Dla gitarzystów nazwa TC Electronic znaczy mniej więcej tyle, co Dunlop dla wielbicieli motoryzacji. Większość urządzeń gitarowych TC Electronic charakteryzuje stabilne brzmienie. Słowo „stabilne” chyba najlepiej oddaje istotę tego zjawiska: gdy podłączy się urządzenie TC Electronic to brzmienie zestawu gitarowego nabiera określonego charakteru. I o ten charakter właśnie chodzi tym, którzy są zwolennikami efektów tej firmy. Dziś do testów otrzymaliśmy dwa nowe efekty podłogowe przesterowujące sygnał – MojoMojo i Dark Matter. Zobaczmy jak się sprawują.
MojoMojo Overdrive
Ten model jest efektem typu overdrive, który pozwala uzyskiwać brzmienie zbliżone do oferowanego przez wzmacniacze lampowe rozkręcone „na cały regulator”. Urządzenie umieszczono w masywnej, metalowej obudowie, w której dolną część przykręcono do jednolitej reszty obudowy. Taki typ konstrukcji jest najlepszy pod względem wytrzymałości w warunkach użytkowania efektu na scenie. Od spodu obudowy umieszczono cztery gumowe podstawki zapewniające stabilność pozycji efektu na powierzchni sceny. Znajdziemy tam również stosunkowo dużą główkę śruby, której odkręcenie pozwala na zdjęcie dolnej części obudowy, dając dostęp do pojemnika na baterie zasilającą 9V. Sygnał z gitary wprowadzamy poprzez dedykowane, niesymetryczne gniazdo wejściowe typu jack 1/4” znajdujące się tradycyjnie na prawym boku obudowy. Po lewej stronie umieszczono z kolei niesymetryczne gniazdo wyjściowe typu jack 1/4”. Z tyłu obudowy ulokowano gniazdo służące do podłączenia zasilacza zewnętrznego.
MojoMojo wyposażono w cztery potencjometry obrotowe, służące do edycji parametrów pracy urządzenia oraz w przełącznik nożny włączający urządzenie. Dwa potencjometry to tradycyjne DRIVE i LEVEL, za pomocą których można regulować odpowiednio stopień przesterowania sygnału i poziom głośności efektu. Jak już wspomniałem wyżej MojoMojo służy do uzyskiwania brzmienia podobnego do brzmienia wzmacniacza lampowego, którego poziom głośności na kanale czystym jest w maksymalnej pozycji. Dzięki MojoMojo gitarzyści mogą uzyskiwać takie brzmienie przy każdym poziomie głośności. Przy projektowaniu MojoMojo konstruktorzy nie stawiali sobie za cel naśladowania brzmienia konkretnego modelu, tylko starali się zachować oryginalne brzmienie instrumentu. Dlatego też MojoMojo nie dobarwia tylko przesterowuje sygnał. Dzięki tej właściwości testowany efekt może być używany jako booster. Kolejną właściwością MojoMojo jest fakt, że stopień przesterowania sygnału zależy od artykulacji grającego, tak jak w przypadku prawdziwych wzmacniaczy lampowych. Umożliwia to wykorzystywanie potencjometru VOLUME w gitarze tak jak przy grze na prawdziwym, lampowym wzmacniaczu.
Kolejną właściwością testowanego efektu jest zachowanie oryginalnego poziomu zawartości tonów niskich w sygnale. MojoMojo wyposażono w przełącznik VOICE, za pomocą którego możemy wybrać dwa tryby reakcji efektu na zawartość tonów niskich. Dzięki tej funkcji efekt pozwala kreować brzmienia pełne, mięsiste a jednocześnie selektywne. Ostatnia, ale nie mniej ważna właściwość MojoMojo to fakt, że potencjometry korekcji (BASS i TREBLE) mimo z pozoru niezbyt wielkiego zakresu działania oferują realnie użyteczne barwy przy każdym ustawieniu.
Dark Matter Distortion
Ten efekt pozwala uzyskać brzmienie typu crunch. Urządzenie umieszczono w identycznej obudowie co efekt opisywany powyżej. Różnica jest oczywiście w kolorze, co widać na zdjęciach oraz w zawartości, co słychać po podłączeniu. Typ obudowy, sposób umieszczenia gniazd, przełączników i potencjometrów jest podobny do modelu opisywanego wyżej (w przypadku efektu Dark Matter, miejsce pokrętła DRIVE zajęła gałka GAIN), zatem skupimy się tylko na elementach różniących. Przełącznik VOICE pozwala w tym przypadku wybierać pomiędzy dwoma rodzajami przesterowania sygnału. Można by te dwa rodzaje określić nazwami VINTAGE i MODERN. W trybie VINTAGE brzmienie jest bardziej ciepłe i mięsiste, a w trybie MODERN bardziej krzykliwe i ostre. Testowany efekt pozwala uzyskiwać praktycznie wszystkie możliwe odmiany efektu crunch, od najcieplejszych i delikatnych poprzez mięsiste, rockowe „solówkowe” aż po mocno przesterowane współczesne brzmienia. Tak jak i MojoMojo, testowany efekt umożliwia pełne wykorzystywanie potencjometru głośności w gitarze w celu różnicowania stopnia nasycenia przesteru.
PODSUMOWANIE
Testowane urządzenia są efektami wysokiej klasy brzmieniowej. Nie muszę chyba wspominać, że wyposażono je w tryb True Bypass, ponieważ od jakiegoś czasu stało się to standardem w dobrych efektach gitarowych. Gama brzmień, które można wykreować za pomocą każdego z testowanych urządzeń jest ogromna, ale łączy je wysoka jakość, dynamika oraz zachowanie naturalnego brzmienia gitary. Jako ciekawostkę nadmienię fakt, że testowane urządzenia mogą współpracować ze sobą, co pozwala uzyskać selektywne, bogate w alikwoty brzmienie typu lead. Efekty zdecydowanie godne polecenia.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Elementy kontroli: LEVEL, VOICE, BASS, TREBLE; DRIVE (tylko MojoMojo), GAIN (tylko Dark Matter)
Wejścia/wyjścia: INPUT, OUTPUT
Zasilanie: bateria 9V, zewnętrzny zasilacz
Wymiary: 72 × 122 × 50 mm
Ciężar: 300 g (bez baterii)
Cena: 590 PLN każdy
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Główna 20A
03-113 Warszawa
tel. (022) 6161398
Internet: www.audiostacja.pl, www.tcelectronic.com
Test ukazał się w numerze 11/2011 miesięcznika Muzyk.