Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego (IFPI) opublikowała swój doroczny raport – „Global Music Report”. Wynika z niego, że w roku 2021 sprzedaż nagrań zanotowała globalnie wzrost o 18.5%, do czego walnie przyczyniły się płatne subskrypcje. Łączne przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych wyniosły minionym roku aż 25.9 miliarda dolarów.
Stale rosnąca popularność płatnych serwisów streamingowych sprawiła, że przychody z samych tylko abonamentów w tego typu serwisach wzrosły o 21.9% do poziomu 12.3 mld dolarów. Na koniec 2021 roku odnotowano aż 523 miliony użytkowników płatnych kont. Jeśli spojrzeć szerzej na serwisy streamingowe i poza przychoadmi z kont abonamentowych dodać też te wspierane reklamami, to mówimy już o wzroście o 24.3%, i 16.9 miliarda USD. Przekłada się to na 65% całkowitych światowych przychodów na rynku nagrań muzycznych. To nie wszystko, gdyż wzrost odnotowano także na polu sprzedaży nośników fizycznych (+16.1%) oraz tantiem z odtwarzania muzyki (+4%).
Jak możemy przeczytać w informacji opublikowanej przez IFPI, istotne dla tego wzrostu są działania podejmowane przez wytwórnie płytowe na rzecz rozwoju szeroko pojętego ekosystemu muzycznego. Współpracując z miejscowymi partnerami i specjalistami na całym świecie, inwestują one w lokalnych artystów i gatunki muzyczne wpierając ich rozwój. Mowa tu zarówno o rynkach charakteryzujących się wysokim potencjałem wzrostu (Azja, Ameryka Łacińska, Afryka), jak i tych bardziej dojrzałych, czyli Europie i Ameryce Północnej.
Podczas konferencji prasowej towarzyszącej publikacji tegorocznego „Global Music Report” głos zabrała m.in. szefowa IFPI – Frances Moore. Na wstępie wyraziła ona zaniepokojenie sytuacją na Ukrainie i wynikającym z niej kryzysem humanitarnym.
Wraz z naszymi kolegami z całej społeczności muzycznej IFPI wspiera pilną pomoc humanitarną dla uchodźców i apeluje o położenie kresu przemocy.
Odnosząc się do samego raportu powiedziała ona:
Na całym świecie firmy fonograficzne angażują się na poziomie lokalnym w rozwój rodzimej kultury muzycznej i nowych muzycznych ekosystemów, za sprawą promowania lokalnej muzyki i umożliwiania by docierała ona do odbiorców na całym świecie. Wraz z tym jak kolejne rynki dojrzewają i dołączają do różnorodnego, globalnie połączonego muzycznego świata, działają one jednocześnie na jego rzecz.
Frances Moore wspomniała też o technologii:
Rozwojowi technologii i środowiska internetowego towarzyszą coraz to nowe kreatywne możliwości dzielenia się treściami muzycznymi. Od metaświata po muzykę zawartą w grach, wytwórnie płytowe zainwestowały w ludzi i technologie, by dostarczać nowe, interaktywne doświadczenia, a tym samym zwiększając wachlarz sposobów, w jakie artyści mogą łączyć się ze swoimi fanami.
W informacji opublikowanej przez IFPI znalazły się też dane za rok 2021 dotyczące poszczególnych regionów świata. Przedstawiają się one następująco:
- W Azji zanotowano wzrost o 16.1%, a w samej tylko Japonii (największy azjatycki rynek) o 9.3%. Wyłączając Japonię odnotowano na tym kontynencie wzrost przychodów ze sprzedaży o 24.6%. Podobnie jak w poprzednich latach, Azja przyczyniła się mocno do wzrostu przychodów ze sprzedaży fizycznych nośników (49.6%).
- W regionie Australazji odnotowano wzrost o 4.1%. Sama Australia ze wzrostem o 3.4% pozostała jednym z rynków w globalnym Top10, natomiast Nowa Zelandia zanotowała wzrost przychodów ze streamingu, który na całym rynku wzrósł o 8.2%.
- W Europie będącej drugim co do wielkości rynku nagraniowym na świecie przychody wzrosły o 15.4%. W porównaniu z poprzednim podsumowaniem jest to spory skok, gdyż w 2020 wynosił on tylko 3.2%. Dwucyfrowe wzrosty przychodów ze sprzedaży muzyki odnotowano w Wielkiej Brytanii (+13.2%), Niemczech (+12.6%) i Francji (+11.8%).
- Ameryka Łacińska zanotowała wzrost o 31.2% co jest jednym z najwyższych wskaźników wzrostu na świecie. W tym przypadku przychody ze streamingu stanowiły aż 85.9% i jest to jeden z najwyższych odsetek wśród wszystkich regionów.
- Bliski Wschód i Afryka Północna, które po raz pierwszy zostały ujęte jako region w „Global Music Report” odnotowały wzrost o 35 procent. Jest to najszybsze globalnie tempo wzrostu regionalnego. Także tam streaming był wyjątkowo mocnym „motorem napędowym”, gdyż jego udział w rynku to aż 95.3%.
- Także w drugim regionie, który debiutuje w raporcie, czyli Afryce Subsaharyjskiej odnotowano wzrost przychodów – w tym przypadku o 9.6%. Również w tym przypadku istotną rolę w osiągniętym wyniku miał streaming, a szczególnie ten wspierany reklamami (56.4%).
- Za sprawą wzrostu o 22%, rynek obejmujący Stany Zjednoczone i Kanadę przewyższył globalną stopę wzrostu. Gdyby wziąć je pod uwagę oddzielnie to w USA odnotowano wzrost o 22.6%, a w Kanadzie o 12.6%.
Skróconą, bezpłatną wersję tegorocznego raportu „Global Music Report” można pobrać ze strony www.ifpi.org/resources/. Znaleźć tam można także pełną – płatną – wersję, zawierającą wiele dodatkowych, szczegółowych informacji.
Więcej informacji na stronie www.ifpi.org.