W dniach 17-18 października 2019 na Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie odbyło się sympozjum techników i architektów teatru „Dźwięk, obraz i światło w obiektach widowiskowych”. Kilkudziesięciu uczestników podczas dwóch dni wysłuchało licznych wykładów oraz zapoznało się z ofertą firm dostarczających rozwiązania technologiczne dla teatrów. Na uwagę zasługiwało zwłaszcza stoisko firmy Audio Plus.
Polskie Centrum OISTAT to organizacja zrzeszająca osoby odpowiedzialne za techniczną stronę spektakli teatralnych. Ludzie, których publiczność nie widzi, a których praca jest niezbędna dla powodzenia spektaklu, co roku spotykają się na sympozjum, by obejrzeć prace swoich kolegów i zapoznać się z nowymi rozwiązaniami dla instytucji teatralnych. Tegoroczne sympozjum odbyło się w auli wydziału scenografii ASP w Warszawie 17 i 18 października. Dużym zainteresowaniem cieszyło się największe stoisko tego wydarzenia, zbudowane przez firmę Audio Plus z Łomianek. Zaprezentowano tam najnowsze systemy nagłośnieniowe L-Acoustics oraz rozwiązania komunikacyjne RTS i Pliant, które są niezbędne dla pracy teatru.
Większą część stoiska zajmowały niewielkich gabarytów, lecz dużej sprawności zestawy głośnikowe francuskiej marki L-Acoustics. Uwagę zwracały: często wykorzystywana w obiektach teatralnych „liniówka” Kiva II, charakteryzująca się delikatnym i smukłym wyglądem; niemal niewidoczny system kolumnowy Syva wraz z równie delikatnym w wyglądzie subwooferem Syva LOW; seria zestawów głośnikowych X, od miniaturowego koaksjalnego X4i aż po dwudrożny monitor X12. Ale jeszcze ważniejszym produktem pokazywanym na stoisku Audio Plus był specjalnie na tę imprezę wykonany pulpit inspicjencki. Jego działanie można było obserwować w czasie rzeczywistym – na ekranie można było oglądać prelegenta prowadzącego odczyt w sali obok, całość zaś była sterowana przez cyfrową matrycę interkomową ODIN marki RTS. Decydenci w instytucjach kultury zbyt często zapominają o znaczeniu komunikacji wewnętrznej między pracownikami teatru, których nie widzi publiczność. A przecież właśnie dzięki niej może skutecznie działać magia teatru, której pożądają widzowie. Podkreślił to podczas swojego wystąpienia dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu Audio Plus, Bartłomiej Pałka. Na stoisku firmy z Łomianek prezentowano także zdjęcia jej licznych realizacji – między innymi niedawno wyposażonej Sali Młynarskiego w warszawskim Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.
Jeden z wykładów podczas wydarzenia poprowadził inżynier Jerzy Kubiak, projektant systemów nagłośnieniowych w firmie Fotis Sound („Epoka w nagłośnieniu. L-ISA- immersyjny dźwięk przestrzenny w widowisku”). Jest to obecnie jedyny w Polsce inżynier dźwięku certyfikowany do pracy z najnowszym systemem dźwięku immersyjnego marki L-Acoustics – L-ISA. I właśnie o tym systemie opowiedział podczas wykładu. Ten produkt wyznacza kierunek rozwoju branży profesjonalnego nagłośnienia scenicznego. Polska premiera systemu L-ISA miała miejsce na początku października w Krakowie, podczas jubileuszowego koncertu Zbigniewa Preisnera z okazji 40-lecia jego pracy artystycznej.