
Inne funkcje: 7-pasmowy korektor graficzny
Wejścia/wyjścia: MIC IN [XLR] × 6, LINE/HI-Z IN, LINE IN × 3, LINE IN (L/MONO, R) × 4, INSERT × 4, ST RETURN (L/MONO, R), FX SEND, MON SEND, TAPE IN (L, R) [cinch], TAPE OUT (L, R) [cinch], MAIN OUT (L, R) [XLR], MAIN OUT (L, R), słuchawkowe, FOOTSWITCH, USB
Oprogramowanie: Tracktion 4
Wymiary: 370 × 358 × 91 mm
Ciężar: 4.1 kg
Cena: 1540 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. 28 Lipca 1943 17a
30-233 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.mackie.com
Test ukazał się w numerze 9/2015 miesięcznika Muzyk.