Firma Ampeg aktywnie działa także na naszym rynku wprowadzając coraz więcej nowych modeli wzmacniaczy basowych. Niedawno pojawiły się dwa nowe modele ze słynnej serii SVT – SVT-7 PRO i SVT-8 PRO. Pierwszy ze nich, który trafił właśnie do testu jest wzmacniaczem typu head, zbudowanym głównie w technologii tranzystorowej, aczkolwiek przedwzmacniacz posiada jedną lampę 12AX7A. Końcówka mocy jest tranzystorowa i pracuje w klasie D. Jej moc jest bardzo duża i wynosi 1000 W @ 4 Ohm lub 600 W @ 8 Ohm.
OGÓLNY OPIS WZMACNIACZA
„Głowa” SVT-7 PRO charakteryzuje się stosunkowo niewielkimi gabarytami, jak na urządzenie o takiej mocy. Wzmacniacz wyposażono w jedno gniazdo wejściowe typu jack o standardowej średnicy 1/4 cala. Przeznaczone jest ono zarówno do instrumentów z elektroniką pasywną, jak i aktywną. Dopasowanie poziomu sygnału wejściowego odbywa się przy pomocy przycisku redukującego sygnał o 15 dB oraz pokrętła GAIN kontrolującego poziom wysterowania przedwzmacniacza. W sąsiedztwie gniazda wejściowego znajduje się podwójna kontrolka PEAK/MUTE wskazująca błyskającym czerwonym światełkiem przesterowane sygnału lub światełkiem ciągłym wyciszenie wzmacniacza. Przycisk MUTE odcina sygnał wejściowy, co wycisza wzmacniacz, ale umożliwia ciche strojenie poprzez wyjście TUNER OUT. Do dyspozycji mamy też sekcję kompresora (COMPRESSION) składającą się z kontrolki LED (THRESH) sygnalizującej jego uaktywnienie oraz pokrętła regulującego stopień kompresji. W pozycji 1 kompresji nie ma, przy maksymalnym odkręceniu pokrętła stosunek sygnału skompresowanego do czystego wynosi 10:1. Sekcję korekcji barwy dźwięku rozpoczynają dwa przyciski – ULTRA HIGH – podbijający poziom górnych częstotliwości w paśmie 8 kHz o 9 dB oraz ULTRA LOW – podbijający poziom niskich częstotliwości o 2 dB w paśmie 40 Hz z jednoczesną redukcją środka o 10 dB w paśmie 500 Hz. Klasyczna korekcja jest trzystopniowa z rozbudowanym półparametrycznym środkiem. Pokrętło BASS reguluje poziom niskich tonów w paśmie 40 Hz w zakresie ±12 dB. Kolejny regulator – MIDRANGE – wpływa na poziom tonów średnich w zakresie od -20 dB (obcinanie) do +10 dB. Wybór kontrolowanych częstotliwości środka odbywa się przy pomocy pokrętła FREQUENCY. Mamy tutaj pięć pozycji determinujących centrum częstotliwości. Są one następujące: 220 Hz, 450 Hz, 800 Hz, 1.6 kHz oraz 3 kHz. Do kontroli poziomu wysokich tonów służy pokrętło TREBLE. Regulacja odbywa się w paśmie 4 kHz w zakresie +12/-20 dB. Kolejne pokrętło – FX MIX, służy do mieszania sygnału czystego z efektami zewnętrznymi przyłączonymi do pętli efektów. Ogólna kontrola głośności wzmacniacza odbywa się przy pomocy regulatora MASTER. Ostatnimi elementami umiejscowionymi na płycie czołowej są: gniazdo słuchawkowe [jack 1/4”] oraz wyłącznik sieciowy wraz z kontrolką wskazującą przyłączenie urządzenia do sieci.
SVT-7 PRO wyposażono m.in. w symetryczne gniazdo TUBE DIRECT OUTPUT [XLR] służące do podłączenia „głowy” do zewnętrznej konsolety lub innego zewnętrznego wzmacniacza. Z gniazdem tym sprzężone są trzy przełączniki – GROUND LIFT odcinający masę eliminując niepożądane przydźwięki sieciowe, przełącznik obcinający sygnał o 40 dB oraz przycisk PRE/POST umożliwiający wybór sygnału liniowego przed lub po korekcji przedwzmacniacza. Do dyspozycji mamy także stereofoniczne wejście AUX (L, R) zrealizowane na parze gniazd typu cinch. Wzmacniacz udostępnia także wejście FOOTSWITCH, które działa z każdym standardowym dwuprzełącznikowym kontrolerem wyciszając wzmacniacz (na przykład w trakcie strojenia) lub włączając/wyłączając pętlę efektów. Obok niego znajdują się dwa gniazda toru PATCH [jack 1/4”] – POWER AMP IN służące do bezpośredniego przyłączenia do końcówki SVT zewnętrznego przedwzmacniacza oraz PREAMP OUT – umożliwiające przyłączenie sygnału z przedwzmacniacza SVT-7 PRO do zewnętrznego wzmacniacza. Kolejnym elementem jest pętla efektów FX, którą tworzą dwa niesymetryczne gniazda jack 1/4”: powrotu sygnału (RETURN) oraz jego wysyłki (SEND). Do dyspozycji mamy też wspomniane już wyjście służące do podłączenia stroika. Wzmacniacz wyposażono również w dwa uniwersalne gniazda wyjściowe typu Speakon/jack służące do podłączania zestawu głośnikowego. Wyjścia te są podłączone równolegle. Należy pamiętać, że łączna impedancja głośników nie może być niższa niż 4 Ohm. Na płycie tylnej znajdziemy ponadto gniazdo dla kabla sieciowego i przełącznik napięcia prądu z sieci. Należy tutaj być bardzo ostrożnym i w Europie stosować wyłącznie pozycję 240 V. W przeciwnym razie wzmacniacz można poważnie uszkodzić. Kolejnym elementem jest wentylator służący do chłodzenia końcówki mocy. Wzmacniacz zamknięto w estetycznej metalowej obudowie. Po zamocowaniu dołączonych uchwytów można go zamontować w obudowie typu rack 19”. Wymiary urządzenia są następujące: 396 mm (szerokość), 102 mm (wysokość wraz z gumowymi podkładkami) i 292 cm (głębokość wraz z podkładkami). Ciężar „głowy” wynosi około 7 kg.
WRAŻENIA Z TESTU
Wzmacniacz SVT-7 PRO testowałem w jednym pomieszczeniu o dobrych parametrach akustycznych. Do testu używałem tradycyjnie zestawu kilku różnych instrumentów. Były to: kilka 4-, 5- i 6-strunowe gitary basowe (progowe i bez-) oraz kontrabas akustyczny. Brzmienie wszystkich gitar basowych było bardzo zadowalające. Jest ono dosyć specyficzne w moim odczuciu i typowe dla tej firmy. Kontrabas brzmiał dobrze, dzięki przyjaznej i funkcjonalnej korekcji. Przejrzystość i łatwość obsługi to dodatkowe walory tego urządzenia. Najbardziej imponuje jednak duża moc, dynamika oraz przejrzyste i czytelne brzmienie z charakterystyczną dla Ampega kolorystyką.
KRÓTKIE PODSUMOWANIE
Model Ampeg SVT-7 PRO jest profesjonalnym wzmacniaczem przeznaczonym do pracy na dużej lub średniej scenie oraz w studiu nagraniowym. Brzmienie jego jest uniwersalne i nadaje się z powodzeniem do różnych gatunków muzyki. Jego walory techniczne, brzmieniowe i estetyczne oceniam wysoko. Jak już wspomniałem na wstępie SVT-7 PRO zaprojektowano w USA i wykonano w Chinach.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Moc: 1000 W RMS/4 Ohm, 600 W RMS/8 Ohm
Przedwzmacniacz: lampowy (1 × 12AX7)
Końcówka mocy: tranzystorowa, klasa D
Korekcja: 3-pasmowa (półparametryczny środek), ULTRA HIGH, ULTRA LOW
Inne funkcje: kompresor
Wejścia/wyjścia: INPUT, AUX IN (L, R) [cinch], słuchawkowe, TUBE DIRECT OUT [XLR], PATCH (POWER AMP IN, PREAMP OUT), FX (SEND, RETURN), TUNER OUT, FOOTSWITCH, SPEAKER OUT [Speakon/jack] × 2
Wymiary: 396 × 292 × 102 mm
Ciężar: 7 kg
Cena: 2999 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Madalińskiego 11a
30-303 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.ampeg.com
Test ukazał się w numerze 5/2011 miesięcznika Muzyk.