W historii ludzkości nie brak przykładów na to, jak ludzie – tworząc narzędzia mające w założeniu pomóc w rozwiązywaniu konkretnych problemów i ułatwiać wykonywanie określonych czynności – nie zauważają momentu przekroczenia swoistej „granicy bezpieczeństwa” lub dostrzegają ją zbyt późno. Entuzjazm często przesłania potencjalne zagrożenia, tym bardziej jeśli nowinki upraszczają nam życie i pozwalają robić rzeczy, których sami bez nich często nie potrafilibyśmy wykonać. Technologie wykorzystujące sztuczną inteligencję weszły w nasze życie z impetem i otaczają nas coraz szerzej. O ile dla wielu osób – w tym muzyków, kompozytorów, autorów piosenek czy twórców treści audiowizualnych – rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji mogą być wsparciem dla ich kreatywnego procesu, problem pojawia się gdy zaczynają one ich zastępować. Jeśli kwestia jej używania zostanie źle uregulowana, generatywna sztuczna inteligencja może bowiem zagrozić twórcom oraz ich karierom i źródłom utrzymania. Temu właśnie tematowi postanowiła przyjrzeć się Międzynarodowa Konfederacja Związków Autorów i Kompozytorów (CISAC) zlecając badanie nad ekonomicznym wpływem sztucznej inteligencji na branżę muzyczną i audiowizualną. Z jego wyników, o których piszemy w jednym z artykułów opublikowanych w tym tygodniu, wynika że w najbliższych latach twórcy ryzykować będą utratę sporej części swoich obecnych dochodów. Z rosnących zysków cieszyć się będą za to firmy technologiczne dostarczające rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji. W ponad dwudziestu artykułach, które w ostatnich dniach pojawiły się na naszej stronie pisaliśmy też o kilku filmach dokumentalnych poświęconych muzykom, wybranych premierach fonograficznych czy nowym muzycznym talent show. Opublikowaliśmy też relacje z koncertów Tigrana Hamasyana i Spiętego. W artykułach dotyczących instrumentów, sprzętu i oprogramowania muzycznego pisaliśmy m.in. looperze Zoom MS-90LP+ MultiStomp, funkcji EARS dostępnej w urządzeniach firmy DirectOut, nowych presetach dodanych do elektronicznych perkusji Yamaha DTX oraz wtyczce oferowanej przez firmy Focusrite i Novation. Na naszej stronie pojawiły się też materiały poświęcone pianinu Casio AP-300, preampom z serii Cloudlifter czy prawidłowemu ustawianiu monitorów studyjnych.
Te i inne tematy znajdziecie w nowym wydaniu Tygodnika Muzyk, do lektury którego zapraszamy.
SPRZĘT / OPROGRAMOWANIE
Zoom MS-90LP+ – looper z serii MultiStomp
Firma Zoom zaprezentowała szósty model wchodzący w skład nowej generacji serii MultiStomp – MS-90LP+. Tym razem nie jest to jednak multiefekt, lecz looper. Urządzenie pozwala nagrywać wielowarstwowe pętle trwające do 90 minut, zapisując materiał w stereofonicznych plikach WAV. Jest to pierwszy looper, który nie tylko wykorzystuje podwójne przetworniki A/D, ale obsługuje także 32-bitowe nagrywanie zmiennoprzecinkowe. Do dyspozycji mamy w nim 100 komórek pamięci na pętle, kolekcję podkładów rytmicznych, efekty oraz kilka dodatkowych funkcji.
Poznajcie funkcję EARS dostępną w urządzeniach DirectOut
W urządzeniach firmy DirectOut takich jak procesory i konwertery z serii PRODIGY czy MAVEN zaimplementowano funkcję EARS (Enhanced Automatic Redundancy Switching) zapewniającą redundancję sygnałów audio i zapobiegającą przerwaniu sygnału wyjściowego w przypadku nagłej awarii jednego z wykorzystywanych przez nas urządzeń. Firma Commercial Audio będąca dystrybutorem tych produktów opublikowała film demonstrujący działanie tej funkcji w praktyce.
Novation i Focusrite rozdają wtyczkę iZotope Ozone 11 Elements
Firmy Focusrite i Novation przygotowały akcję, w ramach której użytkownicy produktów obu tych marek mogą zdobyć bezpłatnie wtyczkę iZotope Ozone 11 Elements oferującą zestaw narzędzi pozwalających rozpocząć przygodę z masteringiem. Jeśli mamy choć jeden zarejestrowany produkt którejś z tych firm (np. interfejs audio, klawiaturę sterującą czy syntezator) powinniśmy znaleźć wspomniany plug-in na naszym koncie. Aby go zdobyć wystarczy podążać za instrukcjami, a czas na to mamy do 6 stycznia 2025 roku.
Jak brzmią nowe zestawy dostępne w elektronicznych perkusjach Yamaha DTX?
W niedawnej aktualizacji firmware’u dla modułów dźwiękowych DTX-PRO i DTX-PROX wykorzystywanych w elektronicznych perkusjach DTX6, DTX8 i DTX10 firmy Yamaha dodano m.in. 30 zupełnie nowych zestawów perkusyjnych. Są to zarówno „kity” bazujące na multipróbkach akustycznych perkusji tej firmy, jak i hybrydowe. Kilkunastu z nich możemy posłuchać w klipach wideo przygotowanych przez producenta.
Katrina Suroveca gra Rachmaninowa na pianinie Casio AP-300
Pianino cyfrowe AP-300 firmy Casio, o które wzbogaciła się niedawno seria Celviano, jest wyposażone w dynamiczną, doważoną klawiaturę z mechanizmem młoteczkowym oraz kilka barw fortepianowych. Te cechy wraz z niektórymi funkcjami dostępnymi w tym instrumencie sprawiają, że modelu tego możemy z powodzeniem używać do grania klasycznego repertuaru. Przykładem tego jest klip wideo, w którym łotewska pianistka Katrina Suroveca wykonuje jedno z preludiów Siergieja Rachmaninowa.
Jak ustawić monitory studyjne? – poradnik wideo
Firma Aplauz będąca dystrybutorem m.in. produktów marki Neumann opublikowała klip wideo, w którym przybliżyła kilka podstawowych zasad, mogących przydać się nam przy ustawianiu monitorów odsłuchowych w domowym studiu. Poruszono w nim m.in. takie kwestie jak lokalizacja stanowiska pracy i odsłuchów czy odpowiednie ustawienie monitorów względem nas, jak również niepożądane odbicia i radzenie sobie z nimi, dopasowywanie brzmienia monitorów do naszych preferencji czy korzystanie z kalibracji.
Jak używać „aktywatorów” mikrofonowych Cloudlifter?
W ofercie firmy Cloud Microphones znajdziemy m.in. preampy mikrofonowe z rodziny Cloudlifter, określane przez producenta mianem „aktywatorów”. Urządzenia te mogą współpracować z mikrofonami dynamicznymi, pojemnościowymi, wstęgowymi i lampowymi. Do wyboru mamy modele oferujące jeden, dwa lub cztery kanały, wymagające zasilania Phantom +48V i zapewniające do 25 dB wzmocnienia przy stałej impedancji wejściowej 3 kOhm. O tym jak używać tych preampów w praktyce możemy dowiedzieć się z klipu wideo opublikowanego przez producenta.
Pro-Q 4 – nowa wersja wirtualnego korektora firmy FabFilter
Tronic – wirtualny syntezator perkusyjny firmy Sampleson
WYDARZENIA/MUZYCY
Dawid Podsiadło zaprezentował utwór „Pięknie płyniesz” promujący koncertowy dokument
„Dawid Podsiadło – Dokumentalny” to film dokumentalny będący podsumowaniem tegorocznej stadionowej trasy koncertowej, podczas której artysta wystąpił przed pół milionem widzów. Dokument w reżyserii Tomasza Knittela pokazuje Dawida nie tylko na scenie, ale przede wszystkim za kulisami. Film miał już premierę kinową, a 18 grudnia trafi na jedną z platform internetowych. Z tej okazji Podsiadło zaprezentował singiel „Pięknie płyniesz” promujący ten dokument.
Phil Collins wciąż czuje się głównie perkusistą
Pogarszający się stan zdrowotny Phila Collinsa sprawił, że artysta ten musiał zrezygnować z gry na perkusji, a i śpiewanie przychodziło mu z dużą trudnością. Mimo wszystko, muzyk ten zdaje się nie tracić nadziei, że jeszcze kiedyś uda mu się zagrać na bębnach, choć szanse na to nie są zbyt duże. O tym m.in. Phil mówi w zwiastunie filmu dokumentalnego, opublikowanym przez serwis Drumeo. Poza samym bohaterem, w dokumencie „Phil Collins: Drummer First” zobaczymy i usłyszymy także innych znanych perkusistów wypowiadających się na jego temat.
Olivia Dean wyda album koncertowy
W maju br. angielska piosenkarka Olivia Dean dała trzy wyprzedane koncerty w jednej ze słynnych londyńskich sal. W przyszłym tygodniu premierę będzie miał album „Live At Eventim Apollo” będący zapisem tych wieczorów. Podczas koncertów artystka wykonywała zarówno utwory z debiutanckiej płyty jak i tegoroczne single. Wersja cyfrowa tego wydawnictwa będzie zawierała 16 utworów, natomiast na fizyczną wersję 2LP trafi 20 piosenek.
Liczy się jakość – Gootovsky prezentuje dwa wyjątkowe albumy
W poniedziałek 16 grudnia premierę będą miały dwa wydawnictwa sygnowane przez Dariusza Gutowskiego, kompozytora i producenta muzycznego nagrywającego jako Gootovsky. Tego dnia ukaże się wersja płyty „Virtual Concert” na podwójnym winylu, dostępnej dotąd tylko w streamingu. Jest to kolekcja zaaranżowanych na nowo utworów z poprzednich albumów, nagranych przy udziale ponad trzydzieściorga muzyków. Premierę będzie miał też nowy album „CDXXXII” zrealizowany wspólnie z pianistą Dominikiem Kisielem, który trafi do serwisów streamingowych.
Nadchodzą zmiany w regulaminie przyznawania Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt
Związek Producentów Audio Video opublikował nowy regulamin dotyczący przyznawania Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt, który wejdzie w życie z początkiem 2025 roku. Wprowadzone w nim zmiany dotyczą przede wszystkim nowych, wyższych progów dla singli. Zmieniony regulamin wprowadza też wyższy przelicznik sprzedaży cyfrowej albumów na jednostki fizyczne. Od nowego roku zrównane zostaną także progi dla repertuaru krajowego i zagranicznego, a sprzedaż nośników winylowych będzie teraz liczona wyżej niż sprzedaż płyt CD.
CISAC ogłasza wyniki badań nad ekonomicznym wpływem sztucznej inteligencji na branżę muzyczną i audiowizualną
Międzynarodowa Konfederacja Związków Autorów i Kompozytorów CISAC opublikowała wyniki zleconego przez siebie badania nad ekonomicznym wpływem generatywnej sztucznej inteligencji na branżę muzyczną i audiowizualną. Jego autorzy przyjrzeli się zarówno aktualnej sytuacji, jak również spróbowali przedstawić prognozę na najbliższych pięć lat. Z raportu wynika, o ile firmy technologiczne cieszyć się będą z zysków, to twórcy ryzykować będą utratą dużej części swoich obecnych dochodów.
Skubas wystąpi w Krakowie promując album „W ogień”
Young Leosia, Pezet i Malik Montana jurorami programu „Rap Generation”
„Becoming Led Zeppelin” – poznaliśmy datę premiery dokumentu o legendzie rocka
„Lombard 40/40” – wyjątkowy projekt słynnego polskiego zespołu
Lauren Mayberry wydała album „Vicious Creature”
Tigran Hamasyan zamknął tegoroczną edycję festiwalu „Starzy i Młodzi czyli Jazz w Krakowie”