Oto przed nami kolejny procesor gitarowy DigiTech serii RP. Urządzenia z tej serii są bardzo popularne zarówno wśród początkujących gitarzystów jak i wśród często koncertujących profesjonalistów. Popularność procesorów gitarowych a serii RP wynika zasadniczo z trzech czynników: urządzenia oferują dużą ilość efektów wraz z możliwością ich precyzyjnej edycji, urządzenia są stosunkowo nie drogie, i ostatni lecz równie ważny czynnik – urządzenia są wygodne w obsłudze i transporcie, co pozwala ich użytkownikom ćwiczyć swoje partie w domu, w hotelach pod czas tras koncertowych… wszędzie gdzie jest „gniazdko z prądem”. Mimo ze możliwości tych urządzeń są zbliżone to każde z nich jest wyjątkowe, co ułatwia przyszłym użytkownikom dostosowania możliwości urządzenia do własnych potrzeb. Celem poniższego testu jest przedstawienie możliwości RP 90 by ułatwić zainteresowanym dokonania właściwego wyboru.
OPIS
RP 90 zbudowano w oparciu o procesor sygnałowy DSP AudioDNA2. Urządzenie umieszczono w zgrabnej, niewielkiej obudowie z tworzywa sztucznego. W dolnej ściance obudowy umieszczono sześć podstawek z przezroczystego tworzywa. W górnej ściance obudowy umieszczono dwupozycyjny wyświetlacz oraz kilka przycisków służących do precyzyjnej obsługi urządzenia. Oprócz tego RP 90 wyposażono dwa przełączniki przyciskowe służące do szybkiego przełączania trybów pracy, oraz w sterowany noga potencjometr obrotowy umożliwiający płynna edycją wybranych parametrów podczas grania. Najbardziej powszechne zastosowania takowego to WAH PEDAL oraz VOLUME PEDAL. W tylnej ściance obudowy znajdziemy gniazdo wejściowe typu jack 1/4” służące do wprowadzania sygnału gitarowego do urządzenia. Obok umieszczono dwa gniazda wyjściowe oznaczone jako LEFT MONO i RIGHT, dodatkowo RP 90 wyposażono w gniazdo słuchawkowe typu jack 1/8”. przy gniazdach znajduje się przełącznik przyciskowy wyłączający symulacje brzmienie gitarowego zestawu głośnikowego, co umożliwia wykorzystywanie RP 90 jako tradycyjnego przed wzmacniacza podłączonego do wzmacniacza gitarowego. Jak na każdy procesor gitarowy przystało urządzenie zostało wyposażone w tuner. RP 90 umożliwia skokowe przełączenie kalibracji tunera pomiędzy trzema trybami: A = 440 Hz – tradycyjny, oraz A = G i A = Gb. RP 90 wyposażono również w automat p[perkusyjny w którym użytkownik może wybrać jeden z czterdziestu fabrycznie zaprogramowanych rytmów, i odtworzyć każdy z nich w tempo od 40 do 240 BPM. Oprócz tego możliwa jest regulacja poziomu głośności odtwarzanej partii perkusyjnej. Urządzenie pozwala na edycje i zapisywanie zmian w ustawieniach wybranych parametrów. Urządzenie wyposażono w 50 programów przygotowanych fabrycznie oraz 50 programów użytkownika.
Jak już wspomniałem wyżej obsługa RP 90 jest wyjątkowo prosta. Cztery okrągłe przyciski umożliwiają wybór kategorii edytowanych parametrów. Są to:
• TONE LIBRARY – umożliwia wybór i edycję symulacji brzmień wzmacniaczy, symulacji brzmień przetworników gitarowych, kompresora, oraz equalizera.
• EFFECTS LIBRARY – umożliwia wybór i edycje parametrów efektów przestrzennych i modulacyjnych.
• EFFECTS LEVEL – umożliwia precyzyjne ustawienie proporcji pomiędzy poziomami efektów a czystym sygnałem.
• MASTER LEVEL – umożliwia regulacje poziomy sygnału opuszczającego procesor.
Każdy aktualnie edytowany parametr jest wyświetlany poprzez dedykowane diody.
Prześledzimy teraz tor sygnału gitarowego by w ten sposób najlepiej opisać możliwości RP 90. Do opisu wykorzystamy bloki w które zgrupowano symulacje brzmień.
• Blok 1: PICKUPWAH – odpowiada za symulacje brzmień gitarowych przetworników oraz efektów gitarowych typu WAH. Dostępne symulacje brzmienia przetworników typu single coil (przydatne w przypadku gitar wyposażonych jedynie w przetworniki typu humbucker) oraz brzmienia przetworników typu humbucker (przydatne w przypadku gitar wyposażonych jedynie w przetworniki typu single coil). Symulacje brzmień efektów typu WAH oparto na brzmieniach efektów Dunlop Cry Baby Wah, VOX Clyde McCoy Wah oraz opracowany przez DigiTech – Full Range Wah.
• Blok 2: COMPRESSOR – umożliwia edycje poziomu sygnału uaktywniającego kompresor, kont nachylenia oraz sustain.
• Blok 3: DISTORTION – odpowiada za symulacje brzmień gitarowych efektów podłogowych przesterujących sygnał oraz wzmacniaczy i zestawów głośnikowych. Dostępne symulacje oparto na brzmieniach wzmacniaczy: 57′ Fender Tweed Deluxe z zestawem głośnikowym 1 × 12”, 65′ Fender Blackface Twin Reverb z zestawem głośnikowym 2 × 12”, 68′ Marshall Super Lead (Plexi) z zestawem głośnikowym Johnson Straight Celestion Vintege 30 4 × 12”, 77′ Marshall Master Volume z zestawem głośnikowym Marshall Straight Celestion G12-T70 , 4 × 12”, 83′ Marshall JCM 800 z zestawem głośnikowym Johnson Straight Celestion Vintege 30, 4 × 12”, 63′ VOX AC 30 Top Boost z zestawem głośnikowym AC30 TB Jensen Blue Back 2 × 12” oraz 01′ Mesa/Boogie Dual Rectifier z zestawem głośnikowym Johnson Straight Celestion Vintege 30, 4 × 12”. Do dyspozycji mamy też cztery modele opracowane przez firmę DigiTech (Solo, Metal, Bright Clean i Clean Tube). Oprócz tego do wyboru mamy symulacje brzmień następujących gitarowych efektów podłogowych: Ibanez TS-9 Tube Screamer, DOD 250 Preamp/Overdrive Boss DS-1 Distortion, DigiTech Grunge, DigiTech Death Metal, oraz Electro-Harmonix Big Muff Pi.
• Blok 4: EQ – umożliwia trójpasmową korekcję barwy w zakresie od -12 db do +12 db skokowo co 3 dB, dla każdego pasma.
• Blok 5: GATE – jest typowa bramka szumów.
• Blok 6: CHORUS/FX – odpowiada za symulacje brzmień efektów modulacyjnych. Dostępne symulacje oparto na brzmieniach efektów typu CHORUS (w tym Boss CE-2), FLANGER, PHASER, TREMOLO, PANNER, VIBRATO, ROTARY SPEAKER, YAYA, AUTOYA, STEP FILTER, ENVELOPE FILTER, DETUNE, PITCH SHIFT oraz DigiTech Whammy
• Blok 7: DELAY – odpowiada za brzmienia efektów typu DELAY z czasem opóźnienia do 5 sekund i ustawieniami parametru FEEDBACK o wartościach 5%, 20 % oraz 45%
• Blok 8: REVERB – odpowiada za symulacje brzmień efektów typu REVERB. Dostępne są trzy efekty – SPRING oparty na brzmieniu FENDER TWIN REVERB oraz ROOM i HALL.
WRAŻENIA
RP 90 jest prostym w obsłudze podłogowym procesorem gitarowym. Jest to wyjątkowo nie drogie urządzenie gdzie redukcje ceny osiągnięto nie kosztem jakości a uproszczeniem edycji – wiele parametrów możemy edytować skokowo a nie płynnie, jak to ma miejsce w droższych modelach. Jakość brzmienia jest na poziomie jakości brzmienia podobnych efektów wyprodukowanych przez DigiTech – zatem każdy kto lubi brzmienie takich urządzeń będzie zadowolony z brzmienia RP 90, natomiast jak ktoś nie lubi… to po prostu tym efektem nie zainteresuje się.
PODSUMOWANIE
Testowane urządzenie jest ciekawą propozycją dla początkujących, i profesjonalnych gitarzystów. Początkujący za niewielkie pieniądze nabędą urządzenie dzięki któremu dużo naucza się o istocie gitarowego brzmienia i o pracy popularnych efektów i wzmacniaczy. Zarówno początkujący jak i „zawodowcy” z powodzeniem mogą użyć ten procesor do ćwiczeń oraz do pracy na sali prób i w domowych studiach nagrań. Tak czy inaczej wszyscy wzbogaca swoje brzmienie. Również i na scenie RP 90 może być pomocnym narzędziem, które jest łatwe w obsłudze i uniwersalne.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
Dane techniczne
Przetworniki A/D/A: 24-bitowe
Częstotliwość próbkowania: 44.1 kHz
Procesor: Audio DNA2
Liczba efektów używanych jednocześnie: 9
Liczba programów: 100 w tym 50 użytkownika
Liczba modeli efektów gitarowych, wzmacniaczy i zestawów głośnikowych: 59
Inne funkcje: automat perkusyjny, tuner
Wymiary: 216 × 50 × 165 mm
Ciężar: 0.68 kg
Cena: 377 PLN
Do testu dostarczył:
ESS Audio
ul. Graniczna 17
05-092 Łomianki-Dąbrowa
tel. (022) 7514246
Internet: www.essaudio.pl, www.digitech.com
Test ukazał się w numerze 5/2008 miesięcznika Muzyk.