Na youtube’owym kanale magazynu Variety pojawił się niedawno kolejny film z cyklu „Behind the Song”, w którym twórcy opowiadają o kulisach powstania swoich utworów, ich strukturze i procesie ich pisania. Tym razem, w cyklu tym gości Ludwig Göransson omawiając swą kompozycję „Can You Hear the Music” pochodzącą ze ścieżki dźwiękowej do filmu „Oppenheimer”.
Najnowszy film Christophera Nolana święci triumfy od momentu premiery ciesząc się nie tylko wielką popularnością wśród kinomanów, ale także zdobywając wręcz hurtowo najróżniejsze wyróżnienia. Wiele spośród tych laurów spadło na twórcę muzyki do filmu „Oppenheimer” – szwedzkiego kompozytora Ludwig Göranssona. Jak dotąd, za muzykę skomponowaną do tego filmu otrzymał on niemal trzydzieści nagród, a do kilku innych był też nominowany. Za ścieżkę dźwiękową do filmu Nolana zdobył on m.in. GRAMMY i Złoty Glob, brytyjską nagrodę BAFTA czy statuetkę przyznawaną przez Society of Composers & Lyricists. Cały czas ma także szansę m.in. na Oscara, gdyż część gal jest jeszcze przed nami…
W klipie opublikowanym przez magazyn Variety, Ludwig Göransson opowiada m.in. o spotkaniu z Christopherem Nolanem, do którego doszło przed rozpoczęciem prac nad „Oppenheimerem”. Pierwszym etapem dla kompozytora było zapoznanie się ze scenariuszem, a później ponownie spotkał się z reżyserem. Obaj panowie współpracowali ze sobą wcześniej przy filmie „Tenet”, więc nieco zdążyli już poznać swoje sposoby pracy. Nolan nie zamierzał się mieszać w kwestie czysto muzyczne, ale zasugerował użycie skrzypiec jako głównego instrumentu dla ukazania emocji i charakteru głównego bohatera. Dla Göranssona sugestia ta była o tyle wygodna, że jego żona jest skrzypaczką, zatem mogli od razu przystąpić do prac nad tym projektem. Jak mówi w tym filmie, początkowo zaczęli eksperymentować nagrywając najróżniejsze partie skrzypiec i modyfikując ich brzmienie. Na tym jeszcze bardzo wczesnym etapie prac, Ludwig skomponował też prostą linię basową, a następnie towarzyszącą mu partię fortepianową i melodię graną na skrzypcach. Zainspirowany pierwyszmi efektami wizualnymi powstałymi do tego filmu, stworzył też drugie demo mające odwoływać się do matematyki i nauki.
Te dwie kompozycje powstałe jeszcze zamin Nolan zaczął kręcić „Oppenheimera” stały się punktem wyjścia do powstania „Can You Hear the Music” – utworu towarzyszącego pierwszemu fragmentowi filmu, który reżyser przesłał Göranssonowi. Kompozytor postanowił połączyć wcześniejsze pomysły ze zmieniającym się tempem i użyciem różnych wartości rytmicznych, a do tego rozszerzyć aranżację o kolejne partie i użycie innych instrumentów. Gdy miał już za sobą ten etap, zaczął się zastanawiać jak da radę nagrać to wszystko z udziałem grających na żywo muzyków. Wydawało mu się to największym wyzwaniem, chociażby dlatego, że zaplanowane przez niego zmiany tempa były bardzo nieregularne. W jaki sposób sprawić, aby 46 muzyków grało równo i robiło zmiany w tym samym momencie? Sesje nagraniowe odbywały się w Los Angeles, a uzyskanie żądanego efektu wymagało wprowadzenia pewnych zmian i było bardzo czaso- i pracochłonne, ale zakończyły się powodzeniem.
Tak jak w innych filmach z cyklu „Behind the Song” możemy nie tylko posłuchać jak twórca opowiada o pracy nad utworem, jego składowych i różnych ciekawostkach związanych z procesem twórczym. W klipie tym Ludwig Göransson nie tylko zdradza kulisy prac nad „Can You Hear the Music”, ale także omawia wybrane kwestie prezentując podgląd sesji w programie Cubase.
Gotowego utworu „Can You Hear the Music” ze ścieżki dźwiękowej do filmu „Oppenheimer” możecie posłuchać poniżej:
zdjęcie główne: Ludwig Göransson podczas premiery filmu „Creed II” w AMC Loews Lincoln Square w Nowym Jorku w 2018 roku; fot. Ron Adar / Shutterstock.com