Obecnie na rynku jest dość duży wybór systemów bezprzewodowych różnych producentów. Mimo tego nowe modele systematycznie pojawiają się na półkach sklepów muzycznych. Oczywiście dotyczy to głównie systemów tanich, albo „nie za drogich” – takich do 1000 EURO. Większość światowych gwiazd muzyki rozrywkowej wydaje się być odporna na lawinę nowości w tej dziedzinie (wśród urządzeń z górnej półki cenowej też pojawiają się nowości, choć rzadziej) dlatego nadal oglądając koncerty możemy dostrzec znane od lat systemy. Taka sytuacja wynika ze zwyczajnej różnicy potrzeb. Co innego, gdy cena nie gra roli a liczy się najlepsza jakość i niezawodność, a co innego gdy cena jest najistotniejszym (niestety) elementem, a reszta … oby jakoś to było. Oprócz skrajnych postaw konsumenckich oczywiście istnieją postawy „złotego środka” – czyli kompromisu pomiędzy cena, a jakością i możliwościami pożądanych urządzeń i systemów. System bezprzewodowy MOD-16 jest niedrogi, czy to oznacza że jest dla tych, którzy głównie sugerują się ceną, czy też zmieści się w kategorii „złotego środka”?
OPIS
Jak każdy z systemów bezprzewodowych MOD-16 składa się z kilka podstawowych elementów, które mogą być łączone w zestawy w zależności od potrzeb użytkownika. Podstawowe elementy systemu to odbiornik MOD-16 PRO, nadajnik MOD-16 H oraz nadajnik MOD-16 P. Dodatkowe elementy to HM-38 mikrofon nagłowny, LM-10 mikrofon lavalier oraz kabel łączący instrumenty z nadajnikiem. Obecnie w sklepach możemy znaleźć cztery zestawy składające się z wyżej wymienionych urządzeń:
• MOD-16PRO + H – zestaw składający się z odbiornika oraz mikrofonu bezprzewodowego
• MOD-16PRO + P(LV) – zestaw składający się z odbiornika, nadajnika typu bodypack i mikrofonu lavalier
• MOD-16PRO + P(G)– zestaw składający się z odbiornika, nadajnika typu bodypack i kabla do instrumentów
• MOD-16PRO + P(HS) – zestaw składający się z odbiornika, nadajnika typu bodypack i mikrofonu nagłownego
MOD-16 PRO
Odbiornik MOD-16 PRO umieszczono w plastikowej obudowie o wymiarach 217 × 122 × 44 mm. W dolnej ściance obudowy umieszczono cztery gumowe podstawki zabezpieczające przed ślizganiem się odbiornika. W bocznych ściankach są otwory umożliwiające przykręcenia do obudowy uchwytów służących do mocowania urządzenia w skrzyni transportowej typu rack. Na przednim panelu umieszczono dwie anteny służące do odbioru sygnału radiowego, podświetlany wyłącznik prądowy, potencjometr obrotowy służący do regulacji poziomu sygnału wyjściowego, szesnastopozycyjny przełącznik obrotowy (jego funkcje opiszemy osobno), trzy podświetlany przyciski za pomocą których można wybrać jeden ze stu dostępnych numerów kanału częstotliwości radiowej na której będzie pracował odbiornik (przyciski UP i DOWN) i następnie uaktywnić go (przycisk SET). Oprócz tego na panelu przednim umieszczono dwupozycyjny wyświetlacz sygnalizujący o aktualnie wybranym kanale oraz dwa sześciopozycyjne wyświetlacze LED, sygnalizujące o obecności sygnału radiowego na złączach antenowych oraz o poziomie sygnału audio. Na szczególna uwagę zasługuje MODELLER – blok modulujący sygnał w odbiorniku. Jest to unikalny blok zastosowany przez ALTO. Jego działanie polega na zmianie charakterystyki częstotliwościowej sygnału w zależności od potrzeb użytkownika. Dostępnych jest szesnaście ustawień fabrycznych, które możemy wybierać za pomocą dedykowanego przełącznika obrotowego umieszczonego na panelu przednim. Dostępne ustawienia to:
1. FLAT – MODELLER jest w trybie BYPASS;
2. CONFERENCE – ustawienie modyfikuje sygnał zwiększając zawartość wybranych tonów niskich w sygnale oraz poprawia czytelność mowy za pomocą zwiększenia zawartości wybranych częstotliwości wysokiego środka. To ustawienie może być przydatne przy zastosowaniu mikrofonów typu lavalier lub nagłownego podczas konferencji, gdy użytkownik mikrofonu nie jest profesjonalnym mówcą;
3. BROADCAST – ustawienie modyfikuje sygnał tak, że głos mówcy zaczyna przypominać w paśmie częstotliwości głos lektora radiowego;
4. WARMTH – ustawienie zaprojektowano z myślą o wokalistach solowych. Docelowo takie ustawienie może ocieplić brzmienie głosu;
5. DE-ESSER – to ustawienie oprócz dedykowanego działania zwiększa zawartość tonów wysokich w sygnale;
6. VINTAGE RADIO – przy tym ustawieniu męski głos brzmi cieplej, a kobiecy pełniej;
7. MID-WARMTH – ustawienie zwiększające zawartość częstotliwości środkowych;
8. GROOVY – ustawienie zalecane przez producenta dla wokalistów i wokalistek bluesowych. Nieznacznie zmienia charakter sygnału czyniąc brzmienie bardziej charakterystycznym;
9. SHARP – ustawienie, w którym według producenta zwiększa się zawartość tonów wysokich w sygnale;
10. KARAOKE – ustawienie, w którym brzmienie głosu ludzkiego staje się potężniejsze i wyraźniejsze. Według producenta dodatkowo zwiększa się zawartość tonów wysokich;
11. PIANO BAR – podobne do karaoke, lecz według producenta powinna zwiększyć się zawartość tonów niskich;
12. HEAVY METAL – ustawienie, które powoduje agresywne brzmienie głosu;
13. DISCO – ustawienie podobne do poprzedniego lecz powoduje bardziej miękkie i wyraźne brzmienie głosu;
14. CHOIR – ustawienie ułatwiające nagłaśnianie kilku osób znajdujących się przy jednym mikrofonie;
15. FEMALE VOICE – ustawienie, które według producenta zmienia charakterystykę częstotliwościową systemu tak, by kobiece głosy brzmiały lepiej;
16. PIANO BAR CHOIR – ustawienie, które jest połączeniem ustawienia KARAOKE, PIANO BAR i CHOIR.
Na tylnym panelu odbiornika umieszczono gniazdo wyjściowe typu XLR oznaczone jako AF OUT BALANCED przez które możemy wysyłać symetryczny sygnał audio. Obok tego gniazda znajduje się gniazdo wyjściowe typu jack 1/4” oznaczone jako AF OUT UNBALANCED, przez które możemy wysyłać niesymetryczny sygnał audio. Oprócz tego na tylnym panelu znajdują się potencjometr obrotowy SQUELCH służący do ustawienia progu zadziałania urządzenia tłumiącego niepożądane szumy obecne w sygnale oraz przełącznik umożliwiający skokową regulację poziomu sygnału wyjściowego audio w nadajniku. Dostępne ustawienia to 0 dB, -6 dB oraz -12 dB.
MOD–16H
To nadajnik umieszczony w obudowie mikrofonu wokalnego. Obudowę nadajnika wykonano z tworzywa sztucznego w kolorze czarnym. Głowica mikrofonowa została zabezpieczona metaliczną, srebrną siatką. W środkowej części obudowy znajduje się pojemnik na dwie baterie AA zasilające nadajnik. W środkowej części obudowy umieszczono również wyświetlacz LCD oraz dwa przyciski wielofunkcyjne. Wyświetlacz ukazuje numer kanału i grupy oraz stan baterii. Włączeniu nadajnika towarzyszy wyraźny dźwięk (z urządzenia znajdującego się w nadajniku), który z całą pewnością do najmilszych nie należy, ale w warunkach gdy ogólny poziom głośności jest dość wysoki ów dźwięk jest przydatny. Przyciski wielofunkcyjne pełnią tradycyjne funkcje wyboru kanału, wyciszania nadajnika, blokowania, regulacji mocy nadajnika. Antena nadajnika znajduje się na końcu obudowy (przeciwległym do głowicy). Antena jest chroniona przykrywką oznaczoną kolorem. W komplecie jest siedem kolorowych przykrywek. Obok anteny umieszczono gniazdo zasilacza służącego do ładowania baterii.
MOD–16P
Nadajnik służący do współpracy z instrumentami muzycznymi oraz mikrofonami typu lavalier i nagłownymi. Umieszczono go w plastikowej obudowie i wyposażono w wyświetlacz i przyciski identyczne jak i w przypadku nadajnika MOD-16H. Oprócz tego w nadajniku zamontowano „miękką” antenę, gniazdo służące do podłączenia mikrofonów lub instrumentów za pomocą dedykowanych kabli oraz gniazdo zasilacza służącego do ładowania baterii. Nadajnik może być przyczepiony do pasku za pomocą zaczepu umieszczonego na obudowie.
WRAŻENIA
Wrażenia są zawsze subiektywne. Tym razem mam je bardzo mieszane – wiele w testowanym systemie MOD-16 mi się podoba, ale zauważyłem sporo szczegółów, z których nie byłem zadowolony. Zaczniemy od rzeczy pozytywnych. Do nich z całą pewnością należy zaliczyć MODELLER w odbiorniku. Jest to ciekawe narzędzie szczególnie we współpracy z mikrofonami typu lavalier i nagłownym. Kolejną zaletą systemu jest prostota obsługi – to ważne w przypadku pracy z ludźmi, którzy nie są „zawodowcami”, ale z mikrofonu korzystać muszą – łatwo się tłumaczy im co i gdzie mają nacisnąć. Oczywiście cena systemu jest jego dodatkową zaletą. Teraz o tym co nie jest najlepsze: nadajnik MOD–16H mimo że jest dobrze skonstruowany, to jednak każde otarcie o obudowę jest słyszalne w systemie PA. Przydałaby się lepsza izolacja głowicy. Nadajnik MOD–16P jest „wrażliwy” na dotykanie anteny – każdy dotyk jest słyszalny w systemie PA. Kolejna uwaga dotyczy pracy w instrumentami – niestety, mimo wszelkich starań w testowanym systemie nie udało się wyeliminować szumów towarzyszących każdemu sygnałowi z instrumentu. Poziom tych szumów nie jest duży, jednak jest wystarczająco wysoki by zostać zauważonym. Kolejna zagadką okazały się niektóre ustawienia MODELLER’a. W zależności od sytuacji (tak jak napisałem wyżej – we współpracy z lavalier i mikrofonem nagłownym niektóre z tych ustawień są bardzo pożyteczne) niektóre z nich okazały się przydatne, a niektóre nie. W przypadku nadajnika MOD-16H i postawionych męskich głosów najlepsze efekty brzmieniowe udało się uzyskać przy ustawieniu… FLAT. Niektórym wokalistom podobało się ustawienie VINTAGE RADIO. Natomiast żadnej wokalistce nie spodobało się ustawienie FEMALE VOICE. Niektóre ustawienia, takie jak DE–ESSER, SHARP, nie zmieniają brzmienia zgodnie z tym jak to zostało opisano w instrukcji.
PODSUMOWANIE
Testowany system MOD-16 jest bardzo ciekawą propozycją dla tych, którzy poszukują taniego systemu do użytkowania podczas konferencji, zabaw karaoke, spektakli teatralnych. To, co można by uznać za wadę systemu podczas zastosowania go w warunkach nagłaśniania koncertu gwiazdy muzyki rozrywkowej, może okazać się zaletą w sytuacji, gdy mikrofon typu lavalier jest przyczepiony do garnituru od Armaniego, świetnie leżącego na prezesie dużej korporacji, który mimo swego geniuszu pozwalającego mu być owym prezesem głos ma słaby a przemówić musi do dużej ilości ludzi… wtedy eksperymenty z układem MODELLER mogą stać się jedynym ratunkiem.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
• MOD-16PRO
Zakres częstotliwości radiowej: UHF 470-900 MHz
Liczba dostępnych kanałów: 100
Pasmo przenoszenia: 50 Hz – 15 kHz (3 dB)
Wyświetlacz: LCD
Wymiary: 217 × 122 × 44 mm
Ciężar: 385 g
• MOD-16H
Wymiary: 277 × 36.5 mm
Ciężar: 246 g (bez baterii)
Baterie: 2 × AA
• MOD-16P
Wymiary: 97 × 68 × 22 mm
Ciężar: 82 kg (bez baterii)
Baterie: 2 × AA
Ceny: 780 PLN (MOD-16PRO+H), 740 PLN (MOD-16PRO+P LV), 710 PLN (MOD-16PRO+P G), 780 PLN (MOD-16PRO+P HS)
Do testu dostarczył:
SoundTrade
ul. Kineskopowa 1
05-500 Piaseczno
tel. (22) 6320285
Internet: www.soundtrade.pl, www.altoproaudio.com
Test ukazał się w numerze 2/2010 miesięcznika Muzyk.