W dzisiejszym teście bierzemy pod lupę dość nietypową grupę pałek jednego z dwóch światowych liderów w produkcji pałek perkusyjnych – firmy Pro-Mark. Dlaczego nietypową? Ponieważ nasza grupa to zestawienie zupełnie różnych modeli, które łączą ze sobą jedynie dwie cechy, a mianowicie wszystkie testowane modele są sygnowane i zaliczają się do kategorii rozmiarowej small (małe). Dla zachowania przejrzystej i czytelnej formy naszego testu, w pierwszej części postaram się przybliżyć kilka informacji dotyczących ogólnych standardów produktów firmy Pro-Mark, a następnie przedstawić specyfikację oraz wyniki moich testów poszczególnych modeli.
Tak jak wspomniałem wcześniej, warto podkreślić, że Pro-Mark to podobnie jak Vic Firth tak zwana „pierwsza liga wśród pałek”. Pałki perkusyjne produkowane przez Pro-Marka w Teksasie nie opuszczą fabryki bez przejścia gruntownych i bardzo rygorystycznych testów kontroli jakości. Do produkcji pałek wykorzystywane są: hikora, klon oraz japoński dąb, czyli najwyższej klasy drewna, które poprzez swoje właściwości idealnie nadają się do produkcji pałek perkusyjnych. Wysokie standardy oraz dobre materiały powodują, że pałki Pro-Mark wybierane są przez zawodowców dzięki czemu mamy również grupę pałek sygnowanych, które to właśnie są przedmiotem naszych dzisiejszych rozważań. Bill Bruford, Michael Carvin, Peter Criss, Horacio Hernandez, Stephen Perkins, Mike Portnoy oraz Jim Rupp to siedmiu niesamowitych instrumentalistów będących jednocześnie autorami swoich modeli. Połączenie doświadczenia firmy Pro-Mark oraz wiedzy i talentu wymienionych powyżej muzyków zaowocowało powstaniem unikatowych modeli dedykowanych dla najbardziej wymagających.
SD4W Bill Bruford
Pierwszy komplet to sygnatura Billa Bruforda, pałki zaprojektowane przez jazzowego perkusistę wykonane są z klonu, co przy optymalnej wielkości (403 mm długość; 13.5 mm grubość) mają stosunkowo niewielką wagę. Szczerze mówiąc ten model od początku kupił mnie w całości, co pewnie spowoduje, że i ja go będę kupował. Dlaczego? Powodów jest kilka: mała waga pozwala precyzyjnie i wygodnie artykułować wstawki i przygrywki w piano, klonowe drewno oraz odpowiedni kształt główki dają jasne i przyjemne brzmienie talerzy, odpowiednia długość w połączeniu z wyważeniem dają duży komfort gry na tomach, a ostatnim jest duża wytrzymałość.
TX733W Michael Carvin
Kolejny komplet to projekt Michaela Carvina. Pałki wykonane są z hikory, są długie i cienkie (406 mm długość; 13.5 mm grubość) jednocześnie mają swoją wagę. TX733W bardzo dobrze układają się w dłoni co zdecydowanie poprawia kontrolę podczas gry. Warto zwrócić uwagę na ich małą okrągłą główkę, która zapewnia duży komfort i precyzję w szybkim graniu wprawek opartych na tak zwanych rollach. W zasadzie ten model swoją budową trochę przypomina pałki werblowe. Na pewno mogę stwierdzić, że nie poleciłbym tego modelu do wszechstronnych zastosowań w przypadku zestawu jednak jestem przekonany, że ten komplet zapewnia fantastyczne brzmienie rudymentów na werblu oraz ride.
TX3RW Peter Criss
Następnym testowanym modelem jest rockowa wersja sygnowanych pałek z kategorii „small” zaprojektowana przez Petera Crissa. Przyznam szczerze, że to drugi model, który najbardziej przypadł mi do gustu. Sygnatura Petera przypomina dłuższą i delikatnie cieńszą wersję klasycznego modelu 7A. Uniwersalna główka w połączeniu z ich rozmiarem (409 mm długość; 13.5 mm grubość) i wagą zapewnia komfort i wygodę gry na całym zestawie, co swoje zastosowanie znajduje w szczególności w graniu rytmów z wykorzystaniem całego setu. Jedynym zauważalnym dla mnie mankamentem jest niska wytrzymałość główki, która prawdopodobnie ze względów konstrukcyjnych dość szybko zostanie uszkodzona.
TX424W Horacio Hernandez
Ultra cienkie i długie (406 mm długość; 13 mm grubość) oto koncepcja na pałki Horacio Hernandeza. Ten model idealnie nadaje się do szybkiego grania z wykorzystaniem tomów, w przejściach i rytmach opartych na szybkich jedynkach. Kształt w połączeniu z ich wagą oraz ciekawą główką, która praktycznie zlewa się z trzonkiem, daje czytelne i punktowe brzmienie bębnów. Dla perkusistów szukających pałek pozwalających na zwinne i szybkie granie bez przeciążenia i zmęczenia nadgarstków, model Hernandeza będzie przysłowiowym strzałem w dziesiątkę lub jak kto woli „na dziesięć”.
PW719W Stephen Perkins
Kolejnym sygnowanym modelem są pałki Stephena Perkinsa, który naprawdę wiedział co robi stawiając na japoński dąb. Gęstość tego drewna zapewnia znaczną wagę oraz ogromną wytrzymałość. Pałki z kategorii „small” (412 mm długość; 13.5 mm grubość) dają wrażenie jakby w dłoni trzymało się konkretny kawałek drewna. To połączenie daje naprawdę dużo możliwości perkusistom którzy preferują ciężkie, ale niekoniecznie duże pałki. PW719W bardzo dobrze sprawdzają się głośnym i osadzonym graniu, dając komfort w mocnych wartościach i czytelność w partiach szybkich.
TX420N Mike Portnoy
Następnym modelem z naszej zawodowej siódemki jest autorski komplet zaprojektowany przez ikonę progresywnego grania Mike’a Portnoy’a. Ten model również dedykowany jest do mocniejszego grania. Pałki mają swoją wagę, przy zachowaniu mniejszych rozmiarów (409 mm długość; 13 mm grubość). W tych modelu na szczególną uwagę zasługuje główka, jest naprawdę spora i pokryta nylonem, co daje nam lepszy atak i jaśniejsze brzmienie. Różnice odczuwalne są w szczególności przy grze na tomach.
TX8AW Jim Rupp
Ostatnim już modelem jest sygnatura Jima Ruppa, której pierwowzorem był popularny model 8A. Rozmiar (409 mm długość; 13.5 mm grubość) tego modelu plasuje go jako jedne z większych z kategorii „small”, którego właściwości z powodzeniem można polecić do głośniejszego grania. Również kształt i duży rozmiar główki (łezka) dodaje czytelności i ataku przy graniu gęstych i szybkich wstawek na tomach oraz werblu. Sygnatura Jim Rupp wykonana jest z hikory, która jak już wcześniej wspomniano jest wytrzymała i posiada odpowiednią wagę.
PODSUMOWANIE
Hikora, klon i dąb japoński, te materiały znacznie poprawiają komfort gry i trwałość prezentowanych pałek. Jednak na tym ich rola się nie kończy, te drewna po prostu brzmią same w sobie bardzo dobrze, co z kolei daje nam zupełnie inne efekty przy grze na rancie i sprawia, że już samo nabicie potrafi „gadać” – wszyscy przecież wiemy, że dobre nabicie to podstawa!
Tekst: Piotr Reszelski
Ceny:
46.80 PLN (SD4W Bill Bruford)
49.90 PLN (TX424W Horacio Hernandez, TX8AW Jim Rupp, TX733W Michael Carvin, TX3RW Peter Criss)
51.50 PLN (TX420N Mike Portnoy)
61.10 PLN (PW719W Stephen Perkins)
Do testu dostarczył:
Silesia Music Center
ul. Partyzantów 6
32-650 Kęty
tel. (33) 8451780
Internet: www.silesiamusiccenter.pl, www.promark.com
Test ukazał się w numerze 3/2013 miesięcznika Muzyk.