Połączenie korpusu mahoniowego z przetwornikami EMG 81 i 85 jest w pewnym sensie klasyczne w przypadku wielu współczesnych instrumentów. Taki też instrument opisałem w innym teście. Tym razem do testów otrzymaliśmy gitarę siedmiostrunową z korpusem z olchy (przy podobnym jak w opisywanym w innym miejscu przypadku zestawem przetworników). Zobaczmy jaki efekt da takie połączenie w przypadku instrumentu – tej samej serii co opisywany poprzednio.
OPIS
Banshee-7 Active jest precyzyjnie wykonanym i estetycznie zaprojektowanym instrumentem o konstrukcji typu bolt-on. Jak wspomniałem, korpus instrumentu wykonano z olchy. Umieszczona na nim płyta wierzchnia zrobiona jest z klonu wzorzystego. Górną krawędź korpusu ozdobiono bindingiem z kilku warstw półprzezroczystego materiału sztucznego. Przykręcany gryf w testowanej gitarze wykonano z kawałków klonu i drzewa orzechowego. Profil gryfu jest „wyścigowy” co w znacznym stopniu równoważy większą niż w przypadku gitar sześciostrunowych szerokość podstrunnicy. Podobnie jak w przypadku poprzednio opisywanego instrumentu, szyjkę w Banshee-7 Active dostosowano do potrzeb gitarzystów preferujących szybkie pasaże solowe. W tym modelu zastosowano jednak inny profil – Ultra Thin „C”. W hebanowej podstrunnicy umieszczono dwadzieścia cztery progi X-Jumbo. Te o numerach 3, 5, 7, 9, 12, 15, 17, 19, 21 i 24 oznaczone są zarówno na samej podstrunnicy (kropkami z materiału sztucznego o wyglądzie masy perłowej) jak i z jej boku (pojedyncze białe kropki). Menzura tej siedmiostrunowej gitary wynosi 26.5”. W testowanym instrumencie zastosowano siodełko GraphTech XL Black Tusq. Szerokość siodełka wynosi 48 mm, natomiast zastosowana tu podstrunnica charakteryzuje się zmiennym promieniem (od 12 do 16 cali). Na wysokości pierwszego progu grubość gryfu wynosi 19 mm, a na wysokości dwunastego – 20 mm. Korpus łączy się z szyjką na wysokości dwudziestego progu struny B7 oraz dwudziestego trzeciego progu struny E1, a zastosowane wcięcia dają łatwy dostęp do wszystkich pozycji na gryfie.
W testowanym instrumencie zastosowano dwa przetworniki EMG przystosowane do gitar 7-strunowych. Do dyspozycji mamy EMG 81-7 przy mostku oraz EMG 85-7 przy gryfie. Przetworniki zamontowano bezpośrednio w korpusie instrumentu. Układ elektroniczny jest aktywny, zasilany baterią 9 V. Instrument wyposażono w dwa pokrętła, z których pierwsze służy do określenia poziomu głośności, natomiast drugim potencjometrem regulujemy barwę. Do dyspozycji mamy ponadto 3-pozycyjny przełącznik.
Gitara Banshee-7 Active została ponadto wyposażona w stały mostek Hipshot ze strunami przeciąganymi przez korpus, który jak inne rozwiązania tego typu znacznie poprawia walory brzmieniowe instrumentu. W instrumencie zastosowano blokowane klucze Schecter w układzie 3+4. Gniazdo wyjściowe (jack 1/4”) oraz zaczepy na pasek znajdziemy tam, gdzie tradycyjnie należy się ich spodziewać. Z tyłu korpusu ulokowano pojemnik na baterię zasilająca układ elektroniczny oraz płytkę z czarnego tworzywa sztucznego osłaniającą złącza potencjometrów i przełącznika.
WRAŻENIA
Muszę stwierdzić, że projektantom i konstruktorom testowanego instrumentu należą się słowa pochwały. Banshee-7 Active dodatkowo zaskakuje wygodą gry: nawet osoby nie przyzwyczajone do gitar siedmiostrunowych uznają Banshee 7A za bardzo wygodny instrument. Brzmienie tej gitary jest selektywne i mocne. Niezależnie od ustawień układu elektronicznego jest ono przezroczyste, wyraźne i bogate w środkowe częstotliwości. Układ elektroniczny wydobywa z drewna wszystko, co najlepsze. Przyjrzyjmy się brzmieniom dokładniej posługując się ustawieniami przełącznika:
Pozycja 1 – brzmienie uzyskiwane z EMG 81-7 znajdującego się przy mostku. Na czystym kanale otrzymujemy dość płaskie brzmienie, jednak zawartość alikwotów oraz dynamika tego brzmienia idealnie sprawdzają się na kanale przesterowanym zarówno wzmacniacza lampowego jak i różnego typu symulatorach, co czyni opisywany instrument bardziej uniwersalnym.
Pozycja 2 – brzmienie uzyskiwane z obu przetworników. Jest to bardzo śpiewna barwa na kanale czystym. Spotykamy takową w wielu nagraniach od muzyki funk, przez fusion po alternatywny metal. Na przesterowanym kanale można uzyskiwać całą gamę brzmień w zależności od stopnia przesterowania sygnału. Wspólną cechą tych brzmień będzie selektywność i śpiewność.
Pozycja 3 – brzmienie uzyskiwane z EMG 85-7 znajdującego się przy gryfie. Ten typ brzmienia przypomina nieco poprzednie, lecz jest to brzmienie ciemniejsze i bardziej zwarte. Gitara w tym ustawieniu brzmi potężne, zarówno na kanale czystym jak i na kanale przesterowanym.
PODSUMOWANIE
Testowana gitara to uniwersalny instrument o brzmieniu, które znajdzie zastosowanie zarówno w lżejszych jak i bardzo ciężkich odmianach współczesnej muzyki gitarowej. W przypadku Banshee-7 Active cena instrumentu – choć nie jest mała – w zupełności odpowiada klasie brzmienia i wygodzie gry.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Typ konstrukcji: bolt-on
Korpus: olcha
Szyjka: klon i orzech
Profil szyjki: Ultra Thin „C”
Podstrunnica: heban
Progi: 24 X-Jumbo
Przetworniki: aktywne, EMG 81-7 + EMG 85-7
Elektronika: VOLUME, TONE, 3-pozycyjny przełącznik
Siodełko: Graph Tech XL Black Tusq
Mostek: Hipshot (stały)
Klucze: Schecter Locking
Osprzęt: Black Chrome
Wykończenie: Trans Black Burst (TBB)
Struny: Ernie Ball Regular Slinky 7 #2621 (.010-.056)
Cena: 3799 PLN
Do testu dostarczył:
Mega Music
ul. Leśna 15
81-876 Sopot
tel. (58) 5511882
Internet: www.megamusic.pl, www.schecterguitars.com
Test ukazał się w numerze 9/2014 miesięcznika Muzyk.