Od wielu lat ważną częścią oferty instrumentów koncernu Yamaha są pianina cyfrowe z rodziny Clavinova. Tworzące ją serie CLP i CVP są regularnie odświeżane i aktualizowane, a modele wchodzące w ich skład wyposażane w nowe cechy i funkcje. Podczas tegorocznej edycji targów Musikmesse premierę miała najnowsza generacja pierwszej ze wspomnianych serii – CLP-600. Składa się ona z sześciu modeli, a najwyższy z nich – CLP-685 – trafił właśnie do nas na testy.
OPIS
Klasyczna, stonowana elegancja – tak pokrótce opisać można wygląd testowanego pianina, prezentującego się jak na najwyższy model przystało. Oczywiście najpierw musimy ten instrument złożyć, ale nie jest to skomplikowana operacja. Trzeba tylko pamiętać że niektóre elementy swoje ważą… Podobnie jak jego poprzednik z wcześniejszej generacji, model CLP-685 został zaprojektowany tak, aby swym wyglądem jak najbardziej przypominał akustyczne pianino. Z tego też powodu nie mamy wystającego nad bryłę pulpitu do nut – zamiast niego jest tradycyjna „półka” na podnoszonej klapie. Ta ostatnia też jest warta uwagi – składa się z trzech segmentów gdyż częściowo chowa się wewnątrz obudowy, a jej najlepsza cecha ujawnia się przy zamykaniu. Mamy tu do czynienia z wolnoopadającą klapą – wystarczy wprawić ją w ruch a zamknie się łagodnie i bezgłośnie.
O innym elemencie wyróżniającym CLP-685 na tle pozostałych pianin z nowej serii dowiadujemy się już przy składaniu instrumentu. Otóż część głośników 3-drożnego systemu nagłośnieniowego jest umieszczona w specjalnie zaprojektowanej skrzyni, którą montujemy zabudowując przestrzeń między nogami pianina. Od strony grającego zabezpieczone są one materiałem w kolorze dobranym do obudowy. Ogółem instrument wykorzystuje sześć głośników, a ich membrany są wykonane z pulpy, do produkcji której wykorzystano drewno świerkowe – takie samo z jakich robi się płyty rezonansowe w akustycznych pianinach. Ogólna moc systemu wynosi 300 W.
Kolejnym wyróżnikiem CLP-685 jest zupełnie nowa klawiatura GrandTouch, którą w nim zamontowano. Jest to doważona, dynamiczna klawiatura z mechanizmem młoteczkowym, wymykiem i przeciwwagami (ten ostatni element różni ją od CLP-675). Każdy klawisz jest niezależnie doważony dzięki czemu klawiatura jest liniowo stopniowana dla jeszcze większego realizmu. Białe klawisze są drewniane i pokryte syntetycznym odpowiednikiem kości słoniowej (w przypadku czarnych – hebanu). Klawiatura ta w dużym stopniu odpowiada wzorcom fortepianowym. Profesjonalni pianiści mogą bez szczególnego przystosowywania się wykonywać nawet klasyczne kompozycje. Mam tylko wrażenie, że głębokości wpadu klawiszy są nieco mniejsze niż w fortepianie, ale też odczucie to niknie po bardzo krótkiej chwili. Na CLP-685 gra się bez większych kompromisów w odniesieniu do klasycznych pianin. Akordy wybrzmiewają zgodnie z oczekiwaniami i nie tracą przy tym istotnych alikwotów. Testowane pianino udostępnia pięć ustawień reakcji na dynamikę oraz umożliwia ustawienie stałej wartości VELOCITY.
Dostęp do wszystkich gniazd, w które wyposażono CLP-685 mamy od przodu zatem możemy spokojnie dostawić instrument do ściany. Pianino udostępnia stereofoniczne wejście AUX typu jack 1/8”, główne wyjście AUX OUT (L/L+R, R), dwa wyjścia słuchawkowe oraz wejście AUX PEDAL dla opcjonalnego kontrolera nożnego. Do dyspozycji mamy też złącza MIDI (IN, OUT, THRU) oraz porty USB – TO HOST i TO DEVICE. Oczywiście trzeba też pamiętać aby podczas składania do odpowiednich gniazd podłączyć skrzynię z głośnikami oraz kabel wyprowadzony od pedałów. Do podwieszenia słuchawek pod klawiaturą służy dedykowany hak.
Pianino jest wyposażone w trzy pedały, które standardowo pełnią funkcje SOFT, SOSTENUTO i SUSTAIN. Nie zapomniano też o funkcji półpedału, a ponadto zastosowano nawiązującą do fortepianów krzywą pracy pedału Damper (GP Response Damper Pedal). Z poziomu menu możemy programowo zmienić tryb pracy każdego z pedałów (także dodatkowego podłączonego do gniazda AUX PEDAL). Wśród dodatkowych funkcji są m.in. Sustain Continuously, Expression oraz Pitch Bend (obniżenie lub podwyższenie dźwięku). Jeśli będziemy korzystać z barw organowych, przyda się możliwość przypisania do pedałów parametrów związanych z efektami Rotary i VibeRotor.
BARWY
Tak jak wszystkie modele z nowej serii, pianino CLP-685 charakteryzuje się 256-głosową polifonią, jednak oferuje więcej barw niż pozostałe. Do dyspozycji mamy ogółem 49 presetów, a także 14 zestawów perkusyjnych/SFX oraz bank XG z 480 programami barw. Dwa najważniejsze presety to barwy oparte na próbkach fortepianów Yamaha CFX i Bösendorfer Imperial. Dzięki skrupulatnemu spróbkowaniu wszelkich niuansów otrzymaliśmy wysokiej jakości presety, które w połączeniu z klawiaturą, systemem nagłośnienia i zastosowanymi technologiami pozwalają zbliżyć się do akustycznych pierwowzorów. Warto zaznaczyć że barwa fortepianu CFX została zarejestrowana binauralnie przez co gdy podłączymy słuchawki zyskujemy zupełnie inne odczucia niż używając systemu nagłośnieniowego. W banku PIANO są też barwy oparte na próbkach pianina SU7 i fortepianu C7, jak i kilka innych stworzonych z myślą o różnych stylach i gatunkach muzycznych. Wszystkie te presety wykorzystują technologię Virtual Resonance Modeling (VRM), a większość także efekt Key-off. Regulację ich parametrów – a także innych – umożliwia zestaw wirtualnych narzędzi Piano Room pozwalających dostosować fortepianowe presety do naszych oczekiwań. Do dyspozycji mamy symulację klapy, możliwość regulacji jasności dźwięku, stroju czy pogłosu, a także efektów VRM, wśród których znajdziemy nie tylko symulację rezonansu strun i pedału Damper ale także alikwotów i obudowy. CLP-685 udostępnia też kilka barw pianin elektrycznych, barwy organów piszczałkowych i elektromechanicznych, a także dodatkowe barwy instrumentów smyczkowych, basów akustycznych i elektrycznych, klawesynu, wibrafonu, marimby, czelesty czy gitar. Dwie najważniejsze barwy fortepianowe (CFX Grand i Bösendorfer) odzwierciedlają w dużym stopniu te na których są wzorowane. Pozostałe barwy odwoływane wobec akustycznych klawiatur są raczej ciekawostkami, które wykorzystywane będą chyba częściej w szczególnych okolicznościach stylistycznych lub nagraniowych. Barwy elektrycznych pianin, organów kościelnych i organów Hammonda są bardzo dobre, a instrumentów smyczkowych, gitar i padów dobre lub takie sobie. Z tych ostatnich korzystać będziemy jednak głównie (jeśli w ogóle) używając dostępnych w instrumencie funkcji DUAL lub SPLIT czyli nakładając na siebie dwie różne barwy na całej długości klawiatury albo dzieląc ją na dwie strefy (z obu funkcji możemy korzystać też jednocześnie). Skoro już o dzieleniu mowa to do dyspozycji mamy też funkcję DUO w ramach której klawiatura zmienia się w dwie mniejsze o tym samym jednak zakresie dźwięków dzięki czemu np. nauczyciel i uczeń mogą grać to samo.
INNE FUNKCJE
Poza wymienionymi wyżej efektami pozwalającymi wpłynąć na charakter barw fortepianowych, CLP-685 udostępnia też inne, dostępne dla wszystkich presetów. Do dyspozycji mamy sześć typów pogłosu, trzy efekty Chorus oraz 11 algorytmów w bloku Effect (m.in. Delay, Echo, Rotary, Tremolo, VibeRotor, Phaser, AutoWah). Poziom każdego z trzech bloków efektowych możemy ustawiać niezależnie. Pianino udostępnia też efekt Brilliance, a także Intelligent Acoustic Control i Stereophonic Optimizer.
W odróżnieniu od serii CVP, w modelach CLP nie mamy sekcji automatycznego akompaniamentu, ale dostępne są gotowe podkłady rytmiczne, które możemy wykorzystać do ćwiczenia czy po prostu grania. Do wyboru mamy 20 różnych patternów i są one przydatnym dodatkiem. CLP-685 daje też możliwość odtwarzania utworów – zarówno zapisanych w pamięci jak i umieszczonych na podłączonym nośniku USB. Kolekcja fabrycznie wgranych utworów obejmuje m.in. banki 50 Classics i Lesson. Pianino wyposażono w kilka funkcji przydanych podczas ćwiczenia (możliwość wyciszenia partii prawej lub lewej ręki, regulacja tempa oraz proporcji między odtwarzanym utworem a klawiaturą). Możemy też podłączyć zewnętrzny odtwarzacz audio do wejścia AUX albo skorzystać ze wsparcia dla technologii Bluetooth i streamingu audio ze sparowanego urządzenia. Instrument umożliwia też nagrywanie naszych dokonań, a do dyspozycji mamy zarówno 16-ścieżkowy sekwencer MIDI jak i rejestrator audio (zapis w formacie WAV; 16-bit/44.1 kHz). Pianino wyposażono również w metronom z możliwością wyboru metrum oraz regulacją głośności i tempa. Port USB TO HOST umożliwia dwustronną komunikację z komputerem lub urządzeniami mobilnymi. Dzięki temu możemy korzystać z rozmaitych aplikacji, w tym służących do rejestracji dźwięku czy komunikatów MIDI. Dzięki tradycyjnym gniazdom MIDI mamy również możliwość połączenia z różnymi instrumentami i urządzeniami.
PODSUMOWANIE
Testowane pianino przypomina gabarytami swojego antenata akustycznego, z tym, że jest mniejsze i prezentuje się szlachetniej. Zastosowane w nim rozwiązania jeszcze bardziej wzmacniają to wrażenie. Nowo opracowana klawiatura GrandTouch jest naprawdę wysokiej jakości – zarówno od strony mechanicznej jak i dzięki rozwiązaniom programowym. Także system nagłośnieniowy z odpowiednio rozlokowanymi głośnikami (w głównej, górnej części oraz w skrzyni na dole) sprawia że dźwięk rozchodzi się naturalnie i mamy wrażenie że instrument gra całym sobą. Wysokiej jakości są także dwie główne barwy fortepianowe oparte na próbkach konkretnych akustycznych instrumentów (Yamaha CFX, Bösendorfer Imperial). Także pozostałe presety dają dużo radości z grania. W sumie CLP-685 jest przykładem solidnego pianina cyfrowego, na którym oprócz repertuaru pianistycznego, można wykonywać utwory w różnych stylach – do tego z własną sekcją rytmiczną.
Rozwiązania technologiczne zastosowane w testowanym instrumencie sprawiają że powinien on zadowolić i spełnić oczekiwania nawet konserwatywnie nastawionych pianistów. Jeśli szukamy instrumentu cyfrowego, którego klawiatura, barwy i wygląd zewnętrzny są blisko akustycznego pierwowzoru to model CLP-685 z pewnością jest pianinem, które należy brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji.
Tekst: Grzegorz Bartczak i Piotr Kałużny
DANE TECHNICZNE
Klawiatura: dynamiczna, doważona z mechanizmem młoteczkowym GrandTouch (88 klawiszy)
Polifonia: 256-głosowa
Barwy: 49 + 14 zestawów perkusyjnych/SFX, bank XG (480 programów)
Efekty: REVERB (6 typów), CHORUS (3 typy), BRILLIANCE (7 typów), EFFECT (11 typów), Intelligent Acoustic Control, Stereophonic Optimizer
Wejścia/wyjścia: AUX IN [jack 1/8”], AUX OUT (L/L+R, R), słuchawkowe × 2, MIDI (IN, OUT, THRU), AUX PEDAL, USB (TO HOST, TO DEVICE)
Nagłośnienie: 6 głośników – (16 cm + 8 cm + 2.5 cm) × 2; moc – (50 W + 50 W + 50 W) × 2
Wymiary: 1461 × 1027 × 477 mm
Ciężar: 83 kg
Cena: 18152 PLN
Instrument został udostępniony do testu dzięki uprzejmości sklepu Music Store w Poznaniu – ul. Wielka 21, tel. (61) 8528214, sklepmuzyczny.pl
Dystrybutor:
Yamaha Music Europe GmbH Oddział w Polsce
ul. Wielicka 52
02-657 Warszawa
tel. (22) 8800888
Internet: pl.yamaha.com