Seria mikrofonów ATM składa się z nieco tańszych odpowiedników mikrofonów słynnej serii Artist Elite. Przystępne cenowo mikrofony mają większa szansę stać się podstawowym składnikiem rozbudowanych systemów nagłośnieniowych. Oczywiście, wraz z obniżeniem ceny następuje rezygnacja z niektórych drogich podzespołów bądź technologicznych rozwiązań. Podstawowe pytanie, które zadaje sobie niemal każdy przyszły nabywca przy wyborze pomiędzy tańszym a droższym sprzętem brzmi zazwyczaj następująco: „Czy tańszy jest o wiele gorszy i czy droższy jest na pewno tym, którego ja potrzebuje?” Cóż, dostosowanie sprzętu do własnych potrzeb jest niezwykle trudne, na szczęście wybór jest co raz większy, więc nawet najbardziej oryginalne potrzeby można zaspokoić po kilku dniach poszukiwań w Internecie i sklepach muzycznych. Zobaczmy zatem jakie zastosowanie mogą mieć testowane mikrofony.
ATM-410
Jest to dynamiczny mikrofon wokalny o charakterystyce kardioidalnej. Umieszczono go – jak na każdy porządny mikrofon przystało – w litej metalowej obudowie. Zewnętrzna strona obudowy została pokryta cienką warstwą szarego sztucznego tworzywa amortyzującego skutki delikatnych uderzeń. Głowicę mikrofonu wyposażono w wielowarstwową ochronę zabezpieczającą membranę przed wybuchowymi spółgłoskami i sybilantami (w które obfituje język polski). W celu uzyskania wysokiego sygnału wyjściowego w ATM-410 zastosowano magnes neodymowy HI ENERGY. W przeciwległym do głowicy końcu obudowy umieszczono gniazdo wyjściowe typu XLR męskie z pozłacanymi złączami. Złącze dodatkowo zabezpieczono gumową nakładką, co amortyzuje przypadkowe uderzenia w obudowę.
ATM-410 nazywają „koniem roboczym” ze względu na jego wytrzymałość. Cóż, faktycznie do podstawowych zalet tego mikrofonu należałoby zaliczyć jego niska cenę i solidną konstrukcję. Testów na wytrzymałość z wiadomych przyczyn nie przeprowadzono. Dawno temu podczas występu punkowego zespołu miałem okazję zaobserwować wyraz twarzy właściciela niewielkiego systemu nagłośnieniowego, kiedy to wokalista chwycił kabel mikrofonowy w odległości około półtora metra od mikrofonu i zaczął kręcić nim nad głową niczym kowboj lasso lub gladiator kulą… Myślę, że żadna gwarancja producenta nie złagodziłaby reakcji właściciela sprzętu. Zatem wytrzymałość sprzętu niech sprawdza ktoś o mocniejszych nerwach, my tym czasem ograniczymy się do stwierdzenia, iż konstrukcja obudowy pozwala przypuszczać, że ATM-410 rzeczywiście może wytrzymać wiele. Co do brzmienia… jest ono naprawdę przyzwoite jak na brzmienie mikrofonu wartego mniej niż 100 Euro. Warto podkreślić, że poziom sygnału wyjściowego w tym mikrofonie jest naprawdę wysoki. ATM-410 rzeczywiście jest odporny na sygnały dźwiękowe pochodzące ze źródeł znajdujących się po bokach mikrofonu. Ta właściwość mikrofonu wynikająca z jego charakterystyki umożliwia redukcję szumów podczas używania wielu mikrofonów na scenie. Charakterystyka częstotliwościowa jest w miarę wyrównana, nieco wzmocniony jest odcinek pasma bliski 4.5 kHz, co powoduje, że brzmienie głosu jest wyraźne, czasami może nawet trochę twarde. Zalecałbym stosowanie tego mikrofony na statywie, ponieważ dołączony do mikrofonu uchwyt redukujący wstrząsy sprawuje się idealnie, natomiast mikrofon trzymany w ręce mimo że jest przemiły w dotyku, jest jednak wrażliwy na zwykłe ocieranie palcami o obudowę – niestety jest to słyszalne.
ATM-610
To dynamiczny mikrofon wokalny o charakterystyce hiperkardioidalnej. Zewnętrznie zasadniczo niczym nie różni się od ATM-410, z wyjątkiem kształtu siatki chroniącej głowicę mikrofonową. W ATM-610 nie jest ona okrągła, tylko lekko wydłużona. Takie rozwiązanie pozwala na umieszczanie głowicy mikrofonu bardzo blisko źródła dźwięku. W ATM-610 również zastosowano wielowarstwową ochronę głowicy mikrofonowej, oraz magnes neodymowy HI ENERGY.
ATM-610 brzmieniowo niewiele różni się od ATM-410. Owszem, jest nieco szersze pasmo przenoszenia i wierniejsze przenoszenie częstotliwości wysokich. Mimo że obudowa tych mikrofonów jest praktycznie identyczna, jednak ATM-610 jest bardziej odporny na ocieranie palcami po obudowie – jest to mniej słyszalne. Zdecydowanie można polecić ten mikrofon zarówno do nagłaśniania chórków jak i dla wokalistów solowych. Obydwa mikrofony ATM-410 oraz ATM-610 pozwalają uzyskać naprawdę przyzwoitą dynamikę sygnału, co warto uwzględnić dostosowując technikę śpiewania i trzymania mikrofonu do tych konkretnych modeli.
ATM-710
Pojemnościowy mikrofon wokalny o charakterystyce kardioidalnej. Kształtem obudowy nie różni się od poprzednio opisywanych mikrofonów. W środkowej części obudowy umieszczono dwa mikro przełączniki. Jeden z nich służy do włączania filtru górnoprzepustowego wyciszającego niskie częstotliwości (poniżej 80 Hz) o 12 dB na oktawę. Zastosowanie tego filtru umożliwia dodatkową ochronę przed wybuchowymi spółgłoskami oraz przed skutkami zbyt mocnych przypadkowych uderzeń w statyw mikrofonowy. Kolejny przełącznik pozwala redukować czułość mikrofonu na sygnał o zbyt wysokim ciśnieniu akustycznym o -10 dB.
ATM-710, jak każdy mikrofon pojemnościowy, jest zdecydowanie przyjaźniejszy głosowi ludzkiemu. Warto tu jednak zauważyć, że podstawową wadą mikrofonów pojemnościowych na scenie jest ich mała odporność na sprzężenia zwrotne, oraz na skoki dynamiki sygnału wejściowego. ATM-710 wydaje się być pod tym względem wyjątkowym modelem, ponieważ „nie sprzęga” – bynajmniej nie wcześniej niż jego dynamiczni koledzy. Oprócz tego ATM-710 pozwala na większą swobodę ruchową wykonawcy. Jego tolerancja odległości od źródła dźwięku jest o 4 do 5 cm większa niż w przypadku bezlitosnych mikrofonów dynamicznych. Zatem wystarczy skupić się na emisji zamiast na precyzji utrzymywania pożądanej odległości do mikrofonu. Ten aspekt jest szczególnie ważny dla aktorów, którzy oprócz własnego głosu używają jednocześnie innych narzędzi przekazu. Również ważne jest to dla śpiewających instrumentalistów, którzy muszą dzielić swą uwagę pomiędzy grą na instrumencie i „łapaniem” mikrofonu umieszczonego na statywie. Zalet filtra górnoprzepustowego i tłumika nie ma co dodatkowo opisywać – to po prostu działa i ułatwia użytkowanie mikrofonu. Brzmienie jest wyrównane, selektywne – jednym słowem warte polecenia. Tym bardziej przy tak niskiej cenie, jaką trzeba zapłacić za ten mikrofon.
PODSUMOWANIE
Na początek warto dodać, że w skład kompletu każdego z mikrofonów wchodzą miękki pokrowiec oraz antywstrząsowy uchwyt AT 8470 QuietFlex wraz z redukcją pozwalającą montować mikrofon na różnych statywach. Materiał, z którego zrobiono uchwyt, redukuje wstrząsy powstałe na skutek uderzenia w statyw. Pokrowiec mikrofonowy wykonano z kilku warstw tworzyw sztucznych tak aby gąbka znajdująca się w środku chroniła mikrofon przed uderzeniami a jego inne warstwy przed wilgocią i brudem. Podstawową zaletą testowanych mikrofonów jest ich przystępna cena. W przypadku ATM-410 relacja pomiędzy ceną a jakością brzmienia nie jest aż tak duża, za to w przypadku ATM-710 relacja ta jest wyjątkowo atrakcyjna. ATM-410 można uznać za przyzwoity mikrofon „budżetowy” posiadający ważną zaletę – zastosowanie dużej ilości takich mikrofonów na scenie nie tylko uchroni kieszeń posiadacza systemu nagłośnieniowego od nadmiernych wydatków, ale również uchroni uszy realizatora od nadmiernej ilości szumów. ATM-610 wypadł również dobrze – jest to po prostu dobry mikrofon dynamiczny w przestępnej cenie. Natomiast ATM-710 to rarytas tego testu: naprawdę bardzo dobry mikrofon za naprawdę niewielkie pieniądze.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE:
ATM-410
Typ: dynamiczny
Charakterystyka: kardioidalna
Pasmo przenoszenia: 90 Hz – 16 kHz
Czułość: -55 dB (1.7 mV) / 1V @ 1 Pa
Impedancja: 300 Ohm
Wymiary: 170 mm × 53.5 mm (średnica)
Ciężar: 0.233 kg
ATM-610
Typ: dynamiczny
Charakterystyka: hiperkardioidalna
Pasmo przenoszenia: 40 Hz – 16 kHz
Czułość: -55 dB (1.7 mV) / 1V @ 1 Pa
Impedancja: 300 Ohm
Wymiary: 177 × 48 mm (średnica)
Ciężar: 0.280 kg
ATM-710
Typ: pojemnościowy
Charakterystyka: kardioidalna
Pasmo przenoszenia: 40 Hz – 20 kHz
Czułość: -40 dB (10,0 mV) / 1V @ 1 Pa
Impedancja: 200 Ohm
Maksymalny wejściowy poziom sygnału dźwiękowego: 148 dB SPL (1 kHz@1%THD)
Zakres dynamiki: 127 dB (1 kHz @ max SPL)
Odstęp sygnału od szumu: 73 dB
Filtr górnoprzepustowy: 80 Hz, 12 dB/okt.
Przełącznik: czułości wejściowej ( -10 dB)
Wymiary: 179 × 50 mm (średnica)
Ciężar: 0.274 kg
Ceny: 356 PLN (ATM-410), 464 PLN (ATM-610), 572 PLN (ATM-710)
Do testu dostarczył:
Konsbud Audio
ul. Gajdy 24
02-878 Warszawa
tel. (022) 6443038
Internet: www.konsbud-audio.pl, www.audio-technica.com
Test ukazał się w numerze 5/2007 miesięcznika Muzyk.