Ostatnie tegoroczne zestawienie postanowiliśmy poświęcić grupie instrumentów klawiszowych, którą charakteryzuje naprawdę spore zróżnicowanie. Mowa tu o szeroko rozumianych keyboardach, których oferta rynkowa obejmuje zarówno prostsze modele przeznaczone dla najmłodszych adeptów gry na „klawiszach”, jak i całą gamę instrumentów o większych możliwościach, kończąc na bardzo rozbudowanych aranżerach będących prawdziwymi „stacjami roboczymi”, które mogą być z powodzeniem wykorzystywane w celach zarobkowych. Tym razem prezentujemy informacje o instrumentach pochodzących z portfolio trzech marek – Kurzweil, Medeli i Yamaha.
Chociaż stanowią one tylko pewien wycinek ogólnej oferty, to także na ich przykładzie możemy zaobserwować jakie zróżnicowanie – i w odniesieniu to jakich funkcji, cech i parametrów – panuje wśród keyboardów. W wielu przypadkach te różnice są w mniejszym czy większym stopniu elementem rozmaitych strategii rynkowych i pozwalają „zdywersyfikować” ofertę i krąg potencjalnych odbiorców poszczególnych modeli. Różnice dotyczą większości elementów, zatem przeanalizujmy je pokrótce. Wśród modeli prezentowanych w zestawieniu standardem jest pięciooktawowa klawiatura, choć „wyłamują się” z niego trzy instrumenty oferujące większy zakres obejmujący 76 klawiszy. Tylko w jednym keyboardzie spośród prezentowanych, klawiatura nie oferuje reakcji na dynamikę uderzenia. Znacznie większą różnorodność (i to odnoszącą się do różnych kwestii) możemy zauważyć przyglądając się wbudowanemu modułowi dźwiękowemu. Różnice dotyczą tu zarówno polifonii (od 32 do maks. 256 głosów), jak i rozmaitych rozwiązań technologicznych wykorzystywanych do generowania barw. Zróżnicowana jest naturalnie także ilość presetów dostępnych w poszczególnych modelach, choć nawet w najniższych mamy do dyspozycji po kilkaset barw (w najwyższych spośród tu prezentowanych liczba ta przekracza tysiąc). Do tego dochodzą także rozmaite funkcje dotyczące barw, takich jak możliwość zapisywania własnych programów czy dostęp do różnych partii klawiatury.
Tym co wyróżnia keyboardy na tle innych instrumentów klawiszowych jest sekcja automatycznego akompaniamentu choć oczywiście nie jest „zarezerwowana” tylko dla nich (znajdziemy ją przecież także w pianinach cyfrowych). Tak jak w przypadku barw, także w odniesieniu do stylów panuje duża różnorodność i dotyczy ona zarówno ich liczby (od stu do ponad pięciuset), jak i struktury oraz dodatkowych funkcji i rozwiązań technologicznych.
Różnice między modelami prezentowanymi w zestawieniu (a także keyboardami w ogóle) mogą być związane z niemal dowolną funkcją czy cechą tych instrumentów. Czego konkretnie mogą dotyczyć? Chociażby struktury i liczby bloków efektowych i wykorzystywanych algorytmów albo ilości śladów rejestratora MIDI i oferowanych przez niego trybów pracy czy funkcji. W niektórych aranżerach dostępne są także rejestratory/odtwarzacze audio, arpeggiatory, procesory wokalne, funkcje edukacyjne, biblioteki utworów oraz rozmaite inne funkcje, w tym charakterystyczne dla danego producenta.
Oczywiście zróżnicowanie nie dotyczy jedynie „wnętrza” instrumentów ale także ich obsługi i kontroli. Dobrze widać to na przykładzie wyświetlaczy, gdyż występują tu zarówno nieduże jednostki LCD jak i kilkucalowe ekrany – w tym kolorowe i dotykowe. Poza kontrolerami PITCH BEND i MODULATION w różnej postaci („kółka”, joystick, przycisk), w niektórych modelach mamy też do dyspozycji programowalne kontrolery umożliwiające sterowanie wybranymi parametrami. Do tego dochodzą różne przyciski (w tym „pady” wyzwalające zaprogramowane frazy) oraz oczywiście sekcje sterujące akompaniamentem. Jak łatwo się domyśleć, różnice dotyczą także wbudowanego systemu nagłośnieniowego (nie ma go tylko jeden z prezentowanych instrumentów), jego mocy czy średnicy głośników.
Także w temacie wejść i wyjść panuje spory „rozrzut”, gdyż w najprostszych modelach ich wybór jest bardzo skromny, a w najbardziej rozbudowanych aranżerach mamy naprawdę spore możliwości komunikacji z urządzeniami zewnętrznymi. Wśród gniazd dostępnych w keyboardach mogą być dedykowane wejścia mikrofonowe, stereofoniczne wejścia audio, wyjścia liniowe i słuchawkowe czy wejścia dla kontrolerów nożnych. Do tego dojść mogą – w zależności od modelu – złącza MIDI czy porty USB. Jeśli chodzi o te ostatnie to niemal wszystkie instrumenty prezentowane w zestawieniu są wyposażone w port typu B umożliwiający komunikację z komputerem, natomiast nieco mniejsza liczba modeli oferuje także gniazdo do którego możemy podłączyć np. pendrive.
Jak każda inna grupa instrumentów również keyboardy są zróżnicowane cenowo i dobrze widać to także na przykładzie modeli, o których informacje zamieściliśmy w tym zestawieniu. Nie ma się jednak czemu dziwić, skoro jak napisaliśmy na wstępie keyboardy skierowane są do różnych odbiorców, mających różne wymagania i potrzeby. Dla łatwiejszej orientacji w cenach, tradycyjnie prezentujemy tabelę.
KEYBOARDY WG CENY
1) Medeli M311 – 575 PLN
2) Medeli M331 – 680 PLN
3) Medeli M361 – 760 PLN
4) Yamaha PSR-E263 – 793 PLN
5) Medeli A100 – 815 PLN
6) Medeli A300 – 1020 PLN
7) Yamaha PSR-E363 – 1053 PLN
8) Yamaha EZ-220 – 1053 PLN
9) Kurzweil KP100 – 1060 PLN
10) Kurzweil KP110 – 1160 PLN
11) Yamaha PSR-EW300 – 1381 PLN
12) Yamaha PSR-E463 – 1651 PLN
13) Yamaha PSR-A350 – 1761 PLN
14) Yamaha PSR-EW410 – 2110 PLN
15) Kurzweil KP200 – 2160 PLN
16) Medeli A1000 – 2360 PLN
17) Yamaha PSR-S670 – 3443 PLN
18) Yamaha PSR-S775 – 5505 PLN
19) Yamaha PSR-A3000 – 8051 PLN
20) Yamaha PSR-S975 – 9555 PLN
21) Yamaha Genos – 22145 PLN
Zestawienie ukazało się w numerze 12/2018 miesięcznika Muzyk.