Kanadyjska firma Radial Engineering ma w swojej ofercie szeroką gamę aktywnych i pasywnych DI-boksów, zaprojektowanych z myślą o rozmaitych sytuacjach. Są wśród nich zarówno modele mniej lub bardziej uniwersalne, jak i urządzenia skonstruowane z myślą o konkretnym zastosowaniu i określonych zadaniach. Przykładem tych drugich jest np. 4-Play – wielokanałowy, aktywny DI-box stworzony głównie z myślą o muzykach, którzy używają na scenie kilku instrumentów, a jednocześnie szukają możliwości ich w miarę bezproblemowego zmieniania. Urządzenie to pozwala z jednej strony ograniczyć liczbę wykorzystywanych DI-boksów i kabli, a z drugiej dokonywać właśnie szybkiej i cichej zmiany instrumentów. Zobaczmy jakie dokładnie możliwości oferuje…
OPIS
Radial 4-Play to kompaktowe, solidnie prezentujące się urządzenie zamknięte w metalowej obudowie, a do tego ważące nieco więcej niż mogłyby to sugerować jego gabaryty. Po wszystkim tym widać dobrze, że skonstruowano je tak, aby mogło bez problemu przetrwać trudy pracy na scenie, wielokrotne przenoszenie czy przewożenie. Niemal całą tylną ściankę zajmują cztery symetryczne wyjścia XLR, obsługujące sygnały o poziomie mikrofonowym, służące do przekazywania ich do systemu nagłośnieniowego. Na panelu umieszczono dwa przełączniki nożne – równie solidne co całe urządzenie – SELECT i MUTE, a także przełączniki i diody powiązane z poszczególnymi wyjściami. Do wprowadzania sygnału z instrumentu służy wejście typu jack 1/4”, a drugie tego typu gniazdo służy do podłączenia tunera (choć nie tylko, o czym napiszę później). Przełącznik SELECT pracuje sekwencyjnie, obsługując określoną przez nas liczbę wyjść XLR, a dla każdego z nich mamy diodę LED świecącą w innym kolorze (sygnalizując aktywność danego kanału wyjściowego) oraz przełącznik GROUND LIFT. Przy pomocy przełącznika MUTE możemy wyciszyć wyjścia XLR, przy czym jednocześnie można określić jak ma zachowywać się podczas operowania tym przyciskiem wyjście TUNER. Do wyboru mamy trzy opcje, o których napiszę więcej w dalszej części. Radial 4-Play to aktywny DI-box, który wymaga do pracy zasilacza 9V. Nie dostajemy go co prawda w komplecie, ale wykorzystać możemy tu standardowy, typowo „bossowski” zasilacz, który większość gitarzystów pewnie ma w swym arsenale.
MOŻLIWOŚCI
Jak już pisałem we wstępie, Radial 4-Play powstał głównie z myślą o muzykach co najmniej kilkukrotnie zmieniających instrumenty podczas występu. Celem, który przyświecał twórcom tego wielokanałowego DI-boksa była z jednej strony chęć zredukowania plątaniny kabli na scenie, a jednocześnie jak najszybsze „przejście” na sygnał symetryczny. Jeśli chodzi o długość przewodów to producent zaleca aby kabel wprowadzający sygnał z instrumentu nie był dłuższy niż 8 metrów, natomiast symetryczne kable wyjściowe mogą mieć nawet 100 metrów. Wbrew pozorom, możemy wykorzystywać to urządzenie w różny sposób, zatem sprawdźmy dokładniej jego możliwości.
Pierwszy scenariusz przewiduje oczywiście, że używamy na scenie kilku różnych instrumentów, a zmieniając je chcielibyśmy zrobić to jak najszybciej, przy okazji nie przysparzając realizatorowi dodatkowej pracy. Korzystając z 4-Play możemy bowiem wcześniej przypisać poszczególne instrumenty do czterech konkretnych kanałów miksera czy systemu PA, ustalając jednocześnie dla każdego z nich odpowiednie ustawienia głośności, korekcji, efektów itd. Innymi słowy przygotowujemy sobie środowisko pracy, by później nie musieć się już tym martwić. Niezależnie od tego czy używamy kilku różnych gitar czy innych instrumentów strunowych albo np. basu elektrycznego i kontrabasu, przy pomocy tego DI-boksa możemy szybko zmieniać je na scenie bez obaw o konieczność dostosowania sygnału po każdej „przesiadce”. Wystarczy, że wyciszymy wyjścia przyciskiem MUTE, zmienimy podpięty instrument, a następnie przełącznikiem SELECT wybierzemy konkretny kanał przewidziany przez nas dla niego. Jako że kontroler ten pracuje sekwencyjnie, a nie zawsze będziemy potrzebowali wszystkich czterech wyjść, producent pomyślał także o tym. Aby uniknąć „pustych przebiegów”, standardowo dostępne są tylko dwa wyjścia, a przełącznik pozwala wybierać na przemian gniazdo numer 1 lub 2. Jeśli będziemy potrzebowali trzech lub czterech wyjść, możemy aktywować kolejne przy pomocy dedykowanych przełączników, do których mamy dostęp poprzez otwory w obudowie. W zależności od naszych potrzeb zmieni się wraz z tym zakres pracy przełącznika SELECT.
Chociaż Radial 4-Play powstał głównie z myślą o gitarzystach i basistach, to do testowanego DI-boksa możemy podłączyć także inne instrumenty, w tym chociażby klawiszowe. Co więcej, po urządzenie to można sięgnąć również wtedy, gdy używamy tylko jednego instrumentu, ale chcielibyśmy mieć możliwość szybkiej zmiany jego „oblicza”. Innymi słowy możemy ustawić sobie cztery tory sygnałowe pozwalające uzyskać inny charakter brzmienia instrumentu (chociażby gitary akustyczno-elektrycznej), a następnie przełączać między nimi wybierając konkretne wyjście.
Ponieważ w danym momencie aktywne może być tylko jedno wyjście XLR, nie można użyć tego DI-boksa jako splittera, ale oczywiście możemy wyprowadzać z niego sygnały do różnych urządzeń, tyle że nie będziemy z nich mogli korzystać jednocześnie.
Jak wspomniałem wcześniej, gniazdo dedykowane standardowo do połączenia z tunerem, może pracować w różnych trybach, które wybieramy w zależności od naszych potrzeb. Dwa z dostępnych ustawień uzależniają gniazdo TUNER od statusu przełącznika MUTE. Po pierwsze, wyjście to może być aktywne dopiero gdy wyciszymy gniazda XLR by zmienić instrument (ON WITH MUTE), a my możemy wtedy dokonać ewentualnych poprawek stroju. Druga możliwość to sytuacja odwrotna, czyli wyjście jack 1/4” jest aktywne tak długo, jak nie wciśniemy przycisku wyciszającego (OFF WITH MUTE). W ostatnim trybie (ALWAYS ON) wyjście TUNER jest aktywne przez cały czas, niezależnie od statusu przełącznika umieszczonego po lewej stronie panelu. Mimo jasnego opisu, gniazdo to nie musi być wykorzystywane wyłącznie do podpięcia tunera. Jeśli zajdzie taka potrzeba, do wyjścia tego podłączyć możemy np. wzmacniacz, który towarzyszyć nam będzie na scenie. W zależności od ustawienia dedykowanego przełącznika, sygnał może płynąć do niego niezależnie od tego czy jednocześnie jest wysyłany przez któreś z wyjść XLR czy też nie. Gdy do wyjścia TUNER mamy podłączony wzmacniacz, to jeśli zamierzamy nie tylko zmieniać kanały wyjściowe ale także instrumenty, należy wybrać dla niego tryb OFF WITH MUTE.
PODSUMOWANIE
Solidna, wytrzymała konstrukcja, przemyślana koncepcja i łatwa obsługa – takie właśnie cechy testowanego urządzenia przychodzą na myśl już po krótkim obcowaniu z Radial 4-Play. Odczucie to nie zmienia się wraz z dłuższym użytkowaniem tego DI-boksa – wręcz przeciwnie, ugruntowuje pierwsze wrażenie. Praktyczne i proste w obsłudze urządzenie bardzo dobrze wywiązuje się z powierzonego mu zadania. Niezależnie od tego czy mamy np. kilka gitar lub basów, albo cztery różne instrumenty, możemy wygodnie podłączać je do wejścia gdy są nam potrzebne, wybierając jednocześnie konkretny „kanał” 4-Play, a o resztę toru sygnałowego nie musimy się już martwić. Choć główną grupą docelowa są multiinstrumentaliści, to z możliwości tego modelu skorzystać mogą także osoby używające na scenie jednego instrumentu, ale chcące szybko zmienić jego charakter. Niezależnie zresztą od konfiguracji naszego setupu, dostęp do czterech symetrycznych wyjść daje wystarczająco duże możliwości. Nie można też zapomnieć o wyjściu do tunera, do którego można też zamiast niego podłączyć wzmacniacz.
Jeśli podczas występu często zmieniamy instrumenty, a chcielibyśmy robić to szybko, cicho i bez wprowadzania zamieszania na scenie i na stanowisku realizatora, to z pewnością 4-Play firmy Radial jest urządzeniem któremu warto przyjrzeć się bliżej. Być może właśnie ono jest tym elementem naszego toru sygnałowego, którego szukamy…
Tekst: Grzegorz Bartczak
DANE TECHNICZNE
Impedancja wejściowa: 10 MOhm
Impedancja wyjściowa: 5.4 kOhm
Pasmo przenoszenia: 20 Hz – 20 kHz
Wejścia/wyjścia: INPUT [jack 1/4”], OUTPUT [XLR] × 4, TUNER OUT [jack 1/4”]
Wymiary: 124 × 127 × 51 mm
Ciężar: 907 g
Cena: 1592 PLN netto
Do testu dostarczył:
ProAUDIO-AVT
ul. Graniczna 89a
54-530 Wrocław
tel. (71) 7242510
Internet: www.proaudio.pl, www.radialeng.com
Test ukazał się w numerze 4/2020 miesięcznika Muzyk.