W ostatnich dniach lutego, w budynku Wydziału Fizyki poznańskiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza odbyło się wydarzenie pod nazwą Sound Art Festiwal. Dwudniowe spotkanie poświęcone było innowacjom w branży audio-wideo, a ten nietypowy festiwal był jednocześnie okazją do spotkania przedstawicieli różnych sektorów branży muzycznej ze studentami poznańskich uczelni oraz tymi wszystkimi, którzy zdecydowali się odwiedzić w tych dniach Kampus Morasko.
Organizatorem Sound Art Festiwal była firma DAARS, a poza gospodarzami czyli Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza i Instytutem Akustyki UAM, wydarzenie to współorganizowały Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego i Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu. Jak przystało na miejsce, w którym odbywał się festiwal, jego program wypełniony był rozmaitymi prelekcjami, referatami i warsztatami, prowadzonymi zarówno przez przedstawicieli krajowych dystrybutorów sprzętu pro audio, jak również zaproszonych gości. Dotyczyły one m.in. homerecordingu i dokonywania pierwszych nagrań, narzędzi służących do obróbki dźwięku, adaptacji akustycznej, oprogramowania edycyjnego, nagłośnienia scenicznego, zastosowań mikserów audio i wideo, kamer 8K, realizacji dźwięku, instrumentów muzycznych i wielu innych rozwiązań z branży audio-wideo.
Nie mniej istotną częścią wydarzenia była wystawa produktów z oferty dystrybutorów przybyłych do Poznania. Na stoiskach i salach zaadaptowanych do celów odsłuchowych prezentowany był przede wszystkim sprzęt nagłośnieniowy, w tym konsolety mikserskie, zestawy głośnikowe różnego typu, mikrofony przewodowe i bezprzewodowe, wzmacniacze mocy, DI-boksy i inne akcesoria, kable czy statywy. Reprezentowany był też sprzęt studyjny w postaci chociażby monitorów odsłuchowych, interfejsów audio, mikrofonów czy słuchawek. Obecne były również – choć dużo skromniej niż wspomniane wcześniej grupy – wzmacniacze gitarowe, efekty i gitary. Zgodnie z hasłem przyświecającym Sound Art Festiwal, prezentowany był również sprzęt służący do rejestracji i obróbki materiałów wideo.
Wśród wystawców obecnych na Kampusie Morasko były takie firmy jak Audio Plus, Audiostacja, creativetools, KLOTZ, König & Meyer, Konsbud Audio, Polsound, ProAUDIO-AVT, Roland, SoundTrade, Sveda Audio czy Yamaha Commercial Audio. Swój 19-kanałowy mikrofon ZM-1 oraz nowy rejestrator ZR-1 prezentowała ponadto miejscowa ZYLIA.
Festiwal rozpoczął się w piątek 28 lutego, a oficjalną ceremonię uświetnił koncert Kameralnej Orkiestry Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. w Poznaniu „Poznańskie smyczki” pod przewodnictwem Jacka Pawełczaka, podczas którego usłyszeć można było nie tylko klasyczne instrumenty ale także… maszynę do pisania. Pierwszego dnia Sound Art Festiwal, w salach i aulach Wydziału Fizyki UAM wykłady i referaty wygłosili m.in. Robert „Litza” Friedrich, Jacek Mazur („Wykorzystanie nowoczesnych technik w realizacji dźwięku live”) i Jan Felcyn („Iluzje dźwiękowe, czyli jak mózg fałszuje percepcję słuchową”), a ponadto w programie znalazły się prelekcje i prezentacje przygotowane przez dystrybutorów. Podczas obu festiwalowych dni można było zapoznać się z różnymi instalacjami artystycznymi przygotowanymi przez studentów poznańskich uczelni. Przykładem ich były np. harfa laserowa opracowana przez Studenckie Koło Naukowe Wydziału Fizyki UAM czy też „rzeźba dźwiękowa” będąca dziełem studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu.
W sobotę 29 lutego wysłuchać można było kolejnych prelekcji. Podczas jednej z nich, prowadzonej przez Pawła Danikiewicza z firmy Polsound, poznać można było różne kwestie związane z bezprzewodową transmisją dźwięku – od zagadnień prawnych dotyczących pasm częstotliwości i ich dostępności po różnice między analogowymi i cyfrowymi systemami oraz ich najważniejsze cechy. Tego dnia wykład poprowadził także Piotr Madziar („Dźwięk stereofoniczny i dookólny w nagraniach muzycznych”), a Krzysztof Łangowski z ProAUDIO-AVT opowiadał o unikalnych rozwiązaniach technologicznych stosowanych w systemach nagłośnieniowych firmy Adamson, jak również o DI-boksach i innych akcesoriach umożliwiających sprawowanie kontroli nad sygnałami audio, oferowanych przez Radial Engineering. W sobotę odbył się również niecodzienny koncert studentów Wydziału Matematyki i Informatyki UAM oraz studentów Kompozycji Elektroakustycznej Akademii Muzycznej znanych również jako „Orkiestra Laptopowa”. Jednym z wydarzeń towarzyszących festiwalowi był ponadto konkurs na wykonanie miksu w oparciu o pliki audio udostępnione przez organizatora.
Lutowy Sound Art Festiwal był bez wątpienia ciekawą inicjatywą, która integrując ze sobą reprezentantów różnych sektorów branży muzycznej ze światem naukowym pozwoliła wykreować interesujące połączenie. Choć nie były to typowe targi muzyczne, to pozwalały zapoznać się wszystkim chętnym (trochę szkoda że niezbyt tłumnie przybyłym) ze zgromadzonym na miejscu sprzętem audio-wideo, innowacjami technologicznymi i rozwiązaniami wykorzystywanymi w studiu i na scenie. Gratulując pomysłu, życzymy jego twórcom powodzenia w organizacji kolejnych edycji, które miejmy nadzieję odbędą się z jeszcze większym rozmachem i spotkają się z dużym zainteresowaniem. Każda inicjatywa mająca na celu przybliżenie szerokiemu gronu osób rozmaitych zagadnień związanych z tworzeniem muzyki czy bardziej ogólnie pracą z dźwiękiem zasługuje bowiem na wsparcie.
Poniżej prezentujemy krótką fotorelację z tego dwudniowego wydarzenia:
Odwiedzając stoiska, poprosiłem niektórych wystawców o wypowiedzi dotyczące Sound Art Festiwal i prezentowany przez nich w Poznaniu sprzęt:
• Roman Gąsiorowski / Audio Plus
Firma Audio Plus wystawiła na Sound Art Festiwal w Poznaniu przede wszystkim produkty marek Electro-Voice i Dynacord. Znalazły się wśród nich mobilne zestawy głośnikowe z serii ELX, EKX i flagowej ETX. Mamy tu również nowe monitory sceniczne MFX, będące rozszerzeniem serii koncertowej X-Line Advance. Prezentujemy także nowe mikrofony bezprzewodowe RE3 z wymiennymi kapsułami. Jest też cała walizka riderowych, przewodowych mikrofonów ND. Sektor touringowy i rentalowy reprezentują nowe wzmacniacze mocy Dynacord TGX. Mamy tu rack z trzema końcówkami, a towarzyszy im SoniCue wyświetlany na monitorze czyli nowy program do zarządzania systemami audio. W pomieszczeniu odsłuchowym prezentujemy kolumnowe systemy PA z rodziny EVOLVE. Oprócz obecnego na rynku od dwóch lat modelu EVOLVE 50 mamy tu nowiusieńki system EVOLVE 30M, który miał premierę w styczniu na NAMM Show. Obu tych systemów można posłuchać w tej sali. Na naszym stoisku mamy również kilka produktów firmy Switchcraft, którą też mamy w dystrybucji. Są wśród nich m.in. niskoprofilowe złącza XLR, adapter 303 z trzema wbudowanymi funkcjami czy DI-box 318 dedykowany do laptopów i zastosowań multimedialnych. Nasze nagłośnienie w postaci zestawów Electro-Voice ETX12P i ETX18SP wykorzystywane jest również w Sali Rady Wydziału, gdzie odbywają się koncerty.
• Paweł Danikiewicz / Polsound
Jako firma Polsound jesteśmy po raz pierwszy na Sound Art Festiwal. Prezentujemy oczywiście to, z czego nasza firma jest znana, a zatem przede wszystkim produkty marki Shure, Meyer Sound czy DiGiCo. Pokazujemy tu też system dźwięku immersyjnego KLANG, który współpracuje bezpośrednio z wystawionymi tu konsoletami DiGiCo. Są też produkty ClearCom i Waves Audio. Wśród produktów Shure są oczywiście nasze najbardziej obecnie poszukiwane systemy bezprzewodowe z serii ULX-D i Axient Digital w swojej najbardziej rozbudowanej odsłonie ADX. Jest też Shure PSM1000, który funkcjonuje właśnie razem z prezentowanym tu systemem KLANG. Konsolety DiGiCo, które tu pokazujemy to SD12 i SD9. Prezentujemy również system ClearCom czyli najbardziej zaawansowany system interkomowy, który mamy tu w bezprzewodowej wersji FreeSpeak II. Co do Meyer Sound to na tym stoisku mamy zestawy UPM-1P, natomiast w sali odsłuchowej można posłuchać nowych zestawów punktowych ULTRA-X40 z subwooferami 750-LFC. Mamy tu też nasze najwyższej klasy monitory studyjne Meyer Sound Amie. W pomieszczeniu tym prezentowana jest również konsoleta firmy Waves Audio, której też jesteśmy dystrybutorem. Jest to mikser eMotion LV1 – niesamowita konsoleta pracująca w oparciu o oprogramowanie firmy Waves. Wykorzystuje ona zatem fantastyczne wtyczki tej firmy. Jak widać, jest to bardzo mobilny mikser. Można go łatwo spakować i jeździć z nim wszędzie tam, gdzie miejsce dla realizatora jest ograniczone. W aplikacjach teatralnych czy małych klubach jest to istotna kwestia, gdyż nie możemy wstawić tam dużej konsolety.
• Krzysztof Łangowski / ProAUDIO-AVT
Przywieźliśmy ze sobą do Poznania produkty marek, których jesteśmy wyłącznym dystrybutorem w Polsce. Są to zatem m.in. rozmaite urządzenia marki Radial Engineering (aktywne i pasywne DI-boksy – zarówno modele z transformatorami Jensen jak i przedstawiciele serii Pro, a także inne akcesoria). Mamy również okablowanie ProCab, produkty Audac i różne systemy nagłośnieniowe firmy Adamson. Oferujemy tu także możliwość posłuchania – po raz pierwszy w Polsce – aktywnych zestawów Adamson z serii CS, a dokładniej szerokopasmowych modeli CS7p, zestawionych z niskotonowymi modułami CS118. Znajdują się one w pomieszczeniu odsłuchowym, gdzie prezentujemy ponadto wzmacniacze mocy brytyjskich marek XTA Electronics i MC2 Audio, których wyłącznym dystrybutorem na Polskę także jesteśmy. Posłuchać można także pasywnych zestawów Adamson Point Series, a do Poznania przywieźliśmy ponadto moduły line-array – szerokopasmowe IS7 oraz S10, a także subwoofery IS118 oraz S119. Przygotowaliśmy również jako ProAUDIO-AVT prelekcje poświęcone rozwiązaniom technologicznym stosowanym w zestawach głośnikowych Adamson oraz DI-boksom marki Radial, stanowiącym od lat standard w branży pro audio.
Tekst i zdjęcia: Grzegorz Bartczak
Strona internetowa imprezy: soundartfestiwal.pl
Relacja ukazała się w numerze 4/2020 miesięcznika Muzyk.