Międzynarodowa Konfederacja Związków Autorów i Kompozytorów CISAC opublikowała wyniki zleconych przez nią badań nad ekonomicznym wpływem sztucznej inteligencji na branżę muzyczną i audiowizualną. Wynika z nich, że przyszłość ludzi będących twórcami może być zagrożona przez generatywną sztuczną inteligencję…
CISAC reprezentująca ponad 5 milionów twórców z całego świata, zleciła przeprowadzenie tego globalnego badania firmie PMP Strategy. Zgodnie z tytułem – „Study on the economic impact of Generative AI in the Music and Audiovisual industries” – celem badania było zmierzenie wpływu ekonomicznego generatywnej sztucznej inteligencji na przemysł muzyczny i audiowizualny. Jednym z jego kluczowych ustaleń jest to, że w ciągu najbliższych pięciu lat dzięki generatywnej sztucznej inteligencji wzbogacą się firmy technologiczne, przy jednoczesnym znaczącym zagrożeniu dochodom twórców-ludzi.
W komunikacie informującym o wynikach tego badania podano, że o ile w ciągu najbliższych pięciu lat przychody dostawców Gen AI będą gwałtownie rosły, twórcy ryzykują utratę dużej części swoich obecnych dochodów z powodu substytucyjnego wpływu sztucznej inteligencji na dzieła stworzone przez człowieka. Obliczono, że mimo dostarczania kreatywnego paliwa dla rynku treści „Gen AI”, do roku 2028 twórcy muzyki i materiałów audiowizualych mogą liczyć się ze stratą odpowiednio 24% i 21% swoich przychodów. Łącznie ma to oznaczać stratę w wysokości 22 mld euro w okresie 5 lat (10 mld euro w muzyce; 12 mld euro w branży audiowizualnej).
W sektorze muzycznym rynki streamingu i bibliotek muzycznych będą silnie dotknięte przez AI. Przewiduje się, że do 2028 roku muzyka Gen AI będzie stanowić około 20% przychodów tradycyjnych platform streamingu muzycznego i około 60% przychodów bibliotek muzycznych. Prognozowana strata przychodów ma być znacząca również dla twórców audiowizualnych. Najsilniejszy wpływ odczują tłumacze i osoby zajmujące się dubbingiem i napisami. W ich przypadku ryzykiem straty objętych może być 56% przychodów. Spokojnie nie mogą spać także scenarzyści i reżyserzy, gdyż sztuczna inteligencja może „skanibalizować od 15 do 20% ich przychodów..
Co więcej, w badaniu wykazano że rynek treści muzycznych i audiowizualnych generowanych przez sztuczną inteligencję będzie rósł wykładniczo w ciągu najbliższych pięciu lat, zwiększając się z obecnych około 3 miliardów euro do 64 mld euro w 2028 roku. Autorzy badania oceniają, że w wyniku tego wykładniczego wzrostu na rynku muzyki i treści audiowizualnych, do roku 2028 przyszłe przychody dostawców Gen AI wzrosną do rocznych przychodów w wysokości 4 mld euro w przypadku muzyki (w porównaniu z 0.1 miliarda euro w 2023 roku) i 5 miliardów euro w przypadku treści audiowizualnych (w porównaniu z 0.2 mld euro). Są to przychody pochodzące bezpośrednio z nielicencjonowanej reprodukcji dzieł twórców, co stanowi transfer wartości ekonomicznej od twórców do firm AI.
Jednym z wniosków wynikających z przeprowadzonego badania jest też stwierdzenie, że w przypadku niezmienionych ram regulacyjnych twórcy przegrają na dwóch frontach, doznając utraty dochodów z powodu nieautoryzowanego wykorzystania ich dzieł przez modele sztucznej inteligencji bez wynagrodzenia, a także przez zastąpienie ich tradycyjnych strumieni dochodów z powodu efektu substytucyjnego produktów generowanych przez sztuczną inteligencję, konkurujących z dziełami tworzonymi przez człowieka.
Obecny prezes CISAC, czyli Björn Ulvaeus znany wszystkim z zespołu ABBA, widzi w tym badaniu wskazówkę dla decydentów politycznych w debatach legislacyjnych na całym świecie. Powiedział on:
Dla twórców wszelkiego rodzaju, od autorów piosenek przez reżyserów filmowych i scenarzystów po kompozytorów filmowych, sztuczna inteligencja ma moc otwierania nowych i ekscytujących możliwości. Musimy jednak zaakceptować, że jeśli zostanie źle uregulowana, generatywna sztuczna inteligencja ma również moc wyrządzania wielkich szkód ludzkim twórcom, ich karierom i źródłom utrzymania. Który z tych dwóch scenariuszy zostanie zrealizowany? Będzie to w dużej mierze zależało od wyborów dokonanych przez decydentów politycznych w przeglądach legislacyjnych, które obecnie trwają na całym świecie. Ważne jest, abyśmy wprowadzili właściwe regulacje, chronili prawa twórców i pomogli rozwinąć środowisko sztucznej inteligencji, które chroni ludzką kreatywność i kulturę.
Na stronie internetowej CISAC dostępne jest zarówno skrócone podsumowanie zrealizowanego badania, jak również jego pełna wersja wraz z opisem metodologii i innymi informacjami. Materiały te można pobrać w formie plików PDF.
Więcej informacji na stronie www.cisac.org.